Duurzame groei is winstgevende groei
In 2050 wonen we, naar de laatste schattingen, met 9,5 miljard mensen op onze aarde. Met ons huidige verbruik van grondstoffen zullen we omgerekend 2,3 keer onze aarde nodig hebben om aan de vraag te voldoen. Zeg eens eerlijk, hoe groot is de kans dat de consumenten en bedrijven genoegen nemen met minder? Gaan wij als sales de komende decennia minder verkopen, puur vanwege het milieu?
Toch kunnen we zowel onze welvaart behouden en binnen de mogelijkheden van deze aarde blijven. Maar alleen als we gericht en gedisciplineerd duurzaamheidsinnovaties omarmen. In een circulaire wereld is ruimte voor welvaart, voor winst en een gezonde aardbol. Fabrikanten kunnen producten maken die bij het ontwerp eenvoudig repareerbaar, herbruikbaar en recyclebaar zijn. Bedrijven kunnen producten afnemen als dienst (as a service), waardoor fabrikanten zelf, bij voorkeur samen, verantwoordelijkheid nemen voor het hergebruik en de recycling.
Ter illustratie noem ik vaak de ICT branche als voorbeeld en de Stichting ICT Milieu in het bijzonder. Samen met Wecycle en ketenpartners zamelen we jaarlijks 10 miljoen kilo afgedankte apparatuur in. 80% hiervan wordt hergebruikt. Daarnaast helpen innovatieve ICT-oplossingen bij de transitie naar een duurzame digitale onderneming. Twee weken geleden hebben wij de ICT Milieu Award 2018 uitgereikt aan CFP Green Buildings voor hun oplossing ‘De Energierobot’. Deze interpreteert met algoritmes de ‘big data’ van slimme energiemeters binnen gebouwen en zet deze om naar een besparingsadvies op maat. Duurzaamheid gaat namelijk niet alleen over wat je verbruikt, maar vooral over wat je verspilt. Hier vind je de video
Duurzaamheid als jaarthema is voor sales is actueler dan ooit. Inkopers staan immers voor de vraag hoe je efficient en duurzaam kunt inkopen. De overheid, zowel landelijk als lokaal, als een van de grootste opdrachtgevers lanceert een groot aantal pilots om duurzaam inkopen centraal te stellen in hun beleid. Steeds meer ‘business’ is daardoor gerelateerd aan duurzaamheidscriteria. Daarnaast worden we als bedrijfsleven stevig uitgedaagd op wat wij qua duurzaamheid inhoudelijk te vertellen hebben. ‘Verkopend Nederland’ kan slim anticiperen op deze strategie.
Enerzijds door je altijd te blijven afvragen: welke behoefte van de klant wil ik vervullen? Wil ik hem/haar meer verkopen dan nodig? Denk ik mee over een slimmere ‘as a service’ klantrelatie? Probeer ik op korte termijn zo veel mogelijk te verkoop te realiseren, of doen we dat op een een relatie-gedreven, meer beheerste manier? Mijn oproep aan alle salescollega’s is daarnaast om eens een dag te nemen om met het management het eigen bedrijf door te lichten op het gebied van energieverbruik en afval. Hoe je omgaat met mensen, diversity en ook aan wat je als bedrijf teruggeeft aan de maatschappij. Duurzaamheid gaat verder dan alleen de CO2 footprint.
En de rol van sales? Een goede sales herkent goede verkoopargumenten en weet deze door te vertalen naar de klant. Een goed duurzaamheidsbeleid mag zeker leiden tot meer verkoop en meer winst. Sterker nog, het gaat hand in hand. Voor mij is de cirkel rond: duurzame groei leidt tot winstgevende groei. En wat de kracht is van winstgevende groei, dat hoef ik geen enkele sales uit te leggen