Blog Januari : New Business in a New Way

Op de drempel van Oud&Nieuw is het gebruikelijk om zowel terug- als vooruit te kijken. Dit jaar is dat wat ongemakkelijk omdat er door het coronavirus en de lockdown alleen nog maar sprake is van het vervelende Oud en waarbij het betere Nieuw nog op even zich laat wachten…

Wellicht was het dan ook beter geweest om ergens in maart de balans op te maken. Dan is het ongeveer een jaar geleden dat het virus in Nederland de kop op stak, waarbij we hopelijk de lockdown achter ons kunnen laten en aan het nieuwe normaal kunnen beginnen.

Tot circa 500 jaar geleden was dat tijdstip ook veel logischer geweest: in 1582 rekent Paus Gregorius XIII af met de jaartelling van de Scytische monnik Dionysius Exiguus. Die bleek de geboorte van Jezus met wel 6 jaar verkeerd te hebben berekend. Tevens had Exiguus geen rekening gehouden met het feit dat de aarde niet ieder jaar in precies 365 dagen een baan om de zon maakt. Het was exit voor Exiguus en Gregorius voert hierna de naar hem vernoemde Gregoriaanse-kalender met het schrikkeljaar in[1]. En passant verplaatst hij daarmee de start van het nieuwe jaar van 25 maart naar 1 januari. Geheel in overeenstemming met onze kritische volksaard neemt niet iedereen dit idee meteen over; in Nederland houden sommige gewesten nog ruim 100 jaar vast aan de verouderde jaartelling. Zo makkelijk gaan wij blijkbaar niet mee met innovaties!

Maar door het thuiswerken zijn de werkomstandigheden voor veel van ons nu al ingrijpend gewijzigd zodat er ook op dit moment wel degelijk sprake is van een nieuwe werkelijkheid. En die nieuwe werkelijkheid heeft grote invloed op ons werkgeluk.

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat werkgeluk van groot belang is voor organisaties. Niet alleen is werkgeluk goed voor de cultuur van organisaties, maar ook voor de prestaties: in een recente studie constateerden onderzoekers van drie verschillende universiteiten dat werkgeluk voor méér productiviteit én een hogere omzet zorgde dan inzet en deskundigheid[2]. Dit baanbrekende onderzoek, dat werd uitgevoerd onder telefonische verkopers, toonde aan dat meer werkgeluk kan leiden tot wel 24%(!!) meer verkopen. Andere studies[3] tonen aan dat het reguleren van emoties hierbij een rol lijkt te spelen. De veronderstelling is dat wanneer je goed in je vel zit, je beter in staat bent om je eigen emoties te reguleren en dat je ook de emoties van anderen beter kunt aanvoelen. Dat laatste is van belang om vertrouwen te winnen en een goede band met anderen op te kunnen bouwen, een essentiële vaardigheid voor salesprofessionals.

Ap Dijksterhuis, hoogleraar Sociale psychologie, zegt over de rol van werkgeluk: “Als je in je werk iets doet dat anderen blij maakt en je die blijdschap ook daadwerkelijk voelt en krijgt, dan ben je over het algemeen heel gelukkig.”[4]

Juist daar zit denk ik voor veel salesprofessionals nu ook net de kneep. Want hoe bouw je bijvoorbeeld een goede (persoonlijke) band op met je (potentiële) opdrachtgever als je thuis op afstand in lockdown zit en je de balans moet vinden tussen het lesgeven aan je kinderen en je Zoom gesprek. Voor leidinggevenden komt daar de uitdaging nog eens bij om digitaal hun waardering over te brengen aan hun medewerkers op zodanige wijze dat deze emotie echt overkomt en de ontvanger er blij van wordt. Want voor de meeste jonge medewerkers is de traditionele eindejaarsbonus al lang niet meer voldoende. Zij verwachten ook in coronatijd regelmatig feedback en een persoonlijk schouderklopje.

Het is duidelijk dat de vragen van deze tijd ook in ons vakgebied om antwoorden vraagt. Antwoorden die er voor een deel al zijn en die wij anders samen moeten gaan bedenken. De SMA is in de afgelopen 50 jaar hét platform geweest voor salesprofessionals om zich te ontwikkelen. Ook wij blijven ons vernieuwen: voor het komende jaar hebben we een interessante mix van bijeenkomsten gepland waarin wij veel (van elkaar) kunnen leren. Met onder meer een geheel vernieuwd Sales Event!

Onder het motto van ons jaarthema New business in a new way staan we klaar om de uitdaging van de komende 50 jaar aan te gaan. Want als er één ding is dat we van het verleden kunnen leren, is dat we ons moeten blijven vernieuwen.

Ik wens je veel succes in 2021!

Pieter Paul Verheggen

Voorzitter SMA

 

 

Mocht je geen lid zijn van de SMA en de SMA Weekly met daarin o.a. onze blog zou willen ontvangen, laat dan hieronder jouw gegevens achter.

 

Aanmeldformulier maandelijkse blog

 

[1] Maar ook deze kalender is niet exact en zit er 1 dag per 3200 jaar naast (bron Wikipedia)

[2] Does Employee Happiness have an Impact on Productivity? Bellet (Erasmus University), De Neve (Oxford University) Ward (Sloan School of Management) 2019

[3] Happiness and Productivity. Oswald, Proto, and Sgroi (University of Warwick and IZA)

[4] Interview Overduurzameinzetbaarheid nav zijn boek Op naar geluk. De psychologie van een fijn leven

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen