Deze blog begint op het SMA sales event in Noordwijk. 5 maart 2020 rond de klok van 5 uur in de middag was het zover. Voor mij een zeer bijzonder en trots moment waarop ik door jullie, commerciële collega’s, werd uitgeroepen tot commercieel directeur van het jaar 2019. Een mooi slotevent van een leuk en leerzaam traject maar ook het begin van een jaar met veel nieuwe ervaring, al waren ze anders dan ik had verwacht. Mijn pitch ging over mijn passie; duurzaam ondernemen. Zoals de jury super mooi wist te verwoorden een huwelijk tussen duurzaamheid en commercie. Maar als ik morgen opnieuw mijn pitch mocht doen dan was deze waarschijnlijk iets anders. Niet dat mijn passie of geloof anders is geworden maar de inzichten wel.
COVID-19
De maandag erop ging Brabant al in een lockdown en al snel daarna zijn we als heel Nederland in een zogenaamde intelligente lockdown terecht gekomen. We moesten uitvinden hoe we thuis konden werken, via teams klanten virtueel konden bezoeken en bedienen, ervoor konden zorgen dat wij en collega’s niet ziek zouden worden en de menselijke maat leek even terug omdat we voor elkaar zorgde en applaudisseerde; het nieuwe normaal. Maar Covid-19 heeft mijn professionele omgeving compleet veranderd, er zijn enorme business bedreigingen bijgekomen maar zeker ook commerciële kansen. Als je de SMA blogs terugleest dan zie je dat veel bedrijven door eenzelfde transitie zijn gegaan met ups en downs. Momenteel zitten we allemaal in de fase dat we erg teleurgesteld zijn dat we in september we niet allemaal terug konden naar het werk, teken zich steeds duidelijker de eerste contouren van een economische crisis af en voelt het nieuwe normaal niet altijd als een maatpak.
HET NIEUWE NORMAAL
Het nieuwe normaal is wat mij betreft niet 1,5 meter, thuiswerken, mondkapjes en geen handen geven. Covid-19 gaat weer voorbij en we overleven ook de economisch crisis die gaat komen, al zal die een behoorlijk lange echo geven en waarschijnlijk het thema worden voor de komende 10 jaar. Het zogenaamde nieuwe normaal heeft geen oplossing of richting gegeven aan onze duurzaamheidagenda maar heeft wel het inzicht gegeven hoe we kunnen verduurzamen en wat de effecten zijn. Het ‘hoe’ is heel simpel; minder en op elementen slimmer. Earth overshoot day was dit jaar op 22 augustus en in 2019 nog op 29 juli, de CO2-uitstoot was 17% lager en er zijn nog meer positieve milieu effecten te noemen. Daartegenover staat een verwachte economische krimp van 7%.
Terug naar mijn pitch en mijn sales motto; “Duurzaamheid is heden ten dage de enige manier om op lange termijn klantrelatie op te bouwen” en daar ben ik nog steeds van overtuigd. Maar de Covid-19 crisis heeft mij het inzicht gegeven dat dit niet zonder gevolgen is. En de vraag is: zijn we echt bereidt deze prijs te betalen nu we dat weten?
Gijs Derks
Renewi
Gijs.Derks@renewi.com
Mocht je geen lid zijn van de SMA en onze maandelijkse blog willen ontvangen, laat dan hieronder jouw gegevens achter.