Herken je dat? De momenten klein of groot die je je nog kunt herinneren. Onbewust of heel bewust. Achteraf weet je dat er intuïtief iets gebeurde op dat moment. Zo herinner ik me een klein moment, in de tijd dat ik nog studeerde. Op een dood normale middag op de bank in mijn studentenkamer besprak ik met een vriendin onze toekomstplannen. Meeslepende plannen die vooral eerst gingen over verre reizen, waar we naast avonturen ook meteen de taal konden leren. En als we dan uiteindelijk moesten gaan werken dan paste een commerciële functie wel bij me vond mijn vriendin. Mijn toekomst zag ik eerder bij de goede doelen, hulpverlening of iets anders waar ik veel voor een ander kon betekenen. Het Wereld Natuurfonds of de Jeugdzorg zou mijn toekomstige werkgever worden. Sales was in mijn hoofd geen sympathiek beroep. Mijn letterlijke woorden waren: “nee, dan moet je je voet tussen de deur zetten om iets te verkopen. Niets voor mij”.
We gaan even verder in de tijd, een kleine 25 jaar verder. Ondertussen wel die reizen gemaakt, zowel fysiek als in persoonlijke ontwikkeling. En qua taal heeft alleen het Engels een boost gekregen. En weer een moment op het werk, dit keer met een kop koffie. Een alledaags tafereel op kantoor, zei een collega: “Sales, dat vind ik nou echt iets voor jou”. En weer die seconde dat er iets bij je gebeurt en spontaan reageert. En nu zei ik: “ja dat klopt”. Niet omdat ik zelf was veranderd maar wel omdat mijn eigen perceptie van Sales was veranderd in vergelijking met 25 jaar geleden. Je inleven in een ander, helpen waar je kunt en snel en op het juiste moment leveren. Eigenlijk alles wat ik vroeger zocht in de wereld van de goede doelen is excellente klantbediening en hebben alle bedrijven in zich. Is sales niet gewoon het commitment dat de ander aan je geeft omdat je levert wat de ander wil en het liefst nog net iets meer? Dat zit niet alleen in meer tijd of een rode loper, dat zit hem in oprechte interesse, er zijn als het nodig is en je aanpassen aan de klant.
Als je weet wat de klant fijn en handig vindt, daarbij een oplossing biedt en dat ook nog eens met vrolijkheid doet is er al snel een match. Snel, met aandacht en altijd een lach op je gezicht maakt het verschil. Juist in de digitale wereld zijn we meer in staat om er snel en op het juiste moment te zijn voor de klant. De mogelijkheden zijn ongekend. Als we data op de juiste wijze inzetten zijn we er voor de klant als deze ons nodig heeft. In een dienstverlenende wereld draait het erom dat we er altijd zijn wanneer het nodig is, in de goede en mindere tijden. En het verschil wat je als mens maakt als je de klant spreekt of ziet, dat is het moment wat ertoe doet. De digitale hulpmiddelen als hulp en jijzelf als het middelpunt die het verschil maakt. En als je er zo naar kijkt dan heb ik mijn droom van vroeger waargemaakt. En dat is een mooie ontdekking.
Rita de Graauw
Rabobank
Rita.de.Graauw@rabobank.nl
Mocht je geen lid zijn van de SMA en de SMA Weekly met daarin o.a. onze blog zou willen ontvangen, laat dan hieronder jouw gegevens achter.