Je bent bij KPN de Account Director van het Koninklijk Huis en een aantal ministeries. Dat klinkt spannend. Is dat het ook?
“In de huidige tijd is dat inderdaad enorm spannend. De overheid is tegenwoordig gebaseerd op data die ze hebben van ons als burgers maar ook van bedrijven. Ze kijken hierbij natuurlijk hoe ze hiermee slimmere dingen kunnen doen. We zijn nu samen met hen aan het kijken hoe zaken in het post-corona tijdperk via een app in kaart kunnen brengen. Hierbij wordt dan gebruik gemaakt vanuit data vanuit onze 4G-omgeving. En wat betreft het Koninklijk Huis, daar zie en hoor ik uiteraard dingen maar je zult begrijpen dat we daar heel discreet mee om moeten gaan. Kan je daar dus helaas niets over vertellen”
Op 5 maart was het Sales Event in Huis ter Duin. Mooie ambiance, dan word je wakker. Wat denk je dan op zo’n moment?
“Werd wakker met een beetje onwerkelijk gevoel. Wel lichtelijk vermoeid want ik had de avond ervoor tot laat nog geoefend met mijn SMA-coach Esther Veenendaal. Ondanks dat ben ik goed opgestaan en ben lekker het strand op gegaan om, in een behoorlijke regenbui, een stukje te gaan rennen. Al met al had ik dus wel een fris hoofd om de dag te beginnen. Uiteraard met een stukje gezonde spanning”
In de ochtend moest je naar de jury. Met wat voor gevoel trok je de deur achter je dicht toen je daar geweest was?
“Met een ongelofelijk goed gevoel want ik had een leuk uurtje gehad. De pitch ging enorm goed waarbij de juryvoorzitter normaal aangeeft dat er nog één minuut te gaan is, zat men zo aandachtig te luisteren dat men “opschrok” dat mijn pitch voorbij was. Die vijf minuten waren dus ook voor hen zo omgevlogen. Ik praat graag over mijn vakgebied en de markt waarin ik werk waardoor de drie kwartier met doorvragen ook snel voorbij gingen. Je merkte hierbij wel dat er een zeer ervaren jury zat waarbij sommigen ook gewend waren om met de overheid te werken.”
Vervolgens komt het optreden op het podium. Zaal vol, je staat te wachten in de foyer. Lijkt mij wel een spannend moment
“Ik stond als derde in het programma opgesteld waardoor je wat langer op de foyer moet wachten. Liep uiteraard wel te ijsberen maar de spanning viel wel mee. Had wel een emotioneel moment toen ik de zaal binnen kwam en ik daar mijn KPN-aanhang met spandoeken zag. Maar ook mijn vrouw en onze zoon. Het was een schitterende ambiance en uiteindelijk een onvergetelijke ervaring om dit mee te maken.”
Het laatste bericht op LinkedIn wat we van je zien is dat je enorm veel reacties hebt gehad. Daarna is het stil geworden. Heb je het daarna zo druk gehad?
In de week na het Sales Event explodeerde natuurlijk de wereld door het coronavirus. Omdat ik de overheid als klant bedien, kwamen daar natuurlijk enorm veel vragen vandaan. Er moesten opeens 20.000 ambtenaren thuis werken en daarbij kwamen er vragen op hen af hoe ze dat op een veilige manier konden doen. Daarna ging men aan de slag met allerlei innovatieve manieren om met hun klanten/burgers te communiceren. Ben daar dus wel anderhalve maand druk mee bezig geweest. De rust is nu langzaam teruggekeerd waardoor ik de komende tijd weer ruimte heb om content via LinkedIn te verspreiden.
Welke impact verwacht je dat corona op het sales vak zal hebben?
“Ik verwacht dat als corona achter de rug is er niet heel veel zal veranderen. Het salesvak zal altijd een interactie tussen mensen blijven. Naast het fysieke zal hier nu ook online bij gaan komen. Deze periode leert ons wel dat we het sociale contact ook echt waarderen en nodig hebben. Sprak onlangs een klant en die gaf aan dat hij gewoon zin had om weer eens een kop koffie met mij te drinken. Verwacht echter wel dat het nog wel even zal duren voordat we weer naar de klant kunnen gaan.”
Kun jij jouw sales motto “Blijf jezelf en blijf je zelf ontdekken” iets nader toelichten?
“Door de coronacrisis is met name het tweede deel heel toepasselijk. Daar waar je ziet dat het normaal jaren duurt voordat mensen nieuwe technieken accepteren, zie je nu opeens dat we door de huidige maatregelen bijna feilloos digitaal zijn gaan communiceren. In mijn optiek moet je die kennis van nieuwe technieken blijven ontdekken en toepassen. Dit ongeacht je leeftijd of in welk werkveld je ook werkzaam bent. Vanuit mijn vakgebied ben ik daar ook dagelijks mee bezig. Wat mij betreft zou dat motto voor veel mensen moeten gelden, blijf nieuwe dingen ontdekken. “