Bij mijn vorige werkgever was ik al aan het thuiswerken gewend maar bij mijn huidige werkgever niet. Het voordeel is nu dat ons kantoor om de hoek zit, dat was dan weer niet het geval in het verleden. De thuiswerkplek was dus al aanwezig maar er is eigenlijk geen sprake van één werkplek. Afwisselend gebruik ik de keukentafel en de studeerkamer. Die laatste moest nog wel worden opgeruimd omdat deze door de kinderen was omgetoverd tot speelkamer.Ik werk momenteel voor 80% thuis en 20% op kantoor. Als we op kantoor zijn houden wij alle regels van het RIVM in acht zowel met de collega’s en/of klanten die langs komen. Onze werkgever zorgt er ook voor dat we allemaal goed kunnen werken op 1,5 meter afstand van elkaar.
Hoe ziet jouw dagelijkse routine eruit?
Op dit moment houd ik me vast aan de structuur die ik voorheen ook had om zo niet te verslappen en geconcentreerd te kunnen werken. Mijn vrouw en ik werken beide vanuit huis en daarnaast hebben we ook nog twee kinderen thuis. Daarin vinden wij de structuur van het naar school gaan en pauzes houden voor de kinderen ook van belang in de structuur die zij gewend zijn. Meestal verdelen we het zo dat ik in de ochtend op de studeerkamer werk en mijn vrouw in de middag zodat we dan ook beter kunnen bellen/communiceren met onze klanten en collega’s. Ik moet daarbij wel zeggen dat dit steeds moeilijker wordt omdat iedereen nu meer gewend raakt aan videobellen en dat daardoor het onderling thuis afstemmen steeds moeilijker wordt.
Wel ben ik veel gezonder en bewuster gaan eten en drinken. Als accountmanager ligt het kopen van iets lekkers bij elke stop op de loer en thuis is dat natuurlijk veel minder. Ben daarnaast weer thuis gaan sporten en loop ik elke dag een extra groot stuk met de hond. Dit samen met onze kinderen zodat ook zij lekker buiten komen en bewegen.
Op welke manier volg jij jouw vakgebied
Het bijspijkeren op ons vakgebied gaat altijd door maar ik ben wel eerlijk dat ik hier in de huidige situatie iets meer tijd en effort in steek. Wij leveren vanuit ons bedrijf veel persoonlijke beschermingsmiddelen aan onze klanten in alle beroepsgroepen van de vitale tot de niet-vitaal aangemerkte beroepsgroepen. Door het Coronavirus vinden wij en ik het belangrijk om een juist advies te geven over wat ze kunnen en moeten gaan gebruiken en hiervoor moeten wij ons dus ook veel inlezen.
Hoe onderhoud jij jouw contacten met collega’s/klanten
Wij hebben elke dag teammeetings via Teams, videobellen, en ook onze leveranciers komen steeds vaker met videobellen. Ook bepaalde producttrainingen hebben we al via Teams gedaan en ik ervaar dit als zeer prettig in deze situatie. De interactie met collega’s en leveranciers is in deze tijd van belang om elkaar up to date te houden.
Wij hebben afgelopen weken contact gehad met klanten via Teams en ik moet zeggen dit in het begin wennen was. Normaal gesproken willen klanten de kleding voelen, aanraken en in detail bekijken. Nu moeten we dit doen op beeld en dan eventueel wat kleding opsturen zodat ze het alsnog kunnen voelen en/of passen. De aankomende weken zie ik alweer wat afspraken verschijnen in mijn agenda waarbij ik aangeef alleen 1 op 1 afspraken te willen doen om zo de 1,5 meter afstand van elkaar te kunnen houden. Ik merk dat een hoop klanten dit waarderen en fijn vinden want het persoonlijk contact is toch echt belangrijk voor ons vakgebied.
Welke tip heb jij voor de SMA-leden?
Blijf in contact met je klanten/prospecten in deze tijd, iedereen worstelt met dezelfde problemen en help elkaar door deze tijd heen. Bel al je klanten/prospecten op om je hulp aan te bieden, in mijn situatie kan ik voor iedereen iets betekenen en ook als ik ze kan doorverwijzen naar de juiste persoon die wel wat kan betekenen voor de klant/prospect zal ik dat niet nalaten. Kijk verder dan je eigen dienstverlening/product maar help je klant/prospect bij zijn of haar probleem door je netwerk in te schakelen. Vooral een netwerk als SMA is waardevol om te gebruiken en in te zetten.