Highlights, College Tour winnaars Sales Event 2016 bij SMA Midden

Op 21 februari stond de laatste bijeenkomst, in het kader van de College Tour van de winnaars van het Sales Event 2016, op het programma. We waren te gast bij SMA Midden. De bijeenkomst vond plaats bij onze partner Regardz, in het Berghotel in Amersfoort. Voordat de bijeenkomst begon, was er ruimte om met elkaar te netwerken. Dit uiteraard onder het genot van een goed verzorgd buffet, waarna we naar de zaal gingen waar de bijeenkomst plaatsvond. Nadat iedereen had plaatsgenomen, nam de voorzitter van SMA Midden, Manon Onrust, het woord en heette alle aanwezigen van harte welkom. Ze stond even kort stil bij het aankomend Sales Event in Noordwijk, hetgeen een mooi overgang was naar de huidige winnaars. Manon introduceerde vervolgens, Anne van Naerssen (winnaar Young Sales), Jonathan Kruisselbrink (winnaar Senior Sales) en Kristien Jansen (Commercieel Directeur). Hierna nam, de directeur van SMA, Eiso Bleeker, het van haar over. Hij was de moderator van de avond.

 

Zijn eerste vraag had betrekking op de weg naar de verkiezingen en hoe alle drie dit ervaren hadden. Kristien nam als eerste het woord, waarbij ze aangaf nog steeds niet te weten wie haar nu voor deze prijs had genomineerd. Ze wilde deze persoon namelijk graag nog eens bedanken. Na de nominatie, gaf ze aan, moest ze een vragenlijst invullen op basis waarvan zou worden bepaald of ze zou worden toegelaten tot de eerste ronde.  In deze ronde, was het de bedoeling dat ze in 7 minuten een presentatie over zichzelf zou vertellen. Deze ronde werd gevolgd door een diepte-interview en assessment bij Quaestus. Hierna zat ze bij de laatste drie, waarbij er ook nog een bedrijfsbezoek aan Selecta werd afgelegd. Johnathan gaf aan min of meer dezelfde weg te hebben afgelegd, en ging daardoor iets meer in op het gedeelte waarbij hij een coach kreeg toegewezen, en met deze persoon regelmatig ging oefenen om tot de juiste pitch voor Noordwijk te komen.  Anne gaf hierbij aan dat zij, samen met haar coach, de avond voor het Sales Event nog naar het strand was geweest om daar te oefenen. Met name om haar ademhaling onder controle te krijgen, met een leuke oefening.

 

Op de dag zal had Kristien, voordat ze naar de vakjury van zeven personen gingen. duidelijk het gevoel dat ze ging winnen. Na dit bezoek, was ze echter wat minder zeker hierover. In haar pitch stond ze als derde, en bij haar voorgangers, ging het publiek helemaal uit hun dak. Hierdoor was er bijna niets meer over van het positieve gevoel. Ze gaf aan, haar blik op oneindig te zetten en er gewoon voor te gaan. Ze haalde nog even kort het haar thema aan wat centraal stond, namelijk dream it, believe it and achieve it. Ze gaf tenslotte als afronding van dit gedeelte mee, als tip mee, dat het belangrijk voor haar was, om vooral dicht bij haarzelf te blijven.

Na de overwinning en alle felicitaties op het Captains Diner was het weer back-to-business voor alle drie. Hierbij gaf Anne aan nog wel in het zonnetje te zijn gezet voor het gehele zakelijke team van Vodafone. Jonathan had een soortgelijke ervaring bij Vanderlande. Hij moest zelf zijn pitch van 5 minuten, nogmaals houden voor de gehele organisatie. Kristien vulde aan dat het Captains Diner, als een soort van huwelijksfeest aanvoelde. Er kwamen zoveel mensen op haar af om haar te feliciteren.  Alle drie gaven aan dat ze eveneens veel reacties van hun klanten hadden gekregen.

 

Op de vraag wat ze nu geleerd hebben van het gehele traject gaf Anne aan, dat ze vooral geleerd heeft om goed over zichzelf na te denken en wat haar rol is in de dingen die ze doet. Hier dacht ze vroeger nooit over na. Echter nu wel, en dat heeft haar wel opgeleverd, dat zij zich in haar huidige werkzaamheden beter staande kon houden. Jonathan gaf aan soortgelijke inzichten te hebben opgedaan. Hij kijkt tegenwoordig veel sneller of hij een klik heeft mijn zijn gesprekspartners, zodat hij in zijn dagelijks werk ook eerder durft te stoppen in salestrajecten. Tevens geeft hij nu ook eenvoudiger aan, waarin hij succesvol wil zijn in een klantgesprek. Dit geeft direct veel meer sturing en betekent een stuk efficiëntie in deze trajecten.

Tenslotte werd er nog stil gestaan bij het jaarthema van vorig jaar, The Soft Side of Hard Selling, en de visie van de drie winnaars hierop. Het antwoord wat alle drie gaven, was eigenlijk unaniem, namelijk dat het in de huidige tijd nog steeds belangrijk is om een persoonlijke relatie op te bouwen en te zorgen dat je een gunfactor gaat creëren.  Als uitsmijter, gaven ze alle drie nog hun ultieme salestip mee. Anne trapte af, door aan te geven dat de ideale sales professional, zich nog steeds in de ander moet verplaatsen om succesvol te zijn. Jonathan, gaf aan dat het hebben van fun in je werk erg belangrijk is, en dat je dit dan ook moet uitstralen. Kristien, als laatste in de rij, gaf aan jezelf de tijd te geven maar ook jezelf een coach te gunnen.  De bijeenkomst werd afgesloten, en was het tijd om onder het genot van een borrel, nog over de bijeenkomst na te praten met de drie kandidaten.

 

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen