Op 5 April was SMA Midden, op bezoek bij Grand Hotel Karel V. Tijdens deze bijeenkomst werd er een kijkje in de commerciële keuken gegeven van deze locatie waar ooit in het verleden de Ridders van de Duitse Orde hebben gezeteld. Gezien de grote opkomst was er veel interesse in het verhaal achter dit reeds in de 14e eeuw ontstane gebouw/locatie. Voordat Algemeen Directeur Toon Naber het woord nam, opende SMA Midden voorzitter Manon Onrust de bijeenkomst door alle aanwezige welkom te heten. Daarna was het, het woord aan degene die ooit gevraagd is om het concept Karel V te ontwikkelen.
In het begin van zijn bevlogen verhaal stond Toon eerst nog kort even stil bij zijn eigen indrukkwekkende carrière en de geschiedenis van het hotel. Tijdens deze terugblik in de historie bleek dat de locatie in het verleden meerdere functies heeft bekleed, voordat het ontwikkeld werd tot hotel. Hiervoor had het o.a. dienst gedaan als klooster en militair hospitaal. Dit laatste zelfs tot 1990, waarna in 1998 de eerste ideeën kwamen om het te ontwikkelen tot hotel. Na een grondige verbouwing van het vervallen pand, kon Toon in 2000 beginnen met de exploitatie van Grand Hotel Karel V, die zijn naam dankt aan de gelijknamige keizer, die ooit te gast was in dit gebouw.
Na de historie kwam het commerciële gedeelte aan bod. Hierbij ging Toon in op de 5 P’s, echter niet ingevuld op de traditionele manier. Dit betrof
Plaats & Product & Prikkelen
Hierbij werd uiteraard stil gestaan bij een aantal cijfermatige getallen van die unieke 5 sterren hotel in het centrum van Utrecht. Tevens werd er aangegeven dat het hotel onder de rijksmonumenten valt. Hetgeen soms wel eens wat uitdagingen bood, met eventuele aanpassingen maar het was vooral een feit waar Toon erg trots op was, omdat het toch een stuk historie weergeeft. Hetgeen goed geïllustreerd werd door het gevonden wapen van Karel V in de schouw, tijdens één van de verbouwingen. Hetgeen nog steeds te bewonderen is in het restaurant. Momenteel doet men tussen de € 9 en 11 miljoen omzet
Paradigma change
Bij dit gedeelte ging Toon dieper in op de commercie, waarbij hij aangaf dat men een beweging had gemaakt van sales naar Yield-management. Waarbij er zeker ook aandacht was voor de rol van accountmanagement in het geheel. Tevens stond hij stil bij de stappen die gezet waren om van local naar global te komen en tegenwoordig te acteren als Glocal. Met de aanwezigen in de zaal ontstond er vervolgens een levendige en interessante discussie over het disruptieve model wat aan langere tijd gaande is in de hotel wereld. Spelers als booking.com en AirBnB
Plan
In dit gedeelte van zijn enerverend betoog stond Toon stil bij de bekende gouden cirkel van Simon Sinek en de wijze waarop men in de afgelopen periode en huidige tijd nog steeds toepast en wat voor mooie resultaten het denken in Why- How –What heeft opgeleverd. Nadat Manon Toon had bedankt voor zijn enthousiaste en inspirerende verhaal, werden de groepen in tweeen gedeeld en volgende er een schitterende rondleiding waarbij we een mooi inzicht krijgen in o.a. de enorme tuin en één van de schitterende kamers. Uiteraard was er daarna nog volop ruimte en gelegenheid om met elkaar te netwerken tijdens de meer dan goed verzorgde borrel na afloop