Donderdag 30 maart 2017 waren we op bezoek bij JustCarpets in Kampen. Just Carpets is in 2009 opgericht door Martin Boone en Chris Simonse onze gastheren waren. We begonnen met een geweldig Turks buffet waar 25 SMA leden hebben zich aan tegoed hebben gedaan.
Na dit “zware” diner was het tijd om de benen te strekken en hebben we een rondleiding gehad door Martin en Chris door hun productiehal. Just Carpets maakt op maat gemaakte automatten voor alle automerken. Ze geven de klant daarbij de keuze uit verschillende kleuren bandering (rand) en verschillende kleuren stiksels. Ook is het mogelijk automatten met logo of met tekst te kiezen.
Geweldig was dat Martin aan de hand van een voorbeeld setje (voor een Skoda Octavia) ons stap voor stap door het productieproces meenam. Een van de Skoda rijdende leden mocht dat setje mee naar huis nemen. In hun verkoopbenadering geeft Just Carpets aan dat zij GEEN verkopers in dienst hebben. Wel hebben zijn een klantenservice die een verkopende en adviserende rol heeft. Voor hun opdrachten vertrouwen zij voor 90% op de online kanalen. Chris geeft aan dat zij het verkeer op de Website continue monitoren op “hotspots” waar blijven bezoekers het langste hangen en waar haken zij af.
Klanten zijn hoofdzakelijk Particulieren (lease rijders of privé rijders). Zakelijke klanten zijn bedrijfsauto’s of garagebedrijven. Just Carpets is het afgelopen jaar qua omzet verdubbeld. Deze verdubbeling verwachten zij dit jaar ook weer te realiseren. Dit door zij door verder te groeien in het buitenland (Spanje, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk) zij hebben daar dan ook eigen webshops. Daarnaast focussen zij op Diversificatie (GabaGaba leren Shorten) en op Cross-Selling (Kofferbakmatten en Rubberen matten) en Up-Selling (Tekst op matten en duurdere automatten).
Als zeer succesvol bedrijf uit het Oosten van Nederland kreeg Just Carpets in 2016 de FD Gazellen Award. We sloten de avond af met 2 stellingen:
1) Een traditionele verkoper kan een bijdrage leveren aan een pure online speler als Just Carpets met behoud van goede marge.
2) Om echt succesvol te zijn met de verkoop van leren schorten zal Gaba-Gaba verkopers in dienst moeten nemen.
Nadat dat groep in tweeën was gedeeld, ging men elk met één stelling aan de slag, waarbij de uitkomsten als volgt waren:
Ad 1) Huidige strategie werd gezien als erg succesvol en zou ook ongewijzigd doorgezet moeten worden. Wel zou er winst te halen zijn in een focus op specifieke deelmarkten; 2de hands autodealers, Carcleaning bedrijven. Ook werd geopperd bedrijven met een hoge merkwaarde “eigen” matten in de eigen auto’s te laten plaatsen.
Ad 2) Geen eigen verkopers wel meer focus op beleving. Dus deelnemen aan BBQ Events, Beurzen. Maar alleen als het specifiek in de doelgroep past. Al met al weer een bijeenkomst waar het enthousiasme voelbaar was. Van de mensen van Just Carpets maar ook van de deelnemers.
Om de producten van Just Carpet te bekijken en eventueel te bestellen, klik hier