Highlights, SMA Oost : College Tour met winnaars Sales Event 2016 (24 januari 2017)

Op 24 januari stond het eerste Sales Café van het jaar op het programma. Bij onze partner Regardz, waren iets meer dan 30 personen op deze bijeenkomst afgekomen. Tijdens deze bijeenkomst waren de winnaars van het Sales Event 2016 te gast, te weten Young Sales Professional Anne van Naerssen, Senior Sales Professional, Jonathan Kruisselbrink en Commercieel Directeur Kristien Janssen. Voordat de bijeenkomst van start ging, werd er onder het genot van een heerlijk buffet, nog volop genetwerkt tussen alle aanwezigen. Nadat het laatste lid was gearriveerd, ging de volledige groep naar de zaal boven in het WTC-gebouw in Arnhem. Ton Donderwinkel, de voorzitter van SMA Oost opende vervolgens de bijeenkomst. In zijn aftrap stond hij o.a. kort stil bij 9 maart, het grote landelijke Sales Event en 9 november, het regionale Sales Event Oost. Hij vroeg iedereen dit in zijn agenda te noteren, zodat men hierbij aanwezig kon zijn.

 

SMA Oost College Tour 23 februari Kristien Jansen Anne van Naerssen Jonathan KruisselbrinkNa de inleidende woorden van Ton, nam mede bestuurslid Daniel Fischer het stokje van hem over. Allereerst introduceerde hij de drie kandidaten, waarbij hij stil stond bij de functie verandering van de Young Sales Professional. Anne was ten tijde van de verkiezing Accountmanager Large Enterprises van Noord-Oost Nederland, tegenwoordig is ze bij haar werkgever Vodafone, Development Manager Healthcare. Een functie, waarin ze niet meer de primaire sales verantwoordelijkheid heeft, maar heel veel met de accountmanagers op stap is en waarbij zij moet kijken hoe de proposities van deze rode telecom gigant, bij deze markt gaan aansluiten.

 

In het eerste gedeelte van deze College Tour, ging Daniel met zijn vragen wat dieper in op het voortraject van de verkiezingen. Jonathan gaf hierbij aan, dat hij helemaal niet op de hoogte was van de SMA, en dat een nieuwe collega, die dit wel was hem had genomineerd. Hij gaf aan hier achteraf erg blij mee te zijn geweest. Kristien daarentegen weet nog steeds niet wie haar heeft genomineerd. Het jaar daarvoor was zij eveneens benaderd wegens een nominatie, maar zij vond dat ze er toen nog niet klaar voor was. Te kort bij Selecta aan het werk en daardoor nog een duidelijke resultaten te kunnen laten zien. Dat was echter nu niet meer het geval, waardoor ze met volle energie de nominatie aan had genomen. Ze was mede geïnspireerd, doordat zij reeds in het verleden bij de verkiezingen aanwezig was geweest, omdat een destijds de commercieel Directeur van Randstad op het podium stond, en uiteindelijk ook won. Dat wilde zij ook wel, graag eens ervaren. Hierbij gaf ze aan, dat ze in de eerste ronde reeds het gevoel had dat ze wel eens heel ver zou kunnen komen. Echter in de halve finale, toen ze echt goed haar concurrenten kon bestuderen, had ze er een minder hard hoofd in dat ze wel even zou winnen. Er deden toch grote andere commercieel directeuren mee, die een goed verhaal hadden.

 

Iets soortgelijks hadden Anne en Jonathan. Het begon bij hen pas echt te leven, toen ze in de halve finale waren geraakt. Beiden gaven aan dat ze toen ook het gevoel krijgen, dat ze dit dolgraag wilde winnen. Anne gaf aan dat ze vele uren met haar coach had doorgebracht om te zorgen dat ze haar pitch voor het podium goed tussen de oren had. Kristien vulde haar aan, dat ze hier heel veel mee bezig was geweest, dat zelfs haar dochter bijna haar presentatie uit haar hoofd kende.  De echte kriebels bij Jonathan begonnen eigenlijk pas de avond voor het Sales Event te spelen. Hij wist zich nog exact te herinneren, toen hij de lege zaal met al die stoelen en het enorme grote podium voor het eerst zag. Toen kwam pas het besef dat hij in iets groots was beland. Dit gevoel werd de volgende dag nog enorm versterkt, toen al de stoelen ook gevuld gingen worden. Dit met meer dan 700 mensen, die naar Huis ter Duin waren gekomen.  Anne gaf aan dat de spanning bij haar eveneens groot was op de dag zelf. In de voorbereiding had ze op het advies van haar coach nog een paar keer op het strand gerend en dan de pitch gedaan. Dit om te zorgen dat je rustig bleef praten, terwijl je druk aan het ademhalen was. Lachend gaf ze aan, dat ze dit niet echt kon inzetten, toen ze op het podium stond. Kristien daarentegen was de dag zelf heel ontspannen. Heeft gekeken bij o.a. de Young Sales Professional, maar heeft haar concurrenten de gehele dag niet gezien. Zij vond dit de beste voorbereiding voor haarzelf.

 

Alle drie de kandidaten konden zich het moment van winnen nog enorm goed voor de geest halen. Bij Anne was het nog extra spannend gemaakt, omdat haar jury moeite had om een winnaar te kiezen. Anne moest toen, samen met één van haar concurrenten, nogmaals voor de jury verschijnen. Deze extra ronde had er schijnbaar voor gezorgd dat ze de uiteindelijke winnaar werd. Kristien gaf aan, dat ze op het podium opeens extra nerveus werd. Voor haar werden de winnaars van de andere categorieën bekend gemaakt. Bij zowel de Young Sales Professionals als de Senior Sales Professional werd de uiteindelijke winnaar uit de zaal, niet de eind-winnaar en laat zij nu net de winnaar zijn geweest in haar categorie. Gelukkig, kwam haar naar wel uit de koker van de juryvoorzitter.  Tijdens de avond van het Captains Diner, werden alle drie bedolven onder felicitaties. Kristien gaf aan dat het voelde als een soort van bruiloft, waarbij iedereen langs kwam om handjes te schudden.

 

SMA Oost College Tour 23 februari Kristien Janssen Anne van Naerssen Jonathan Kruisselbrink Ton DonderwinkelAlle drie de kandidaten gaven aan dat het winnen van de titel een extra boost gaf aan de organisatie waarvoor ze aan het werk waren. In de weken daarna hadden ze allemaal het podium in hun bedrijf gehad en werden ze voor het voltallige personeel gepresenteerd. Ze merkten dat mensen echt trots waren, omdat ze tenslotte ook hadden meegewerkt aan dit succes. Kristien gaf zelfs aan dat haar dochter heel trots was en ze de geleerde lessen van haar in de praktijk bracht tijdens een spreekbeurt die ze moest gaan houden. Ze had heel goed naar het filmpje gekeken, en de opening had ze op dezelfde manier gedaan. Dit gaf haar als moeder eveneens een trots gevoel. Op de afsluitende vraag van Daniel wat ze nu geleerd hebben tijdens dit traject, gaven alle drie de kandidaten dat het goed was dat je bij jezelf moest blijven. Er gebeurd namelijk veel gedurende het traject. Zeker omdat je gedwongen wordt om na te denken over jouw toegevoegde waarde maar ook door de enorme aandacht die je krijgt als je gewonnen hebt. Na het dankwoord van Daniel, ging de gehele groep naar de bar, waar alle aanwezigen nog met de drie winnaars van gedachten kon wisselen en hen de vragen stellen, die niet aan bod waren gekomen tijdens de anderhalf durende Sales Café.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen