Maurice Janssen Duijghuijsen werkt sinds 2017 bij KPN. Daar is hij eindverantwoordelijk voor de sales van Internet of Things (IoT) en de data service hub. “Samen met mijn team werk ik aan de commerciële strategie van deze diensten. En dat is gaaf! Bijna alles waar je dagelijks mee te maken hebt, is op de een of andere manier verbonden met KPN en wisselt gegevens uit. Wij zorgen ervoor dat onder andere auto’s, fietsen, slimme meters, laadpalen en betaalterminals altijd connected zijn.”Maurice haalt echt letterlijk overal inspiratie vandaan. “Ik kijk graag om me heen. Al mijn hele leven verwonder ik mij over alles wat ik om mij heen zie. Nu ik volwassen ben probeer ik te blijven kijken met de blik die ik als kind had. Die verwondering en open houding geef ik ook aan mijn salesteam mee. Het is overigens een denkwijze die aansluit bij de filosofie van Paul de Blot. Hij heeft veel geschreven over Business Spiritualiteit als kracht voor organisatievernieuwing. Zijn artikelen en blogs hebben mij echt geraakt.”
Internet of Things
De wondere wereld van de telecommunicatie is voor Maurice al een inspiratiebron op zich. “Alles en iedereen is verbonden met KPN IoT. Of je nou een kopje koffie afrekent in een café, in een Tesla rijdt of bij de ANWB een fiets verzekert. Zelfs de slimme meters in de meterkast zijn verbonden met KPN. We werken ook aan levensreddende technologie. Zo zijn AED’s in Nederland verbonden met ons netwerk en testen we samen met de ANWB de inzet van drones voor het vervoer van bloed en medicijnen. Het creëren van (maatschappelijke) waarde en het optimaliseren van bedrijfsprocessen – samen met onze partners – vind ik een echte uitdaging. Ik leer elke dag, zowel van de ontwikkelingen als van de passie en het enthousiasme van klanten.”
IT als water uit de kraan
Volgens Maurice veranderen organisaties het beste over de as van de klant. “Plannen zijn geduldig, maar klanten niet. Een klant met impact zorgt voor energie en ontwikkeling binnen een organisatie. Die moet je vasthouden en je moet je team daarachter krijgen. De opdracht van de NS die ik in 2007 binnenhaalde is hier een mooi voorbeeld van. De toenmalige CIO van de NS had een vooruitstrevende visie op het inrichten van IT binnen een organisatie. Volgens hem moest dat ‘als water uit de kraan’ zijn: simpel ingericht en eenvoudig in gebruik. Hij vond dat je innovatie uit de markt moest halen en liet KPN meedenken over hoe dit moest. Voor die tijd was die denkwijze heel revolutionair en daarmee heeft hij niet alleen de NS, maar ook KPN verandert. Dat vond ik geweldig! Na 13 jaar is de NS nog steeds één van onze grootste klanten. Ik ben er trots op dat ik aan de wieg heb gestaan van deze grote ontwikkeling binnen de IT-wereld.”