Salesmotto Azzeddine el Attoti

Senior Account Executive

Salesforce

“Impact maken, door iets te creëren wat er nog niet was”

Impact is het sleutelwoord in Azzeddine’s salesmotto. “Ik leerde in mijn jeugd wat het kon betekenen om impact te maken. Ik had vroeger een buurman, Ben Tevreden. Dat is natuurlijk al een fantastische naam. Helaas is hij er niet meer. Hij was geen salesman, maar wel heel handig en hij had voor de buurt een speeltuin gecreëerd waarmee hij een enorme impact heeft gemaakt op mijzelf en de andere buurtbewoners. Zo veel zelfs, dat ik er tot op de dag van vandaag nog regelmatig over nadenk. Ik probeer dat voor mijn vak ook te doen. Iets te creëren waar eerst nog niets was, en daarmee een grote positieve invloed zijn.

“Steve Jobs zei ooit: ‘…everything around you that you call life was made up by people no smarter than you, and you can change it.’ We kunnen de bestaande processen en regels in onze omgeving beïnvloeden, en zelfs veranderen en verbeteren. We kunnen ook nieuwe dingen creëren in plaats van de wegen te volgen die al bewandeld zijn. Ik merk dat het impactvoller kan zijn om nieuwe wegen te creëren en die te volgen. Ook al kom je dan soms weerstand tegen, maar de mooiste dingen in het leven verlopen vaak moeizamer. Vooral bij grote corporates zijn er veel standaard processen en regels. Die zijn soms terughoudend als je een nieuw pad wil bewandelen of verandering wil brengen. Het is echter wel nodig, ook voor grote corporates. ‘’Je verkoopt niet alleen buiten, maar ook binnen je bedrijf.” De juiste bedrijven zullen uiteraard ondernemerschap aanmoedigen, wat belangrijk is voor een Sales Professional.

Azzeddine heeft aan den lijve ondervonden wat het is om impact te maken. “Toen ik net begon als accountmanager, maakte ik geen impact. Dat was geen top tijd maar wel goed om te ervaren zoiets. Ik ken het gevoel wanneer je geen impact maakt en wanneer je dat wel doet, dat gevoel houdt je scherp. Na een tijdje weet je wat beter het reilen en zeilen, dan durf je wat meer je eigen ding te doen en breder te kijken. Toen ik nog bij KPN werkte had ik een bepaalde klantenset waar ik geacht werd mee aan de slag te gaan. Maar ik heb daar juist een nieuwe klant gecreëerd, wat uiteindelijk veel impact bleek te maken. Ik heb ze koud benaderd via LinkedIn. Je moet niet bang zijn om mensen te benaderen, maar dat moet wel met een bepaald beleid en oprechte doelstelling waarvan iedereen beter zal worden.’’

“Bij de eerste benadering al moet je je meerwaarde laten zien. Ik heb benoemd wat zij aan het doen waren en waar zij naar toe wilde, en hoe onze ervaringen daarin waren. Zij gingen bepaalde bedrijfsonderdelen outsourcen, en dat is voor elk bedrijf heel spannend. Op dat moment hadden wij een nieuwe core business, de moderne werkplek die de ideale oplossing voor deze klant bleek te zijn. Deze klant werd daarmee ook nog eens de eerste klant in de markt voor ons waar we die moderne werkplekken konden implementeren. Dat heeft weer openingen gecreëerd bij andere klanten en markten. Dit is dus begonnen bij een kleine klant, en ik heb het intern echt moeten verkopen, maar daardoor heb ik wel enorme impact kunnen maken.”

Over de invloed van corona vertelt hij: “Corona heeft op sales een grote impact gehad omdat het belangrijk is om heel dicht tegen onze klanten aan te zitten. Digitale meetings houden je wel scherp en geïnformeerd, maar er werd letterlijk en figuurlijk afstand tussen ons allen gecreëerd. Je moet het toch samen doen als je iets moois wil creëren en juist dan dichter bij elkaar komen. Ik heb uiteindelijk wandelingen georganiseerd en lunches bij elkaar thuis om dat op te lossen. Het heeft me uiteindelijk juist veel dichter bij mensen gebracht en het leverde een veel hechtere relatie op. En soms kwamen mensen zelf ook met ideeën om de afstand te omzeilen.’’

“Het is denk ik een combinatie van creativiteit en wilskracht. Ik ben denk ik redelijk creatief, maar ik geloof ook dat als je gewoon iets wil en ervoor gaat, dat er dan vanzelf dingen ontstaan en in je voordeel gaan werken. De één noemt het God, de ander het universum en de ander weer geluk, maar er zal iets gecreëerd worden. Als jij ergens voor durft te staan en het is goed en oprecht, dan beweegt je omgeving wel met je mee. Daar geloof ik echt in!”

Dit is het salesmotto van Azzeddine el Attoti, winnaar van de Senior Sales Professional van het Jaar 2020. Sinds zijn tijd op het podium is hij overgestapt naar een baan als Senior Account Executive bij Salesforce, waar hij zich bezighoudt met een combinatie van new business enerzijds en anderzijds de relatie met bestaande klanten onderhoudt en met cross- en upsell hun afname van producten en diensten uitbreidt.Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen