Kärcher
“It’s not about having the right opportunities. It’s about handling the opportunities right.”
“Sinds kort ben ik doorgegroeid naar Key Accountmanager. Daardoor ben ik nu landelijk verantwoordelijk voor de grote schoonmaakbedrijven. Ik wil graag een beetje diepgang met de klanten krijgen. Daar heb ik nu een mooie kans toe. Net toen ik begon kwam corona in beeld. Ik heb daarvoor 2,5 jaar echt supergoed gedraaid. Ik moest er echt aan wennen dat het allemaal niet zo rooskleurig ging. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat het me niet over een leien dakje ging. Voor mij is het best een pittig jaar geweest. Veel schoonmaakbedrijven zitten in evenementen en hospitality, die natuurlijk hard geraakt zijn. Aan de andere kant zijn we wel creatief geweest en ben ik nu bezig met de uitrol van digitale schoonmaakoplossingen, systemen die bewegingen in de schoonmaak in de gaten houden, het hele operationele gebeuren. En natuurlijk proberen we waar mogelijk meer groei te behalen.”
Karlijn zou in eerste instantie niet zelf voor sales hebben gekozen. “Mijn motto is een mooie weergave van hoe ik in sales ben gerold. Ondanks dat ik in principe niks met sales had, heb ik de kans die ik vanuit Young Capital kreeg om in sales te starten wel met beide handen aangepakt en ik ben er echt voor gegaan. Ik heb er mijn eigen draai aan kunnen geven. Ik vond sales altijd heel pusherig. Ik hou niet van koude acquisitie, agressief mensen dingen aansmeren. Dat was de associatie die ik er bij had. Nu zijn we bijna 4 jaar verder en ik werk nog steeds in sales. Pusherige acquisitie bestaat nog steeds, maar ik denk dat het wel het verschil is tussen vroeger en de nieuwe generatie. Sales gaat niet meer volgens het oude boekje. De opleiding vanuit Young Capital was daar ook nog heel erg op gericht. Ik heb bij Kärcher verschillende andere opleidingen en trainingen kunnen volgen om me bekwamer te maken in het vak. In de nabije toekomst wil ik mezelf meer opleiden in de strategische aanpak. Ik denk dat dat veel meer toegevoegde waarde heeft voor zowel mezelf, als voor Kärcher.”
Karlijn heeft dan ook een iets andere blik op sales. “Ik doe het echt op mijn manier. In de schoonmaakwereld wordt veel gewerkt met tenders. Het maakt wel verschil als je zo’n tender wint en daardoor een soort preferred supplier kunt worden. Maar je moet er dan wel naar toe werken om een goede relatie op te bouwen. Iedereen verkoopt dezelfde soort producten en je moet het uiteindelijk dus winnen met jezelf. Ik ben daarom altijd op zoek naar een bepaalde connectie met mensen, op een dieper vlak dan alleen maar sales. Dan gaat de gunfactor een rol spelen. Ik zie mezelf niet als een standaard salespersoon, ik hou er niet van om de hele tijd maar met iedereen contacten te leggen. Ik geef wel duidelijk aan dat we ook met andere dingen kunnen helpen dan alleen het leveren van onze machines en producten. Dat ik bijvoorbeeld wel wil meedenken als ze nieuw personeel moeten vinden. Dan creëer je een ander soort band, veel meer richting een partnership dan dat ze je simpelweg voor een stofzuiger bellen. Het heeft wel tijd nodig om in die relaties te investeren. Er zijn altijd genoeg mogelijkheden, maar het gaat echt om hoe je iets aanvliegt. Als je een kans hebt, moet je die ook helemaal aanpakken. Ook in moeilijkere tijden moet je niet in paniek raken en meteen heel opdringerig achter alles en iedereen aan lopen, maar je doel voor ogen blijven houden en daar voor blijven gaan.”
Dit is het salesmotto van Karlijn Drent, Key Accountmanager Schoonmaakbedrijven bij Kärcher. Kärcher is marktleider in reinigingssystemen, producten en diensten met oog op kwaliteit, innovatie en duurzaamheid.
Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.