Zetacom
“Blijf altijd dicht bij jezelf, ga uit van je eigen kracht”
“Wat ik vooral heb geleerd in al die jaren is dat je pas echt beter wordt als je dicht bij jezelf blijft en je van daar uit verder ontwikkelt. Dat is eigenlijk anders dan hoe we doorgaans naar mensen kijken. Neem bijvoorbeeld hoe we op scholen kinderen klaarstomen voor de grote mensen wereld. We zijn eigenlijk steeds bezig om de zwakke punten omhoog te krikken. Met een 6 of hoger ga je over. Terwijl ik denk, als je mensen hebt die echt uitblinken in bepaalde vakken en in andere vakken juist minder sterk zijn, waarom ontwikkel je ze dan niet op waar ze goed in zijn? Voor sales geldt wat mij betreft hetzelfde. Mindere punten heeft iedereen, maar het is volgens mij belangrijker om je hiervan bewust te zijn, dan geforceerd deze om te buigen.
“Zelf ben ik vooral goed in het opbouwen van een relatie door te doen wat ik zeg en te zeggen wat ik doe. In sales ligt er vaak veel nadruk op het sociale element, een vriend worden van je klant. Mensen kopen immer van mensen. Daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens, maar ik ben er minder sterk in om geforceerd op de sociale basis te verbinden met de klant. Bij mij komt die duurzame relatie met een klant omdat ik echt toegevoegde waarde lever. Ik blijf dicht bij mezelf, en dat ervaart de klant ook. Die basis staat bij mij goed. Ik forceer niet waar ik niet sterk in ben.
“Het draait er dus om: zet in op waar je goed in bent. Definieer voor jezelf hoe je tot succes komt en handel daar ook naar. Je kunt het natuurlijk niet nalaten om je te ontwikkelen op je zwakke plekken, niemand in sales is perfect. Maar als je uit kan gaan van je eigen kracht en daarmee er voor kan zorgen dat je succesvol bent zonder dat het noodzakelijk is om je minder sterke punten te verbeteren, dan heb je goud in handen. Ontwikkel je sterke punten en wees je bewust van de minder sterke punten.
Ook als manager geeft hij dit motto nog altijd mee aan zijn team. “Als ik kijk naar hoe ik mijn team aanstuur, zorg ik er altijd voor dat je echt kunt excelleren in waar je goed in bent. In de formatie zoek ik vooral naar mensen die complementair aan elkaar zijn, zodat iedereen in zijn kracht kan staan en doet wat hij leuk vindt, terwijl dingen waar ze minder goed in zijn aangevuld worden door de andere teamleden. Als team ben je dan veel sterker dan als iedereen op een gemiddeld niveau zit.
“Als zelfreflectie een uitdaging is, moet iemand handvatten krijgen om goede zelfkennis te krijgen. Als ik mensen daarmee moet helpen, ga ik vragen stellen om via een omweg tot de kern te komen. Ik wil weten wat iemand blij maakt, wat iemand drijft, niet alleen in sales maar ook in het leven. Zo kan iemand in principe zelf tot antwoorden komen, en uiteindelijk help ik ook met mijn eigen observatie om de juiste keuzes te maken.
Dit is het salesmotto van Pim van Rijn, sinds enige jaren Manager Business Development bij Zetacom, specialist in data- en telecommunicatieoplossingen voor bedrijven, zorgsector en (semi-)overheid. Hij stuurt er een multidisciplinair team aan dat zich bezig houdt met innovatie, productontwikkeling en sales voor diverse portfolio’s. Hij heeft zelf jarenlang als accountmanager gewerkt voor hij in deze functie terechtkwam.Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.