“Customer Delight”
Dit is het sales motto van Thijs Blom, werkzaam als sales consultant bij Yacht. Hij is in deze rol verantwoordelijk voor het binnenhalen van opdrachten en projecten voor trainees. Het leuke is dat hij ooit zelf als HR trainee bij Yacht begonnen is, en dus ervaringsdeskundige is. Thijs geeft aan dat hij eigenlijk twee klanten heeft: enerzijds de opdrachtgever en anderzijds de trainee. Deze laatste is een lastige en uitdagende categorie omdat het een generatie is die veel ambitie heeft en gewend was aan enorm veel keuzemogelijkheden. De coronacrisis heeft echter gezorgd voor een 180 graden draai: “Veel budgeten en opdrachten worden bevroren, met name die voor de projecten voor de young professionals. Hierdoor droogt het werk op en opeens valt er niets meer te kiezen voor de trainees.”
Thijs geeft aan dat zijn motto tot stand kwam toen hij een rol kreeg in de “Customer Delight campagne”. Hij werd gevraagd voor een video omdat hij klantvriendelijkheid vaak onbewust in de praktijk toepast. Terwijl hij het filmpje voor deze campagne moest opnemen besefte hij dat dit motto hem op het lijf geschreven was. “Ik probeer altijd een stap extra te doen en dan juist met iets spontaans of onverwachts. Het liefst op het persoonlijke vlak en niet met bv. een stukje extra korting. Stel dat ik weet dat iemand gaat verhuizen en ik lees toevallig iets over de wijk waar mijn contactpersoon naartoe gaat, dan stuur ik het artikel via WhatsApp naar hem door. In mijn ogen ontstaat hierdoor een extra stevige band met mijn klanten. Klik hier voor het filmpje van de campagne van Yacht met Thijs. Om op een goede manier invulling te geven aan zijn motto vindt Thijs het belangrijk dat hij zich goed in zijn klanten inleeft zodat hij eerder weet wat zijn klanten nodig hebben dan dat ze het zelf weten. Hij geeft hierbij aan: “Je moet de tijd nemen, zodat je in één keer goed bij een klant binnenkomt. Hiermee bouw je krediet op voor de toekomst. Door te zaaien met empathie, nieuwsgierigheid en vakinhoudelijke kennis bereik ik vaak mijn doel. In het begin probeer ik het bewust niet over de business te hebben maar me juist in de klant te verdiepen. In de vervolgstappen kom ik dan meestal pas met een geschikte kandidaat, en daardoor voelt het alsof het in balans met elkaar is”.
Om dit goed te doen is het volgens Thijs belangrijk dat je goed luistert en de juiste vragen op het juiste moment stelt, maar niet direct met de oplossing komt. Deze ligt vaak voor de hand omdat Thijs veel HR-managers spreekt die hem over hun uitdagingen vertellen: “Doordat ik veel klanten in verschillende branches spreek, hoor ik natuurlijk eventuele oplossingen bij andere partijen. Of vaak is een andere trainee bij een andere klant al eens eerder tegen hetzelfde probleem aangelopen. Het is dan mijn uitdaging om niet direct met de oplossing te komen maar de klant nog verder te laten praten en de juiste woorden te laten vallen zodat er nog meer informatie komt. Vervolgens kan ik in één keer met de geschikte kandidaat komen.” Thijs geeft hierbij aan dat zowel klant als kandidaat “kneedbaar” zijn. Zo ontstaat vaak een creatieve oplossing: “Wij kunnen natuurlijk onze mensen op meerdere projecten inzetten maar aan de andere kant kan ik vraagstukken van mijn klanten op meerdere manieren vorm geven. Mijn ervaring leert dat deals in onze wereld zelden één op één passen waardoor je altijd moet kneden om tot het beste resultaat te komen. In mijn optiek ben ik hiermee onderscheidend ten opzichte van mijn concurrenten. “
Thijs geeft aan dat het erg lastig is om in de huidige tijd zijn sales motto toe te passen: “Het is ‘in het echt’ een stuk eenvoudiger. Heel vaak ben ik altijd vroeg bij een mogelijke nieuwe klant waardoor ik alle tijd heb om nog gezellig een praatje te maken met de receptioniste en hier toch nog weer wat extra informatie te halen om het gesprek beter in te gaan. Dit soort dingen zijn nu natuurlijk helemaal weggevallen. Ik moet daarnaast wel zeggen dat corona een goed onderwerp is om een eventueel online gesprek te openen. Het speelt op dit moment bij iedereen, waardoor je wel direct een goede opening van het gesprek hebt.”
“Ik heb ook nog wel een goede tip die je ook online zou kunnen gebruiken om wat extra informatie over de klant te ontvangen: Als ik mezelf in het voorstelrondje uitgebreid introduceer en veel informatie blootgeef, is mijn ervaring dat mijn gesprekspartner hetzelfde zal doen. Ik ga hierbij verder dan leeftijd en werkachtergrond. Ik vertel juist over wat me bezighoudt, mijn privéleven en mijn ambitie op werk. Zo komen we snel tot een veel persoonlijker gesprek met meer vertrouwen.” Thijs geeft aan dat hij in deze lastige periode tijdelijk een tweede motto heeft en dat is dat je soms ook dingen moet doen ‘tegen beter weten in’. Hij kleurde dit in aan de hand van een voorbeeld: “Ik ben vorig jaar bij een ziekenhuis op bezoek geweest om te kijken of er in deze sector mogelijkheden voor ons waren. Goed eerste gesprek gehad, echter wegens verschillende redenen kwamen we niet tot business. We hebben afgesproken om in september weer contact met elkaar te hebben om te kijken of er mogelijkheden zijn. Toen kwam corona en ineens zag ik veel meer mogelijkheden omdat onze trainees nu dolgraag in de zorg willen werken. Ik wilde eigenlijk mijn contactpersoon niet voor september bellen, want dat hadden we zo afgesproken. Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en hem gebeld. Ik heb er een schitterende kandidaat weten te plaatsen die zich daar helemaal onmisbaar gaat maken. Deze klant zal hopelijk bij mij terugkomen mocht hij straks nieuwe mensen nodig hebben. Ik had dus rustig kunnen gaan zitten wachten omdat ik dat had afgesproken. Ik weet zeker dat ik dan niet binnen was gekomen en nu dus wel. In mijn optiek is dit de enige manier om straks goed uit deze crisis tevoorschijn te komen.”