Webs
“Talent wins games, but teamwork and intelligence wins championships”
“Bij Webs is ons werk geënt op drie hoofdonderdelen, met één algemene deler,” vertelt Thijs. “We zijn ten eerste altijd bezig met marketing consultancy, en ten tweede ook om efficiënter onderling te kunnen samenwerken – een stukje technologie en CRM consultancy. Tot slot plaatsen we expertise, mensen die in korte periodes de juiste kennis kunnen toevoegen.
“De grote gemeenschappelijke deler is HubSpot, de techniek die we in alle drie die pilaren gebruiken. De intensieve samenwerking met HubSpot is een heel strategisch component gebleken in onze groei.”
Het salesmotto van Thijs is een lijfspreuk van Michael Jordan: ‘talent wins games, but teamwork and intelligence wins championships’. “Ik trek altijd al veel paralellen met sport. Ik heb sport marketing gestudeerd en het staat dicht bij mijn interesses. Ik geloof echt heilig in deze leus. Als je succes wil boeken op de lange termijn, dan heb je meer dan alleen talent nodig.
“In een team zitten verschillende expertises en disciplines die elkaar aanvullen en versterken, maar je zou de vergelijking breder kunnen trekken dan alleen de spelers van een team. Er zit bijvoorbeeld zoveel expertise rond topsporters. Denk aan fysiotherapeuten, koks, voedingsdeskundigen, technisch deskundigen, dataspecialisten, een coach. Ook zij dragen bij aan het succes van een team op lange termijn.
“Michael Jordan benoemt ook intelligentie,” vervolgt Thijs. “Vandaag de dag betekent dat voor mij ook, hoe kun je data en techniek inzetten om je sales proces te moderniseren? Het thema van data-driven sales van SMA vind ik daarom ook echt heel sterk, data kan ons vak verrijken. Tegelijkertijd moeten we ook echt niet vergeten dat naast al die data juist de menselijke kant het verschil kan maken. En hoe zorg je ervoor dat de menselijke component en de techniek elkaar aanvullen en versterken? Succes zit hem volgens mij in de combinatie van beide. Daarom is een netwerk als de SMA volgens mij ook zo belangrijk. We kunnen elkaar ontmoeten, van elkaar blijven leren en samen dingen ondernemen.”
Juist die menselijke component is wat Thijs aanspreekt in sales, en waarom hij vanuit marketing de overstap heeft gemaakt. “De verbinding met mensen, de nieuwsgierigheid om te begrijpen waar een ander mee zit, dat is wat ik interessant vind. Mijn hart gaan niet sneller kloppen van een transactionele verkoop, waar ik weinig tot geen connectie heb met de mensen aan de andere kant. Goede sales is voor mij de bevredigende uitkomst van een lange termijn traject waarin je er achter komt wat de uitdagingen zijn, wat de plannen zijn en hoe wij daar een rol in kunnen spelen. De verbinding en de nieuwsgierigheid maken het voor mij echt een fantastisch vak.”
Sinds hij VP of sales is geworden, staat Thijs aan het hoofd van een salesteam en past zijn motto in de dagelijkse praktijk toe. “Stronger as a team is één van de kernwaardes van Webs. We hechten veel belang aan samenwerking. We hebben onze targets ook zo gestructureerd dat team targets belangrijker zijn dan individuele targets. Daardoor zijn mensen meer bereid om elkaar te helpen, want ze doen het niet alleen voor zichzelf.
“Voor mij is het een persoonlijke uitdaging om de rol van manager op me te nemen. Want ben je als best scorende spits ook automatisch een goede coach?
Leiderschap is echt een hele andere vaardigheid, maar wel eentje die veel kan bijdragen aan het team. Uiteindelijk is het echt een samenspel van talent, teamwork en intelligentie; niet alleen van data, maar ook van mensen. Dat is volgens mij essentieel voor duurzaam succes.”
Dit is het salesmotto Thijs van Rosmalen, VP of Sales Benelux bij Webs, een datagedreven marketing- en consultancybureau die exclusief met HubSpot samenwerkt. Binnen de Benelux begeleidt hij de dagelijkse sales operatie. Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.