Je maakt een mooie overstap naar een uitdagende nieuwe functie bij een nieuwe werkgever en dan opeens slaat corona toe. Daar waar je normaal gesproken in een vastgelegd kennismakingstraject zit, is opeens alles anders want je zit thuis. Net als de rest van het bedrijf. Binnen de SMA hebben we een drietal mensen gesproken die het is overkomen. Allereerst Anne van Naerssen, die vlak voor de aangekondigde maatregelen als Commercieel Directeur is begonnen bij Strict, een ICT-consultancybedrijf op het gebied van de digitale transformatie. Daarnaast Roos Tabak, die op 30 maart als CEO is gestart bij ABOVO Media en MaxLead, en daarmee werkzaam werd bij een organisatie die actief is in een voor haar volledig onbekende wereld, namelijk de mediawereld. En tenslotte Eric Fransen, die op 1 maart als CCO begon bij inepro (ontwikkelaar en leverancier van innovatieve betaal en authenticatie oplossingen) en na anderhalve week zijn team in een coronaschema naar huis moest sturen.
Hectische periode
Alle drie gaven unaniem aan dat het wel een hectische periode is geweest om in deze tijd te beginnen. Daar waar het beginnen bij een nieuw bedrijf normaal gesproken al zwaar en vermoeiend is, kwam er door het online werken een extra dimensie bij. Je werd als het ware direct in het diepe gegooid. Het leek soms wel of de inwerkperiode werd omgedraaid en dat je bij het einde van het traject begon en vervolgens naar het begin ging toewerken. Je werd al snel bij zware onderwerpen zoals een crisisbegroting of sanering betrokken zonder dat je informeel contact met andere mensen had gehad. Daarbij hebben alle drie er het beste van gemaakt en hebben ze vooral hun zegingen geteld en gekeken naar de dingen waar men wel invloed op had. Roos gaf aan dat ze ondanks de fysieke afstand het welkom wel als zeer warm heeft ervaren.
Het positieve was wel dat Anne en Eric de noodzakelijke aanpassingen die ze in gedachte had versneld konden worden doorgevoerd. Roos gaf aan dat zij hier nog niet mee bezig is maar dat ze wel gebruik maakt van de corona situatie om de urgentie om te veranderen tte benadrukken. Alle drie gaven aan dat ze ook juist aan boord waren gekomen om dit soort veranderingen door te voeren. En dat die door de coronacrisis eigenlijk alleen maar groter werd. Het voordeel was dat de dezelfde sense of urgency bij iedereen in de organisatie eveneens aanwezig was waardoor alle bedachte veranderingen in een recordtempo konden worden doorgevoerd. Daarnaast was de afgelopen periode een tijd waarop je snel kon beoordelen wat voor vlees je in de kuip had. Het kaf werd van het koren gescheiden doordat je kon zien welke mensen in kansen dachten en welke corona van alles de schuld gingen geven. Hierdoor was corona een waardevolle periode om te zien hoe mensen op situaties reageerden, soms als je ze dus nog nooit gezien had. Het lastige was wel dat het soort spannende momenten waarop veranderingen werden aangekondigd natuurlijk online moesten plaatsvinden. Het was daardoor erg uitdagend om te zien hoe mensen op dergelijk intens nieuws zouden reageren. Je zag tenslotte alleen maar elkaars gezicht, alle andere vormen van non-verbale communicatie was er natuurlijk niet. En daar waar je normaal wel een bepaalde inschatting hebt hoe iemand zou reageren is dit online nauwelijks mogelijk en extra lastig omdat je de mensen zeer kort kent. Door de grote impact op de economie was het eenvoudiger om de boodschap uit te leggen, de mensen begrepen wel dat er iets moest gebeuren. Roos gaf aan dat ze het wel erg spannend vond om 250 mensen online updates te geven. Ze kreeg geen feedback, en vroeg zich de hele tijd af of haar boodschap wel aan kwam. Ze vond dit uitdagender dan haar pitch tijdens de verkiezing van de commercieel directeur tijdens het Sales Event.
Aannemen van mensen
In hun inwerkperiode hebben Eric en Anne nieuwe mensen aangenomen en/of op andere posities gezet. Anne gaf aan dat dit best wel ingewikkeld was omdat zij normaal gesproken goed kijkt naar de ideale groepssamenstelling. Dat was nu helaas niet mogelijk. Eric gaf daarbij aan dat hij toch met elke nieuwe medewerker wel eerst een fysieke meeting wil hebben gehad, zeker voor de functies in het buitenland omdat de contacten daar straks ook grotendeels online zullen verlopen.
Anne en Roos hebben bewust gewacht met het bezoeken van klanten in deze tijd zodat ze tijdens hun eerste gesprek goed beslagen ten ijs konden komen. Hierdoor was er natuurlijk extra tijd om zich in hun nieuwe organisatie te verdiepen en alle ins en outs van de nieuwe werkgever te leren kennen. Ondertussen voeren ze dit soort gesprekken wel.
De conclusie was dat het online werken prima is zodra je solistisch bezig bent maar dat het in een managementrol wel prettiger is om je mensen af en toe live te zien en spreken. Niet om te controleren of men wel voldoende werk verzet, maar het zorgt voor extra creativiteit en onderlinge verbinding. Alle drie verwachten wel dat de online meetings een veel grotere rol gaan spelen in de klantcontacten. In korte tijd is iedereen er aan gewend geraakt en je krijgt bij een klant sneller alle personen te spreken. Zeker als je er meerdere tegelijk wilt spreken. Dit is volgens hen een enorme vooruitgang, al blijven fysieke besprekingen onderdeel van de manier van communicatie en om echt het teamgevoel te ervaren.