Peergroup Young Sales Professionals : 23 maart 2015, op bezoek bij Wim de Bundel

Op 23 maart 2015 had de peergroup Young Sales Professionals een bijeenkomst bij de Commercieel Directeur van het Jaar 2013, Wim de Bundel. Met nagenoeg de gehele peergroup werden we op een professionele en hartelijke manier ontvangen op het hoofdkantoor van Delta Lloyd. Dit bedrijf is al meer dan 19 jaar de werkgever van Wim. Allereerst liet deze geboren Belg ons vol trots het nieuwe auditorium van de verzekeraar zien. Op deze plek heeft hij zijn winnende pitch geoefend, waardoor dit bij hem telkens nog warme herinneringen oproept.

 

SMA Peergroup Young Sales Professional 23 maart 2015 Commercieel Directeur van het Jaar Wim de BundelNa deze bezichtiging gingen we naar de locatie waar de daadwerkelijke bijeenkomst zou plaatsvinden. Dit was in een meetingroom op de 30e verdieping. Vanwege het schitterende weer, moest er door iedereen eerst van het weidse uitzicht op o.a. de Amstel, worden genoten. Nadat iedereen plaats had genomen, begon Wim met zijn presentatie. Een verhaal waarin, de vooraf aan hem gestelde vragen grotendeels waren verwerkt. In zijn opening gaf Wim aan dat zijn verhaal eigenlijk één thema had, “Op weg naar goud”.  Dit was overigens dezelfde insteek van zijn winnende pitch meer dan een jaar geleden tijdens het Sales Event in Noordwijk. Wim gaf aan dat het aan de top komen een eerste stap was, maar om aan de top te blijven je telkens voor nieuwe uitdagingen staat. Wim is daarom ook continue op zoek naar de juiste inspiratie, en die haalt hij grotendeels uit zijn omgeving. Zijn salesmoto is : “Sales is Simply a Smile”

 

 

 

Voordat Wim overging tot zijn persoonlijke reis schetste hij eerst de situatie bij Delta Lloyd. Hierin kwam duidelijk naar voren dat hij opereert in een BtoCtoBtoC-omgeving. Vervolgens koppelde deze in Rotterdam woonachtige oud-winnaar, zijn “idolen” aan deze letters. Dit om aan te geven, door welke personen hij geïnspireerd is geraakt tijdens zijn loopbaan. De eerste C staat voor Covey, waarbij het menselijk effectief handelen centraal staat. Klantgoeroe Jos Burgers staat voor de 2e B in het verhaal. En tenslotte wordt de andere C ingevuld door Cialdini. De meester op het gebied van de beïnvloeding. De eerste B over, en deze staat dan voor de Bundel, waardoor de cirkel weer rond was.

 

Na deze inleidende woorden, begon Wim over de stappen die hij en zijn team doorlopen hadden om van de laatste, en achtste, plaats van alle pensioenverzekeraars uiteindelijk te eindigen op de eerste plaats. De belangrijkste eerste stap was het aanbrengen van focus. Dit heeft Wim gedaan, door aan te geven dat hij de ambitie had om het gaafste pensioenhuis van Nederland te bouwen. Tot op de dag van vandaag gebruikt hij deze term om zo zijn collega’s, te enthousiasmeren om hieraan mee te werken. In het verlengde van dit punt, heeft hij zich samen met collega’s ingezet om de onderlinge samenwerking tussen de verschillende disciplines binnen Delta Lloyd te verbeteren. Door een betere samenwerking tussen de commerciële en de operationele tak, ben je nog beter in staat om de klant goed te bedienen. 

 

Nadat deze twee zaken op het gewenste niveau waren, volgende een nieuwe zeer belangrijke fase. De proposities voor de klanten moesten worden verbeterd. Na deze professionaliseringslag en een aantal ludieke acties begon het vertrouwen van de tussenpersonen die hun producten moesten verkopen weer terug te komen. In het werkveld van Wim een zeer belangrijke schakel, omdat dit de mensen zijn die daadwerkelijk de producten van Delta Lloyd onder de aandacht van de eindklanten brengen. Al deze zaken hebben er toe geleid dat Delta Lloyd op de eerste plaats terecht kwam op de lijst van beste pensioenverzekeraars. Momenteel is Wim samen met collega’s dus druk bezig om te zorgen dat hij bovenaan deze lijst blijft staan. Hier zet hij o.a. Lobke Berkhout voor in. Deze zeilster is 5x wereldkampioen geworden en hij vraagt haar om aan zijn mensen te vertellen wat ze hiervoor gedaan heeft.

 

Na deze inspireerde presentatie en een korte adempauze was het tijd voor vragen van de aanwezige youngsters. Tijdens deze vragenronde gaf Wim o.a. aan dat hij op het gebied van onderhandelen veel heeft geleerd “The Harvard Negotiation Project” van Fischer & Ury. Tevens gaf hij aan dat hij tijdens dergelijke trajecten altijd BAZO in zijn achterhoofd heeft. Hierbij kijkt hij dus altijd wat het Beste Alternatief Zonder Onderhandelen is voor partijen. Tevens gaf hij de aanwezigen als tip mee, dat je altijd het beste de waarheid aan klanten kon vertellen bij slecht nieuwsgesprekken. Dit om te voorkomen dat er anders een onrealistisch verwachtingspatroon zou ontstaan. Het kon daarnaast ook geen kwaad om de directie mee te nemen in dergelijke gesprekken. Als laatste tip gaf Wim aan dat het goed is om elk jaar de balans op te maken, te kijken naar jouw ambities en dan te bepalen of dat bij jou huidige werkgever mogelijk is. Als dat het geval is, is het wat Wim niet noodzakelijk om van werkgever te veranderen. Hij heeft dit zelf ook altijd gedaan, en werkt 19 jaar met veel plezier voor Delta Lloyd.

 

 

SMA Peergroup Young Sales Professional 23 maart 2015 Wim de Bundel Delta LloydDe bijeenkomst werd beëindigd met een goed verzorgd oosters Buffet. Tijdens het netwerken en eten, werden nog een aantal oud-bestuursleden door de kersverse nieuwe voorzitter, Erik Rutten, in het zonnetje gezet. Robert Verkade en Ruben van den Burg, werden naar voren gevraagd en na een paar mooie woorden bedankt met bloemen. Er was tevens aandacht voor Leon van Giezen, die wegens drukke werkzaamheden niet aanwezig kon zijn, maar ook terugtreed uit het bestuur. Tenslotte werd er nog lang van het uitzicht over Amsterdam genoten, nadat we met de gehele groep op de foto zijn geweest. 

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen