Annemarie Engels
Sales Manager Business Events
Johan Cruijff ArenA
Wat doet Annemarie?
Als Sales Manager Business Events ben ik verantwoordelijk voor het werven van zakelijke congressen & evenementen in de Johan Cruijff ArenA. Signaleren en creëren van commerciële kansen, werven van nieuwe klanten in het (internationale-) B-to-B & B-to-C segment en het onderhouden en uitbouwen van contacten met bestaande klanten, relaties en (innovatie-)partners van de Johan Cruijff ArenA zodanig dat dit bijdraagt aan een optimalisatie van omzet, rendement en groei.
Voetbal (Ajax en Nederlands elftal) is onze corebusiness met daarnaast grootschalige publieksevenementen als concerten in de zomerstop, de overige zo’n 300 dagen van het jaar zetten wij ons stadion multifunctioneel in en staat wij in de top 3 van grootste congrescentra van Amsterdam.
Voor de pandemie lag mijn focus voornamelijk op new business internationale markt, maar sinds 2 jaar heb ik de switch naar nationale markt gemaakt met momenteel alleen relatiebeheer op de internationale markt voor de lange termijn. Dit aangezien veel grote corporates de reisbewegingen nog zoveel mogelijk willen beperken voor hun medewerkers, vanuit veiligheidsoogpunt maar ook meer en meer vanuit een duurzaamheidsaspect. We begeven ons dus in een onzekere en sterk veranderende markt waar flexibiliteit, creativiteit en vertrouwen belangrijke eigenschappen zijn geworden.
Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de commerciële verhuur van skyboxen tijdens wedstrijden van het Nederlands Elftal en de concerten die plaatsvinden in de JCA. Periode 2019 – 2022 waren wij ‘exclusive hospitality sales agent’ voor EURO2020 in 2021. Ik was toen verantwoordelijk voor de sales van hospitality VIP pakketten EURO2020 voor de 3 groupsfase wedstrijden van Oranje + 1/8 finale in de Johan Cruijff ArenA en de 11 andere Europese speelsteden inclusief de finales in Londen waarbij we ons tevens aan de UEFA gecommitteerd hadden aan een salestarget.
Wie is Annemarie?
Ik woon inmiddels alweer 15 jaar in Amsterdam en als ik hier niet oud word dan zal het in een Spaanse of Italiaanse stad zijn. Ik ben namelijk een echt avondmens en houd van de lange warme zomeravonden en het buitenleven, wining & dining met vrienden, een concert of een festival bezoeken. Het hybride werken heeft ervoor gezorgd dat ik op een thuiswerkdag in mijn lunchpauze vaak een Rocycle lesje pak of een ontspannende yogasessie. Toen ik mijn man ontmoette was 1 voorwaarde dat ik op skiles zou gaan, dus inmiddels heb ik al 10 jaar deze wintersportkick te pakken. Daarnaast hopen wij altijd ieder jaar een mooie backpackreis te kunnen maken door Zuid-Amerika, een continent wat echt ons hart gestolen heeft qua mensen, cultuur én natuur. Weg van de massa en waar iedereen links af slaat, slaan wij juíst rechts af. Een vast onderdeel is altijd een prachtige meerdaagse hike door het Andesgebergte waar je even helemaal (letterlijk -en figuurlijk) offline bent van de buitenwereld.
Wat is het salesmotto van Annemarie?
‘Connecting people to drive sustainable business growth’
Ik ben van nature een enorme netwerker & verbinder. Als ik niet direct zelf iets voor iemand kan betekenen dan probeer ik die persoon te verbinden aan iemand in mijn netwerk waarvoor het wel relevant kan zijn op dat moment. Zo help je twee partijen en als zij dat op hun beurt ook weer doen en zo verder dan komt op deze manier de business nog meer automatisch op ons af, daar geloof ik sterk in. Ik geloof niet meer in concurrenten, maar meer in partners die elkaar tevens de business gunnen want samen kom je nóg verder.
Van nature ben ik een sterke verbinder op persoonlijk niveau, van daaruit de relatie opbouwen, de ambities van mijn klant achterhalen op zowel persoonlijk als zakelijk vlak en kijken hoe ik daar dan iets in kan betekenen vanuit mijn organisatie of mijn netwerk. Vanuit de Johan Cruijff ArenA kijk ik altijd hoe wij kunnen co-creëren met onze klanten, hoe wij waarde kunnen toevoegen aan de doelstelling van een congres of evenement vanuit de vele storytelling op innovatie & duurzaamheidsgebied die wij buiten voetbal om hebben. Want door waardecreatie onderscheid je je en hiermee merk ik dan ook vaak mijn pitch te winnen van andere locaties. Hierbij jaag ik altijd een win-win situatie na waardoor je voor beide partijen een duurzame relatie opbouwt voor de toekomst.