Huidige functie: Salesmanager
Huidige werkgever: NNZ
Winnaar Salesmanager van het Jaar 2021
Ik ben Roos van Vugt, geboren in Ermelo in het mooie jaar 1980. Nu woonachtig in Anloo, een dorp midden in de natuur met 460 inwoners. Al bijna 21 jaar dolgelukkig met droomman Rens. Samen hebben we 2 mooie dochters van 11 (Julia Sophie) en 9 (Floor Anna) jaar, een hond (ADHD boxer), kippen, vissen, slang en baardagame. Sporten is een belangrijk onderdeel van mijn leven, eigenlijk alles waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Onze schuur is daarom omgebouwd tot sporthok. Ook onze vakanties staan over het algemeen in het teken van bewegen. Wij gaan elk jaar naar de bergen, in de winter om te skiën en in de zomer om te hiken. Dit doen wij het liefste op grote hoogten. Naast het sporten geniet ik van veel mensen om mij heen, familie en vrienden zijn daarom ook een belangrijk onderdeel van ons leven. Lang tafelen is favoriet waar de tijd vloeibaar wordt.
Ik heb de kunstacademie gedaan in Groningen. Aangezien ik niet meer als designer werk gebruik ik mijn creativiteit naast mijn huidige werk ook in mijn privéleven. Ons huis is vaak de klos, net als mijn man die ik dan weer aan het werk zet. Wij hebben altijd wel een creatief project in huis. Op dit moment zijn we bijvoorbeeld bezig met een Tiny House te verbouwen voor in onze tuin. Zo kunnen we nog meer vrienden ontvangen.
Verder houd ik van mijn werk als sales- en buying manager bij ons familiebedrijf. Binnen ons familiebedrijf ben ik de 4e generatie en de eerste vrouw. Dat laatste vind ik best cool, al ben ik wars van het vrouwenquotum. Wie heeft dat bedacht?
Naast mijn werk ben ik nu bezig met een studie Bedrijfskunde en Leiderschap, studeren houdt je brein ‘fris’. Mijn levensmotto is durf te gaan voor je geluk, het leven geeft je soms hobbels, los het op en blijf niet hangen. Zo wordt je leven een stuk leuker en makkelijker. Bruce Lee zijn uitspraak past hier goed bij: “To hell with circumstances, I create opportunities.”Roos heeft aan de Salesmanager van het Jaar verkiezing van 2021 deelgenomen. Tijdens deze wedstrijd was zij salesmanager bij NNZ. Het houden van een pitch was één van de onderdelen tijdens deze verkiezing. Bekijk deze pitch.
Wat heeft deelname aan de verkiezing Roos opgeleverd?
Roos verwees naar een quote van Bruce Lee: “Success is not in reaching the destination, but in making the journey”. In haar eigen woorden gaf ze aan: “Het was een eer genomineerd te worden (door wie weet ik nog steeds niet), ik dook met de volle 100% procent in het traject. Door de goede organisatie vanuit de SMA kreeg ik er plezier in en bij elke volgende stap binnen de selectieprocedure werd het plezier groter, al was het een pittige reis. Mijn coach Wendy Freriks was mijn steun en toeverlaat de laatste fase. Vanuit mijn MBA-opleiding Bedrijfskunde en Leiderschap leer ik bij het onderdeel Leiderschap om mijzelf te ontwikkelen. Letterlijk tot dat ik bij mijn authenticiteit kom, het traject van de afgelopen maanden heeft dit proces versneld. De feedback die ik kreeg tijdens het hele SMA-traject ontving ik met open armen en heeft ervoor gezorgd dat ik mijzelf verder heb kunnen ontwikkelen zodat ik een nog betere Sales Manager kan worden.”
Salesmotto van Roos
“Weet precies wat je de klant wenst en toon lef”
Omdat wij werken in een omgeving waar techniek een grote rol speelt zorgen wij vanuit NNZ ervoor dat iedereen intern of bij een leverancier goed wordt opgeleid. Al onze salesmensen zijn daardoor op de hoogte hoe de verpakking daadwerkelijk geproduceerd wordt. Dit is noodzakelijke kennis om met de klant in gesprek te gaan over zijn productielijn waarbij je ervoor moet zorgen dat je op de werkvloer terecht komt zodat je nog meer te weten komt van de klant. Je ziet dan dingen die men je anders niet vertelt. Ik merk dat dit wederom een stukje lef vraagt om in die voor ons belangrijke omgeving terecht te komen waarbij ik wel moet zeggen dat dit bij de ene klant eenvoudiger gaat dan bij de andere. Je ziet overigens wel dat de accountmanagers die dit lukt, succesvoller zijn dan degene die hier wat meer moeite mee hebben.”
Lees meer in het interview over het salesmotto wat wij met haar hebben gehad.