In deze online Q & A was Carlijn Postma te gast, die in Nederland als één van de belangrijkste personen op het gebied van content marketing wordt gezien. In de huidige tijd is content marketing niet meer weg te denken in een commerciële strategie maar zij was in het verleden één van de eersten in Nederland die zich met dit onderwerp bezig hield waarbij ze veel contacten in Amerika heeft gelegd waar dit wel reeds aan de orde was.
Carlijn geeft aan dat deze manier van werken niet meer of minder is dan het vertalen van jouw content naar tekst/beelden/geluid om deze vervolgens in de markt te zetten. Persoonlijk heeft zij dit vertaald naar Binge Marketing waarover ze haar vierde boek heeft geschreven en waarover ze in deze Q & A verschillende vragen heeft beantwoord.
Content Marketing
De aanwezigen hadden een groot aantal vragen voor Carlijn. Hierbij puntsgewijs een overzicht van de onderwerpen die aan bod zijn gekomen :
- Haar visie op contentmarketing in de huidige en toekomstige wereld van B2B;
- De ambitie van mensen om in commerciële boodschappen altijd teveel informatie te willen delen;
- Hoe om te gaan met content, waarbij je ervoor zorgt dat :
- het op jouw eigen platform beschikbaar is, zodat je er de eigenaar over blijft;
- het voor een langere periode interessant blijft;
- door middel van content mapping er zoveel mogelijk gebruik van wordt gemaakt.
Binge Marketing
Uiteraard kwam tijdens deze Q & A Binge Marketing aan de orde waarbij Carlijn aangaf dat dit wat haar betreft een unieke vorm van content marketing is waarbij je door inzet van serie content een lange termijn relatie met je publiek opbouwt. Hierbij gaf ze een aantal tips aan de aanwezigen, namelijk de volgende :
- Zorg voor een plot dat aansluit bij het DNA van een bedrijf. Hierdoor hoef je niet telkens een nieuwe verhaallijn te bedenken en voorkom je het fragmentarisch aanbieden van content;
- Elke uiting is een “aflevering” uit deze plot/serie;
- De content hoeft niet altijd video te zijn maar kan ook bv. een podcast of geschreven artikel zijn;
- Het publiek zijn mensen die er zelf voor gekozen hebben om jouw content tot zich te nemen. In haar boek gaat ze hier uitgebreider op in en ook op welke wijze je aan dit publiek gaat komen;
- Zorg ervoor dat je publiek betrokken blijft door ze mee te nemen naar de volgende aflevering. Zorg voor een goede cliffhanger.
Klik hier om het volledige Q & A met Carlijn te zien.