CM: wat een geweldige ervaring!
Voor CM was het een grote eer om genomineerd te worden voor de Piet Heyn SMA Award. Sales Manager Eric Fransen: “Binnen ons bedrijf was 2017 tot ‘het jaar van de sales’ benoemd. We wilden onze commerciële activiteiten weer een stap verbeteren door onder andere een nieuw CRM-systeem. We wisten dat we op de goede weg zaten, want de resultaten waren al zichtbaar. We hadden echter niet durven hopen, dat onze ontwikkeling ook zo snel gezien zou worden door anderen. De nominatie was voor ons dus best een verrassing. Dat we hoog zouden eindigen, werd gedurende het selectieproces voor ons steeds duidelijker, vooral door ons vertrouwen in hoe wij dingen aanpakken. We zijn enorm trots op deze prestatie, die we ophangen aan het DNA dat door ons bedrijf loopt: de zogenaamde ‘Team Tree’ filosofie. Wij zijn geen bedrijf dat een traditionele ‘harkjes structuur’ heeft. In plaats daarvan richten wij ons sterk op de twee activiteiten die waarde toevoegen: sales en productinnovatie. Die zijn voor ons als de ‘takken en bladeren’ van de boom en ze worden gevoed door wat wij de ‘wortels’ noemen, de afdelingen HR, IT, Development, Marketing én het Management. Daarnaast hebben wij ook een bepaalde aanpak in de omgang met onze medewerkers. Mensen moeten doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Alleen op die manier kunnen zij een goede bijdrage leveren aan CM. Succes volgt dan bijna als vanzelf.”
Friesland Lease: veel inspiratie
Jan Baljeu, directeur Friesland Lease, is enthousiast over de Piet Heyn SMA Award. “Het was een zeer interessant en inspirerend traject waar wij met veel plezier aan deel hebben genomen. Het maakt dat je echt met andere ogen naar je eigen organisatie gaat kijken. Wat voor ons heel vanzelfsprekend is, blijkt voor anderen niet altijd zo te zijn. Tijdens het assessment hebben we nieuwe ideeën opgedaan die we zeker toe kunnen passen. Dat we uiteindelijk met de tweede plaats naar huis gingen, voelt voor ons toch als een overwinning. We gunnen CM van harte de overwinning.” Friesland Lease wist in tien jaar tijd te verviervoudigen in omzet en dat in een markt die praktisch stil heeft gestaan. “Ik denk dat we dat mede te danken hebben aan de cultuur binnen ons bedrijf. We hebben in een intensief traject, samen met onze medewerkers, de missie, visie en waarden van onze organisatie vastgesteld. Deze aanpak heeft ertoe geleid dat iedereen ook echt werkt én leeft naar deze waarden. De DNA in onze organisatie klopt, waardoor je dat ook makkelijk naar buiten uitdraagt. Dat willen we zeker vasthouden in de toekomst. Onze ambitie is om de duurzaamste mobiliteitsleverancier van het Noorden te worden. Wij zoeken naar de perfecte combinatie-inzet van fiets, auto en OV. Samen met onze klanten kijken we naar wat past bij een organisatie.
KPN: Op de goede weg
Voor Gerard Schiebroek, Executive Vice-President Corporate Sales KPN, is de derde plek bij de Piet Heyn SMA Award een mooie blijk van waardering. “Ik heb veel positieve reacties ontvangen op onze plek in de Top-3. Dat is niet alleen leuk voor mij, maar is vooral een prachtige beloning voor mijn team. We zien de derde plek als een bevestiging dat we op de goede weg zijn. En dat wordt ook zo gezien door onze klanten.”
KPN heeft in de afgelopen jaren een behoorlijke verandering doorgemaakt. “We zijn inmiddels een echte ICT leverancier. Deze shift in focus in de zakelijke markt heeft veel impact gehad op onze sales organisatie. We moesten leren om naast de vertrouwde, traditionele telecom ook IT oplossingen te verkopen. En onze klanten zagen ons nog veel als telco partij. Dit vertaalde zich initieel ook in onze resultaten. Gelukkig zien we nu duidelijk de omslag. Onze focus ligt nadrukkelijk op het winnen van nieuwe ICT business bij onze klanten en het bieden van geïntegreerde ICT oplossingen. De ‘Sales Way of Working’ zoals wij dat noemen binnen de organisatie, staat inmiddels als een huis. We ontwikkelen onze medewerkers verder door gerichte training- en coaching mogelijkheden te bieden. Ook werken we steeds meer met data analyses. Zo willen we onze klanten en klantbehoeften nog beter herkennen en identificeren waar de upsell kansen liggen zodat we een grotere ‘share of wallet kunnen behalen”