Frans Goenee is inspiratiemanager bij de Efteling. Wat een prachtige baan want wie heeft hier nou geen goede herinneringen aan? “Voor een bedrijf als de Efteling, dat bestáát uit verhalen, is storyselling heel belangrijk. In mijn masterclass neem ik de toehoorders mee in ons verhaal: daar houden we al 66 jaar aan vast. Vanuit die filosofie werken we naar ons doel: een 9+ organisatie, dus een onderneming die volledig gebouwd is op het fundament van klant- of gastbeleving. Onze medewerkers zijn daarvoor onze belangrijkste ambassadeurs. Hoe je zo’n cultuur bereikt is door voortdurend je organisatie en medewerkers te ontwikkelen. Het begint bij jezelf met het goede voorbeeld en je eigen bewustzijn dat het om gasten gaat. Niet alleen verkopen, aar meer waarde creëren om verwondering op het gezicht van de gast te krijgen!”
Belangrijkste boodschap
“De grootste waarde is dat iedereen op zoek moet gaan naar het onderscheidend vermogen als het gaat over kernwaarden en identiteit van je organisatie. Kijk naar je historie en erfgoed om waarde te creëren naar je klanten of gasten. Iedere organisatie heeft een verhaal over wat hij wil aanbieden of verkopen, maar het belangrijkste is om te laten zien wat je doet (en het dus ook echt gaan doen). We hebben ‘salespraatjes, omdat we nou eenmaal geld moeten verdienen. Maar alles draait om klantbenadering en goodwill, beloftes, van Storytelling naar Storyselling, terwijl Storydoing het verschil maakt. Hier heb je de medewerkers echt voor nodig. Je ziet dat sales zich ontwikkelt van producten of diensten verkopen naar conceptdenken. De persoonlijke benadering is essentieel. De Efteling is aan het groeien naar een 9+ organisatie waarbij empathie, persoonlijke aandacht, goodwill en verrassing het verschil maken. Met bijzondere momenten creëer je herinneringen.”
…. door de ogen van deelnemer Loek Worm
“De zaal waarin Frans zijn verhaal over de Efteling houdt, loopt snel vol. Er blijken helaas te weinig stoelen te zijn, maar de deelnemers blijven graag staan, of gaan zelfs op de grond of op kasten zitten. Iedereen is blijkbaar erg nieuwsgierig naar het verhaal van de Efteling. Hoe zorgen zij ervoor dat ze al hun klantgroepen ‘betoveren’ tijdens een bezoek. Het verhaal van Frans is energiek, vol met voorbeelden en interactief. De deelnemers hebben honger naar meer en er komen levendige discussies op gang. Die gaan vooral over de waarde van het goed informeren en het meenemen van je medewerkers in deze manier van ‘klanttevredenheid’. Het komt eigenlijk neer op het creëren van een duidelijke cultuur en DNA! Ter afsluiting zet Frans een bekende tune op, het deuntje van Carnavalfestival en menig deelnemer blijft na afloop hangen om Frans nog wat te vragen of om hem te bedanken.”
Presentatie Masterclass
Frans stelt helaas zijn presentatie niet beschikbaar voor distributie.