In deze masterclass vertelden Twan Bijsterveld en Rick de Rijk (Gooiconsult) alles over Challenger Sales. “Salesmensen hebben allemaal geleerd om bij de klant de behoefte te inventariseren. Wij merken steeds vaker uit impact studies dat behoefte inventariseren alléén, leidt tot lagere klanttevredenheid. Zo’n 2 á 3 jaar geleden is er onderzoek gedaan naar de vraag hoe mensen toch nog goed kunnen blijven performen in sales onder slechte economische omstandigheden. Daar is een salestype uit voortgekomen, de Challenger Sales, die ook wel de Challenger wordt genoemd. Gekeken is naar de kenmerken van deze Challenger en bij welke type klanten hij vooral succesvol is. Hoe de challenger ‘in de wedstrijd zit’ en welke contactpersonen hiermee matchen hebben we uitgelegd in onze Masterclass.”
Belangrijkste boodschap
“Het inventariseren van behoeften is de tweede stap van een goed salesgesprek. Tenminste, zo hebben we het allemaal geleerd vanuit het klassieke bouwen en onderhouden van relaties. Intussen is het saleslandschap veranderd. Wij zien in alle onderzoeken wereldwijd én in onze eigen programma’s dat die stap juist een lagere klanttevredenheid oplevert. Klanten weten wat ze willen, hebben zich al georiënteerd op een oplossing en komen dan heel gericht bij jou. Dan heb je een keuze: ga je dit invullen of ga je in de lead? De Challenger is daarin het meest succesvol blijkt uit onderzoek. Hij leert de klant op welke manieren hij naar het vraagstuk kan kijken. De Challenger helpt met zijn inzichten die zorgen voor meer omzet, revenues of besparing van kosten. Hij laat de klant zijn oplossingen als maatwerk ervaren. Het past precies bij hem. Hij neemt de regie op het gesprek en op de sales. Teach, Tailor en Take Control! Concreet in gedrag en aantoonbaar succesvol.”
…. door de ogen van deelnemer Chris van Roosmalen
“De sfeer bij Challenger Sales was erg goed. De deelnemers in de zaal deden goed mee en werden goed gestimuleerd door Twan. Het was duidelijk dat iedereen zich erg goed in de materie kon inleven. Er werden interessante en relevante vragen gesteld en als ‘kers op de taart’ ontstond er voor onze neuzen een hot lead tussen twee deelnemers.”