La Place is de grote winnaar van de Piet Heyn SMA Award 2012. Het is voor het eerst dat een foodservice bedrijf deze bekroning voor onderscheidende onderneming in de wacht sleept, want Hunkemöller, Hema en Unit4 gingen La Place voor. Tijdens het SMA-gala ter gelegenheid van de Piet Heyn Award (25 oktober jl.) werden ook de Piet Heyn Challenger Awards uitgereikt voor aanstormend commercieel succes. Brainport Industries en Eye Media Television mochten deze stimuleringsprijzen in ontvangst nemen.
De Piet Heyn Award wordt jaarlijks door de SMA toegekend aan een bedrijf dat zich met daden, durf en visie weet te onderscheiden, net als de beroemde zeevaarder van vroeger. Een vernieuwend commercieel beleid en bijzondere resultaten zijn belangrijke voorwaarden om als winnaar uit de bus te komen. De jury – ook dit jaar onder bezielend voorzitterschap van Henk Broeders (Capgemini) – was het er unaniem over eens dat La Place het beste aan alle gestelde criteria voldeed. Broeders: “La Place toont durf door ook in deze tijd nieuwe restaurants op te zetten en kijkt kritisch naar de vraag van de consument en hun eigen aanbod. Groeien in een krimpende economie met consumenten die steeds kritischer worden, is knap.” Naast Broeders maakten Chris Ouwinga (Unit 4), Theo Camps (Berenschot), Paul Nijhof (Wehkamp), George Zapantoulis (Jaarbeurs Utrecht) en Paul Velders (KPN) deel uit van de jury.
Kersverse winnaar
La Place-CEO Bart van den Nieuwenhof en Director Commercial Services Droes Prinsen namen de ondernemingsprijs in ontvangst. De restaurantketen is volgens eigen zeggen tegendraads. “Wij zijn een grootschalig ketenbedrijf, maar maken onze gerechten ter plaatse klaar en met verse producten. Smaak staat bij ons voorop. Het managementteam en de directie van La Place genieten elke week van een blinde proeverij zodat we alleen de beste producten aan onze consumenten aanbieden. Daarbij komt dat we met 100% natuurlijke en grotendeels biologische producten werken.” De winst voelde voor La Place als een trotse zege. “Het is een fantastisch compliment aan onze teams en de herkenning én erkenning is geweldig. De verkiezing was tot het laatste moment spannend. Hoewel we in de foodbranche ook regelmatig prijzen winnen, voelt deze waardering des te goed omdat het uit een veel bredere sector én van medeondernemers komt. Wij verwachten dat er hierdoor kansen voor kennisuitwisseling zullen ontstaan. Wij staan er in ieder geval voor open om onze missie en visie te delen met anderen.”
Runners-up van de PHA verkiezing
Zonder zilver en brons geen goud. Uiteraard gaan we niet zomaar voorbij aan de nummers twee en drie in de Piet Heyn Award-verkiezing. Op die spannende avond in oktober namen namelijk ook de CEO’s van Netwerk VSP en VolkerWessels Telecom een prijs in ontvangst. Netwerk VSP: “Award als blijk van erkenning”
Lars Heugel, commercieel directeur van Netwerk VSP, heeft maar één woord nodig om het SMA-event op het SS Rotterdam te beschrijven en dat is ‘prachtig’. “Het was op en top georganiseerd en heel toegankelijk. Netwerken stond voorop. Ik ging er zelf vanuit dat we maximaal de derde prijs zouden kunnen behalen. We hadden grote concurrenten, maar zijn zeer zeker over onze onderscheidende factor: als logistiek bedrijf zijn we enorm gegroeid en hebben, naast het verspreiden van folders, nieuwe stappen gezet. Bijvoorbeeld met het bouwen van het zeer populaire folders.nl platform en het ontwikkelen van en investeren in shopping gerelateerde apps. Op die manier helpen we de retailers om zich verder te ontwikkelen en hun bereik te vergroten. De Award zie ik echt als een blijk van erkenning voor mijn team. Ik doe ook graag iets terug voor de SMA en heb aangeboden om deel te nemen aan de communicatiecommissie van de vereniging. Ik wil overigens graag La Place feliciteren met de verdiende overwinning.”
VolkerWessels Telecom trots op plaats in top-3
Wie La Place ook oprecht feliciteert, is André Meijer, algemeen directeur van VolkerWessels Telecom. “Dat wij samen met twee andere prachtige bedrijven van Nederlandse bodem in de top drie staan, geeft een trots gevoel. Onze winst is een belangrijke referentie en stimulans voor klanten en prospects. De derde prijs in deze Award-verkiezing is een mooie referentie en stimulans voor klanten en prospects én een beloning voor alle mensen in ons bedrijf. Met elkaar zorgen wij er dagelijks voor dat er goede prestaties worden geleverd. Onze kracht ligt in het samenwerken: goede relaties opbouwen en onderhouden. Dat geldt ook voor de SMA. In de toekomst zouden wij graag onze kennis en successen delen met de leden van de SMA. De vereniging heeft daar meerdere platforms voor.”
Voor een sfeerimpressie van het event zijn er foto’s gemaakt