Ieder jaar worden met de uitreiking van de SMA Piet Heyn Award bedrijven op een prachtige wijze beloond voor hun innovatief en vooruitstrevend ondernemerschap. De prestigieuze Piet Heyn SMA Award viel dit jaar – vóór runner-up Eurofiber – ten deel aan Sligro Food Group. De prijs werd uitgereikt door Frank de Grave, oud-minister van Defensie. Hij was vol lof over de in zijn ogen meer dan terechte winnaar. Koen Slippens is de trotse CEO van het bedrijf dat zijn opa in 1935 oprichtte. Hij was enorm blij met de prijs, ‘toebedeeld vanuit de vakvereniging waarin commercie de hoofdrol mag spelen’.
Koen Slippens: “De verkiezing was onze eerste kennismaking met de SMA en ik heb inmiddels gemerkt dat er binnen de vereniging op een breed vlak heel actief wordt geïnvesteerd in alles wat met Sales te maken heeft. Dat is prachtig om te zien. Bedrijfsverheerlijking is overigens in mijn ogen veel belangrijker dan persoonsverheerlijking, dus hoewel ik als boegbeeld naar buiten treed, is de prijs de verdienste van iedereen in ons bedrijf. We werken hier dagelijks met zijn allen keihard voor. Zo’n prijs winnen doe je niet zomaar en het brengt grote interne trots met zich mee. Bij Sligro zijn de medewerkers ons hoogste goed en we vieren dit feest met elkaar. Deze award is ook de erkenning dat de route die we als bedrijf zijn ingeslagen de juiste is. Onze deelname was eigenlijk een kans aan onszelf om dat te bewijzen. Customer Intimacy is echt een thema waar wij ons zeer nadrukkelijk op focussen in de 3.0 plannen. Dat sloot dus prima aan bij het SMA-thema van dit jaar.”
De Sligro Food Group kreeg de Award toegekend vanwege het innoverende karakter en het vermogen om continue te groeien in een zeer complexe markt. Het bedrijf is marktleider in ‘food’, staat dicht bij de afnemer en is in staat om iedereen op maat gemaakte service te bieden. “Ik moet toegeven dat als je eenmaal daar op dat podium staat, je ook wel echt wil winnen. Het liefst hadden we de jury meegenomen naar Maastricht om ze vol trots ons bedrijf te laten zien, maar dat kan nog komen. Wat ik ook belangrijk vind is dat we met beide benen op de grond blijven staan en doorgaan met onze ontwikkeling en ambities. Ik ben erg trots op de opening van onze 3e Sligro 3.0 vestiging op 8 december in Eindhoven. Bij deze opening zullen meer dan 15 sterrenkoks aanwezig zijn en geven we een echte beleving mee aan de bezoekers. Customer Intimacy ten top! Bij ons draait alles om Food en het nieuwe concept Sligro 3.0 is ons uitgangspunt voor de doorontwikkeling van alle Sligro vestigingen in Nederland.”
2theloo pakt de Piet Heyn SMA Challenger Award!
De Piet Heyn SMA Challenger Award was dit jaar op overtuigende wijze voor 2theloo. In de felbegeerde strijd om de eerste plek – samen met Harver – gaf de snelle internationale groei van dit jonge bedrijf dé doorslag voor de jury. Alleen al in het afgelopen jaar is de omzet van 2theloo verdrievoudigd en via het partnership met Shell zal het innovatieve toiletwinkelconcept wereldwijd worden geïmplementeerd. Almar Holtz, CEO van 2theloo nam de prestigieuze Award in ontvangst. “Het was een eervol, mooi en dubbel moment.” Met deze laatste woorden doelde de geëmotioneerde Almar op het verlies van zijn voormalig businesspartner en beste vriend Eric Treurniet. Eric kwam eerder dit jaar om het leven en Almar droeg de prijs aan hem op. “Zonder hem was 2theloo er niet geweest. Ik zie deze Award dan ook als eerbetoon aan hem. Met zijn overlijden stond mijn wereld op zijn kop. Hij was een ontzettend goede marketeer en doorzetter en het was geweldig geweest als we dit samen hadden mogen meemaken! Mede dankzij hem zijn we nationaal en internationaal ontzettend snel gegroeid. De Award zal in de komende tijd een grote rol spelen. Het is echt een teken van erkenning en de bevestiging dat we op de goede weg zitten. Zeker voor onze internationale ambities kunnen we deze prijs als opsteker benutten. Met ons bedoel ik natuurlijk het hele team van 2theloo. We kunnen allemaal erg trots zijn op het succes.”
Geheel in de lijn van evenement-naamgever Piet Heyn die bekend stond om zijn doorzettingsvermogen en moed roeit 2theloo tegen de stroom van de gevestigde orde in op weg naar nóg meer succes. Dat was ook een belangrijke reden voor de winst. “Vooraf heb je wel een beeld van wat er kan gaan gebeuren bij zulke grote verkiezingen, maar ik was echt positief verrast door de professionele aanpak. Ik heb goede nieuwe contacten opgedaan. We bestaan nu vier jaar en het is belangrijk dat we ons omringen met gelijkgestemden. De SMA is daar een heel goed platform voor. Op dit moment hebben we op 180 locaties in 13 landen onze producten staan. Dat lijkt misschien veel, maar het is nog maar het begin. Sales en marketing spelen een belangrijke rol in de verdere opmars. In het Engels heet ons product Quality Public Restrooms en wij geven als het ware een kwaliteitsimpuls aan openbare toiletten. Ons toiletconcept zorgt overal ter wereld voor tevreden klanten. Ten opzichte van onze concurrenten is onze meerwaarde groot. Plassen bij 2theloo is een beleving! Je zult je verbazen over de waarde die wordt gehecht aan de kwaliteit van een openbaar toilet. Onze missie is internationale expansie, maar dat moet wel op een goede, doordachte manier gebeuren. We geloven onvoorwaardelijk in ons toiletconcept en de verwachtingen zijn groot.”
Er is een sfeerimpressie van de avond beschikbaar