Sales en ondernemen: ze kunnen niet zonder lef en vernieuwing. Continue ontwikkeling is nodig en dit was ook precies wat er centraal stond bij de gala-avond die georganiseerd was rond de uitreiking van de SMA Piet Heyn Award. Die avond vond, na een tussenjaar in 2015 in de Jaarbeurs, weer plaats op het ss Rotterdam, op 27 oktober. En het werd een mooie avond, die traditiegetrouw geopend werd door de voorzitter van de SMA, Coen Bos. Hij bracht met inspirerende woorden de aanwezigen gelijk in de sfeer van het thema van de avond. De SMA is ook voortdurend in beweging en een mooi voorbeeld daarvan is het nieuwe ‘jasje’ van de SMA Piet Heyn Award: het staat nu officieel voor de ‘beste commerciële organisatie van Nederland’ en heeft ook een nieuw logo. Ton Wesselink, commercieel directeur van het ss Rotterdam, heette iedereen ook namens zijn organisatie van harte welkom. De SMA Piet Heyn Award en het ss Rotterdam: het is gewoon een prima combinatie!
Na deze mooie inleidende woorden nam keynote spreker Vivienne van Eijkelenborg (Difrax) het woord. Haar verhaal over een prachtig familiebedrijf en haar eigen ervaringen daarin, van klein meisje tot nu, sloot perfect aan op het thema van de avond. Difrax is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf in babyproducten en Vivienne vertelde openhartig over haar familiehistorie en de weg naar succesvol ondernemen. Ze werd dit jaar verkozen tot Zakenvrouw van het Jaar en haar belangrijkste motto’s zijn ‘durf te vragen’, ‘denk out of the box’ en ‘aim high, shoot for the moon en even if you miss you will land among the stars’.
. . . en the winner is: Bavaria
Naast een heerlijk diner met bijbehorende wijnen, stond natuurlijk de uitreiking van de SMA Piet Heyn Award centraal. De drie podiumkandidaten waren zichtbaar zeer benieuwd naar de uiteindelijke ranking. Robbert de Haan, Commercieel Directeur van ORTEC en winnaar van de SMA Piet Heyn Award in 2015 en dit jaar juryvoorzitter, gaf uiteindelijk het verlossende antwoord en reikte ook de prijzen uit. Bavaria was de grote winnaar en ING Branches Nederland en NS Zakelijk waren respectievelijk de nummers 2 en 3. Robbert vatte bij de overhandiging goed samen waarom juist Bavaria de winnaar was: “De SMA Piet Heyn Award staat voor ondernemerschap, lef en daadkracht. Deze kenmerken zijn zeker van toepassing op deze mooie winnaar. Bavaria is een echt familiebedrijf waar het ondernemerschap bijna is uitgevonden. En dat merk je bijvoorbeeld aan de grote veranderingen die zij doorgevoerd hebben. Afgelopen periode is er hard gewerkt om de klant nóg meer centraal te stellen. Daarvoor hebben zij de commerciële organisatie gekanteld naar een regionaal model. De stevige groeidoelstelling die daarbij tot stand kwam sluit naadloos aan bij hun uitgesproken ambitie.” Peer Swinkels, Commercieel Directeur van Bavaria was blij verrast met de toekenning van deze mooie prijs. Lees de uitgebreide reactie van Peer en de twee andere kandidaten.
De jury van de SMA Piet Heyn Award bestond naast Robbert de Haan uit Kristien Janssen (Commercieel Directeur van het Jaar), Jurgen Hoogeveen (lijstaanvoerder SMA TOP50 2015), Frank van Nistelrooij (lijstaanvoerder SMA TOP50 2016), René de Backker (Commercieel Directeur van het Jaar 2014) en Rob de Louw (lijstaanvoerder SMA TOP50 2014).
Van de avond is een sfeerimpressie beschikbaar. Er zijn zowel foto’s als filmmateriaal