(Thuis) werkplek van Elvira Lammers


Elvira Lammers, Sales Account Manager bij Uniglobe Two Travel, staat deze week centraal in de rubriek “De werkplek van ….” Zij zal hierbij ingaan op de manier waarop haar (thuis) werkplek is ingericht, hoe zij haar dagelijkse routine aan de coronacrisis heeft aangepast en op welke manier zij met collega’s en klanten omgaat.

 

Hoe ziet jouw werkplek eruit?

 

Mijn thuiswerkplek is momenteel mijn gezellige woonkamer met uitzicht op het bos. Hier kan ik ontspannen en in alle rust werken. Voor de coronacrisis werkte ik ook al vanaf huis in combinatie met kantoorbezoek en was ik regelmatig op pad naar prospects en klanten. Ik ben het dus al wel gewend om vanaf huis te werken. Naast mijn vertrouwde laptop, heb ik nu wel een extra beeldscherm erbij, omdat je nu langer aaneengesloten achter de computer zit, nu de afspraken buiten de deur nog zeer beperkt zijn.Momenteel werk ik volledig thuis. Uniglobe Two Travel volgt het advies van het RIVM om zoveel mogelijk thuis te werken wanneer dat kan. Het kan in mijn situatie goed, dus zolang het advies geldt, werk ik thuis.

 

Hoe ziet jouw dagelijkse routine eruit?

 

Ik start de dag met een kop thee en een ontbijtje in de tuin wanneer het mooi weer is en zorg gedurende de dag dat ik af en toe pauzeer om niet steeds non-stop achter mijn beeldscherm te zitten. Ik vind het belangrijk om regelmaat en structuur te houden in mijn werkweek. Ik houd een kwartaalplanning bij met mijn werkzaamheden. Wanneer je in mogelijkheden denkt, is er zoveel te doen op een dag. Inmiddels zijn we met de coronacrisis ook alweer ruim een kwartaal verder en heb ik al een aantal projecten kunnen realiseren. Als sales- en accountmanager is het mijn passie om reizende bedrijven te ondersteunen in het optimaliseren van hun zakenreismanagement. Na een bijna complete stilstand in reizen door de coronacrisis, komen de reizen weer geleidelijk op gang. Ik heb aan het begin van de crisis een overzicht gemaakt van alle taken die ik persoonlijk zou kunnen uitvoeren in het belang van onze klanten, prospects en intern in onze organisatie. Hierbij werk ik met deadlines op prioriteit van de werkzaamheden. Het geeft mij een blij gevoel wanneer ik een taak heb afgerond die niet alleen voor mezelf, maar ook voor de ander van waarde is.

Gezondheid is een kostbaar geschenk en ik vind dat je dankbaar mag zijn wanneer je helemaal gezond bent. Dit is niet vanzelfsprekend en persoonlijk let ik met mijn levensstijl wel op mijn gezondheid met bewuste voeding, beweging en ‘mentale’ ontspanning. Ik wil me graag goed voelen en dan moet je ook goed voor jezelf zorgen. Ik denk dat de ‘mentale’ ontspanning voor mij nog belangrijker is geworden. Op sociaal en economisch vlak heeft de crisis natuurlijk impact op iedereen, waardoor de wereld soms wat grilliger lijkt te worden. Ik vind het uitermate belangrijk om dicht bij mezelf èn positief te blijven. Ik denk dat je je ogen niet moet sluiten voor wat er allemaal gaande is, maar wel op tijd moet ‘afschakelen’. Inspirerende quotes en een ‘Happinez’ magazine helpen mij een handje om in balans te blijven.

 

Op welke manier volg jij het vakgebied Sales?

 

Ik volg regelmatig webinars via Zoom en Teams. Webinars die zowel intern georganiseerd zijn door Uniglobe Travel International als extern door verschillende netwerken. Het zijn webinars met uiteenlopende onderwerpen, maar met een gemeenschappelijk doel: ‘het beste uit de crisis halen en denken in mogelijkheden’. Niet alle informatie is van toepassing op mijn eigen situatie, maar als ik er 1 of enkele ‘leer- en inspiratie momenten’ uit heb kunnen halen, is mijn doel van het webinar bereikt. Hierbij kun je denken aan thema’s als persoonlijk leiderschap, time- management, gedragsverandering en veerkracht.

 

Hoe onderhoud jij jouw contacten met collega’s en klanten?

 

Aangezien alle collega’s momenteel nog thuis werken, zien we elkaar helaas niet ‘in het echt’ op kantoor. We treffen elkaar met regelmatige teammeetings via Teams. Ik moet zeggen dat dit aan de ene kant snel went en aan de andere kant juist niet. Ik vind het wel beter dan bellen omdat je elkaar dan helemaal niet ziet, echter, er blijft letterlijk en figuurlijk een afstand bij beeldbellen. Je kijkt elkaar niet ‘echt’ recht in de ogen aan, non-verbale houding is lastig op te vangen en energie is niet voelbaar. Daarnaast is het vervelend wanneer het beeldscherm vastloopt door een overbezette ‘Ziggo’.

Ik heb regelmatig contact met onze klanten, telefonisch en per mail, maar ook via beeldbellen. Dit is in principe wel werkbaar en heb deze communicatiemethode al wel toegepast bij klanten én prospects, echter, ik vind het niet de ideale wereld. Vooral in mijn vak is non-verbale communicatie en elkaar in het echt ontmoeten juist zo belangrijk om een vertrouwd gevoel te krijgen. Ik merk dat klanten het beeldbellen inmiddels ook al veel gewend zijn, zowel intern als extern, dus dit gaat verder gewoon goed. Echter, ik hoor ook wel dat er weer de behoefte is aan ‘echte’ ontmoetingen. Ik hoop dat bedrijven straks steeds meer externen mogen ontvangen, want ik sta in de startblokken om weer op pad te gaan😊

 

Welke tip heb jij voor de SMA-leden?

 

We zijn allemaal verschillend en uniek, dus iedereen zal anders met deze crisis omgaan. Mij helpt het om de ‘dag te plukken’, te ‘denken in mogelijkheden’ en vooral ‘vertrouwen te hebben in de toekomst’. Als het leven je uitdaagt met tegenslagen, daag jezelf dan uit om sterker te worden!

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen