(Thuis) werkplek van Wouter van Duren

Hoe ziet jouw (thuis) werkplek eruit?

 

20200605 Werkplek Wouter van DurenOp zolder hebben wij een grote logeerkamer die ik ook gebruik om thuis te sporten (vooral roeien) en thuiswerken. Er staat een bureau met los beeldscherm en toetsenbord, daarnaast staat een kast met kantoormateriaal en er bovenop een printer. Alhoewel die laatste eigenlijk alleen voor de kinderen gebruikt wordt. Uiteraard heb ik een laptop van het werk die ik ook thuis gebruik. Ik was gewend om dit te gebruiken. VodafoneZiggo richt zich al jaren op de mobiele werkplek en biedt voor veel functies, zoals sales, al jarenlang de mogelijkheid tot thuiswerken. Sterker nog, mijn standplaats is formeel ‘thuis’. Normaal gesproken kwam ik gemiddeld 1x per week op kantoor vanwege teamoverleg e.d. Daarnaast had ik natuurlijk klantafspraken door het hele land. Al vrij snel werd ons gezegd om niet meer op kantoor te komen als het niet noodzakelijk is. Inmiddels is het wel weer toegestaan om sporadisch naar kantoor te gaan maar er wordt nog wel gevraagd om thuis te werken indien mogelijk. Ik had het nooit gedacht, maar ik mis dat nu gewoon, praktisch gezien maar vooral sociaal. Even bijpraten met collega’s, bakkie koffie etc. 

 

Hoe ziet jouw dagelijkse routine eruit?

 

Dat ligt eraan of mijn 2 kinderen naar school mogen of niet. Mijn vrouw werkt nu noodgedwongen ook thuis en met haar wissel ik af wie er met de kinderen aan de slag gaat en houden we ons bezig met hun schoolwerk. Nu gaan ze gelukkig weer 2 dagen naar school dus dat scheelt een hoop, waardoor ik weer grotendeels mijn eigen tijden kan aanhouden en ik minder ’s avonds hoef te doen. Maar een echte vaste structuur heb ik niet, al zorg ik wel dat ik op tijd aan het werk ga ’s ochtends en ik neem de tijd om rustig te lunchen. Want ik heb gemerkt dat het wel goed is om even een tijdje met mijn hoofd uit dat beeldscherm te gaan voor ik weer verder ga in de middag. Ik sport nog steeds minstens 2x per week (roeien en wat krachtoefeningen), dat doe ik dus thuis op zolder. Dat vind ik makkelijk en praktisch, met Netflix voor m’n neus zodat ik me niet verveel. Verder woon ik aan de rand van de stad en loop ik hier zo het bos in voor een wandeling. Over het algemeen let ik wel op wat ik eet, we gaan graag uit eten normaal gesproken en nu bestellen we geregeld iets voor thuis, dus dat is ook wel nodig. Maar wat wel scheelt zijn andere sociale aangelegenheden met eten en drinken, dus misschien leef ik nu per saldo onbewust wel iets gezonder.

 

Op welke manier volg jij jouw vakgebied?

 

In vergelijking met eerder niet extra. Ik hou nog steeds de gebruikelijke informatiebronnen bij voor telecom & it en relevant nieuws rondom mijn doelgroep. Vanuit VodafoneZiggo worden wel veel mogelijkheden geboden om jezelf extra te ontwikkelen; daarvoor is recent een nieuw platform gelanceerd maar dat staat los van de coronacrisis want dat zou sowieso gebeuren. Ik ben zelf via dat platform begonnen aan een cursus die losstaat van mijn werkzaamheden nu, dat is juist nu wel lekker want dat zorgt voor meer afwisseling in deze tijden.

 

Hoe onderhoud jij jouw contacten met collega’s en klanten?

 

Met mijn collega’s heb ik via telefoon en Microsoft Teams contact. Dat was ik al mee bekend, sinds vorig jaar zijn we bij VodafoneZiggo over Teams en daarvoor maakten we al jaren gebruik van Skype for Business. Daarin chatten we, we gebruiken beeldbellen en delen informatie. Dat is nu wel geïntensiveerd natuurlijk. Ik vind het erg prettig om te gebruiken, maar wel graag afgewisseld met ‘echt’ contact. Met alléén maar online contact wordt de afstand voor mijn idee wel wat groter en dan mis ik het sociale aspect soms.

Verder ben ik al ruim 2 maanden niet meer bij een klant geweest volgens mij; dat gebeurt nu zoveel mogelijk telefonisch via Microsoft Teams. Gelukkig was ik dat ook al enigszins gewend, maar bij bepaalde afspraken en strategische sessies merk ik wel dat het voor de kwaliteit en het resultaat goed is als fysieke afspraken weer mogelijk zijn. Logischerwijs ligt dat bij mijn doelgroep erg gevoelig, maar ik zie nu dat een aantal relaties graag weer een fysieke afspraak wil plannen. En ja natuurlijk, daarbij houden we rekening met de richtlijnen.

 

Welke tip heb jij voor de SMA-leden?

 

Zorg in ieder geval voor een goede werkplek waar je prettig zit. En maak je geregeld even los van je beeldscherm en werk, want het is verleidelijk om daar de hele dag in te blijven zitten als je alleen thuis zit. En wat ik zelf fijn vind: als ik bel heb ik oortjes in zodat ik ontspannen kan bellen en dan loop ik graag wat rond tijdens het bellen, dat zorgt ervoor dat ik wat scherper word. En de belangrijkste tip wat mij betreft: zorg voor hele goede koffie thuis. Maar dat zou eigenlijk sowieso moeten wat mij betreft.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen