Thuiswerkplek van Mark Goeman

20200515 Thuiswerkplek Mark GoemanOp dit moment werk ik volledig thuis. Ons kantoor is dus “dicht”. De receptie is nog wel bemand en een beperkt aantal collega’s is aanwezig, zoals van Facility en IT.De eerste week zat ik alleen op de laptop te werken maar dan krijg je toch langzamerhand het besef dat het toch wel langer gaat duren dan een week. Je lichaam begint langzaamaan met een stille protestactie en bij geen reactie beginnen de vakbonden in je lichaam toch wat luider te protesteren. Tijd voor mij om actie te ondernemen. Dit betekent een betere bureaustoel, een separaat scherm en de laptop in een dockingstation. Daarnaast is een los toetsenbord en een muis ook erg prettig. Ik zat nu weer aardig op het niveau kantoor en dan merk je dat het thuiswerken ook prettiger wordt.Door dit alles merk ik wel dat ik veel meer een kantoormens ben en zeker geen thuiswerker.

 

Hoe ziet jouw dagelijkse routine eruit?

 

Ik heb eigenlijk mijn structuur overgenomen die ik ook hanteer als ik een kantoordag heb. Dit betekent dat ik rond 07:30 – 08:00 begin en om 12:00 is het tijd voor de lunch. Het verschil is wel dat ik thuis wel stop om even echt afstand te nemen van mijn werkplek, daar waar ik op kantoor vaak iets achter mijn bureau at. Zeker met het mooie weer van de afgelopen tijd gun ik mijzelf een lunch van 40 minuten in de heerlijke voorjaarszon! Dan begint vervolgens het middagdeel en dat stopt rond 16:30, mochten er nog calls zijn dan loopt het door, maar ik probeer wel een duidelijke eindtijd te hebben. Daarin zit ook wel een verschil als je op kantoor werkt. Ik merk dat ik daar veel meer de tijd vergeet omdat je je in de drukte begeeft en dan is het zo een uur of 18:00. Thuis is dat toch anders en door de stilte voelt de dag veel langer.

Het besef van tijd is opeens iets wat mee is gaan tellen. Ik ben zelf iemand die van drukte houdt. Misschien klinkt het heel gek voor anderen maar ik geniet van hectiek, drukke wegen, een te volle agenda, een iets te volle mailbox en veel mensen op de werkvloer. Ik kan zelfs genieten van een overvolle luchthaven waar velen van ons toch liever wat meer rust zien. Ik heb nu het gevoel dat ik in een stilstaande auto zit, de omgeving is elk uur hetzelfde en ook de dagen zijn aardig op elkaar gaan lijken.

Zoals een aantal van jullie weten heb ik vorig jaar een klushuis gekocht en daar moest iets meer aan gebeuren dan ik had gedacht. Dat houdt dus in dat mijn gereedschap en materiaal elke avond en elk weekend mij een seintje geven dat ze graag gebruikt en verwerkt willen worden. Nu het iets minder druk is geworden maak ik dankbaar gebruik van de situatie om minimaal een dag in de week vrij te nemen. Indien er kleine klussen gedaan moeten worden dan neem ik op woensdag vrij om de week te breken en bij grote klussen wordt het de vrijdag zodat ik drie dagen meters kan maken. Als je week in week uit thuis zit te werken dan is klussen echt een dag vakantie! Ik merk echt dat ik deze prikkels nodig heb om goed te kunnen blijven functioneren.

 

Op welke manier volg jij jouw vakgebied?

 

Ik ben niet bezig om mezelf extra bij te spijkeren. Bedrijven stellen een andere soort vragen en je bent continue aan het kijken waarmee je de klant kunt helpen in deze bijzondere tijd. Dit alles maakt dat het vrij druk is en er eigenlijk geen tijd overblijft om jezelf extra bij te spijkeren. Daarnaast bied ik nog een helpende hand aan andere vakafdelingen waar het op dit moment extra druk is.

 

Hoe onderhoud jij jouw contacten met collega’s en klanten?

 

Met mijn collega’s heb veel contact via de app, telefoon of Teams en dat werkt eigenlijk heel goed. We hebben zelfs al borrels via Teams in het leven geroepen en dat is eigenlijk hartstikke leuk. Wat ik zelf ervaar. is dat je zelfs beter luistert naar elkaar omdat je door de omgeving niet meer afgeleid wordt. eker als je een virtuele borrel hebt met vijf of zes mensen dan ben je echt gefocust op het scherm. Je kijkt als het ware iedereen aan en de dynamiek is heel anders.

Het contact met klanten loopt in veel gevallen via Teams en ik heb nog nooit zoveel zolderkamertjes gezien. Gedurende de afgelopen weken zie je je contactpersonen transformeren naar “mens”. Dit houdt in dat de kantoorkleding verruild wordt voor makkelijk zittende kleding en ook het scheermes of scheerapparaat is tijdelijk met pensioen. Het haar ligt minder vaak op nummer en zit dus wat nonchalanter. Ik ervaar klanten als heel open in deze tijd en dat vind ik mooi. En het “open” staan heeft in dit geval niet alleen betrekking op het werk maar ook op het privéleven omdat de situatie voor velen echt substantieel anders is geworden. Daar komt bij dat de mensen nu meer tijd hebben omdat ze thuis aan het werk zijn en dan ontstaan er echt leuke gesprekken. Ik zou dit graag willen behouden als we weer enigszins in de normale tijd terug gaan komen.

 

Welke tip heb jij voor de SMA-leden?

 

Als het om het thuiswerken gaat dan vind ik dit een lastige vraag omdat ik van mening ben dat iedereen anders reageert op de nieuwe manier van werken. Daarnaast denk ik dat velen van ons een gezin hebben wat hele andere uitdagingen met zich meebrengt dan wanneer dat niet het geval is. Regelmatig zie ik rennende kinderen op de achtergrond en ontpoppen ze zich als zeer vakkundige slopers. Ik heb echt bewondering gekregen voor de collega’s die dit moeten managen! Ik denk wel dat het belangrijk is om in een week echt iets voor jezelf te doen om echt even de gedachten te verzetten. Ik heb in dit geval mijn klushuis maar op een mooie avond kan ik ook rustig 3 uur aan mijn auto staan te poetsen om even uit het iets te vast ritme te komen. Wat betreft het werk; kijk waar je je klanten echt mee kan helpen en blijf contact houden. Investeer voor de lange termijn.

 

 

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen