Verslag Sales Event 2011

De negenendertigste editie van het jaarlijkse evenement van de Sales Management Association (SMA) trok bijna 650 deelnemers naar Huis ter Duin in Noordwijk, waar dagvoorzitter Chimène van Oosterhout de aanwezigen welkom heette.

Sprekers/Masterclasses

De belangstelling voor de sessies van Robert Benninga (Take the lead!) en Berry Veldhoen (De 9+ organisatie) was blijkbaar groter 20110210 SMA Sales Event Robert Benningadan verwacht, want de zalen waren maar net groot genoeg en sommigen moesten staan. Ondertussen nam Arnold Steenbeek in hoog tempo met zestig startende sales professionals de belangrijkste verkooptechnieken door, die daarmee tijdens de rest van de dag een goed doel moesten verkopen. Na de lunch beende Kristin Zhivago haar eerdere masterclass van twee uur uit tot een keynote van een half uur, waarin ze uitlegde waarom het belangrijk is om klanten meteen na hun aankoop met open vragen te interviewen. Het maakt mogelijk om het proces te doorgronden, voor reverse-eningeering van succesvolle verkopen.

Verkiezingen

Daarna was het tijd voor de Key Account Managers. Carlo Willemse (Delta Lloyd) stak een verhaal af over sales als vak en over doen 2011 SMA Sales Event Podiumkandidatenwat je zegt. Robert Dortmans liet het magenta van zijn bedrijf T-Sytems en het groen van zijn Heineken-account samenkomen in een 3D-filmpje van een achtbaan. Steve Douho (Atos Origin) vertelde aan de hand van een tuba dat hij de dirigent was van een orkest dat de muziek speelde die zijn Shell-account wilde horen. Daarna kon de jury, onder leiding van voorzitter Bernhard van Oranje, meteen aan de slag.

De deelnemers konden vervolgens kiezen uit zeven workshops, die allemaal goed werden bezocht. Die van Sonja Loth, over social media, puilde zelfs uit tot op de gang. Terug in de grote zaal volgde de verkiezing Commercieel Directeur van het Jaar. Het kameleonbeeld van Leo Koppelaar (AFAS) liet zien hoe een verkoper niet moest zijn: meekleuren met de klant en een grote bek die nooit dicht ging. Judith Schoenmaeckers (Randstad) hield een meeslepend verhaal over liefde en lef. Bas Hoogland (Landal) vergeleek zichzelf met een trotse groenteman, wiens producten ook maar beperkt houdbaar zijn. In afwachting van de jurybeslissing was de laatste keynote voor Ben Legg, die uitlegde waarom hij in hemelsnaam was overgestapt van Google naar European Directories. In een humorvol verhaal toonde hij overtuigend aan hoe hij het hele MKB aan betere websites en een vierentwintigvoudige ROI op hun investering kon helpen.

Winnaars Sales Event 2011

Tijdens Hét Sales Event werd Judith Schoenmaeckers van Randstad Commercieel Directeur van het Jaar, en Robert Dortmans van 20110210 SMA Sales Event Winnaar Commercieel Directeur Judith SchoenmaeckersT-Systems werd benoemd tot Key Account Manager van het Jaar. Judith vond de verkiezing een leerzaam traject. “Gaandeweg werd ik alleen maar enthousiaster. Je wordt geconfronteerd met jezelf; waar maak ík nu het verschil? Dat moet je steeds kort en bondig onder woorden weten te brengen. Toen ik eenmaal bij de laatste drie zat, wilde ik ook winnen, dat voelde ik heel sterk. Je bouwt voor jezelf ook een enorme climax op, zodat je op dat moment ook echt kunt vlammen. Judith vindt die beslotenheid juist mooi. “Het enige wat je kunt doen is vertrouwen op jezelf en daar gaan staan met jouw verhaal. Je wordt volledig teruggeworpen op jezelf. Eigenlijk net zoals bij je klanten: je weet ook niet wat je concurrentie doet.” Volgens haar heeft ze haar verkiezing te danken aan liefde en lef. “Bij mij draait het om liefde voor de klant, en ook voor mijn mensen, want ik doe dit niet alleen. En daarnaast het lef hebben, juist in mindere tijden, om iets te doen wat anderen niet durven.”

Robert vond de jurypresentatie het leukste onderdeel. “De training en coaching was heel geslaagd; het is prima voor je ontwikkeling om goed naar jezelf te kijken. Op het podium moet je in vijf minuten pieken, maar tijdens de jurypresentatie kon ik inhoudelijk 20110210 SMA Sales Event Winnaar Senior Sales Professional Robert Dortmanspraten over mijn vak en hoe ik het doe. Ik zat echt in mijn comfortzone. Maar je weet niet wat de andere kandidaten hebben gedaan. Dat is heel spannend. Robert denkt dat zijn beeld van Key Account Management de jury overtuigd heeft. “Het is een specialisme, en ik draag mijn visie over op mijn team. Wij zijn alleen bezig met onze klant, die wil ik over vijf jaar nog recht in de ogen kunnen kijken.” Judith valt hem bij. “Als je zo’n prijs wint ben je het boegbeeld van je team. Het is óns succes, je kunt dit niet alleen.”

Gedurende de dag zijn er foto’s gemaakt die een goed beeld geven van alle gebeurtenissen. Uiteraard is er net als voorgaande jaar een film gemaakt, hetgeen de sfeer van de dag goed weergeeft.

 

 

 

 

 

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen