Op 19 April waren we, vanuit SMA Oost, te gast bij Martine Zuil, de commercieel directeur van betaald voetbalclub, De Graafschap. Op deze eerste bijeenkomst voor de kring Achterhoek, waren ruim 40 personen afgekomen. De bijeenkomst vond plaats in het stadion, dat net tot beste voetbaltheater in Nederland was gekozen, De Vijverberg. Voordat het officiële gedeelte begon, was er volop gelegenheid om, onder het genot van een broodje, met elkaar te netwerken. Nadat iedereen binnen was, nam Ton Donderwinkel, als voorzitter van SMA Oost het woord. Alvorens het woord aan Martine te geven, kreeg de landelijke verenigingsmanager van de SMA, Eiso Bleeker, het woord. Hij vroeg Jeanet Castel naar voren. Zij is de coordinator van de Sales pijler van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Een Sales opleiding die onlangs door de SMA is bekeken en voorzien van een accreditatie. Het bijbehorende certificaat werd, op een feestelijke manier uitgereikt.
Na deze plichtpleging was het woord aan Martine, die iedereen van harte welkom heette bij deze club in nood, zoals ze het zelf verwoorden. Enerzijds wegens de sportieve presentaties en anderzijds omdat de club door de KNVB in categorie 1 was ingedeeld. Hetgeen betekend dat je eigenlijk onder curatele staat en elke uitgave verantwoord moet worden. Vervolgens deed Martine een introductie van zichzelf waarbij ze stil bleef staan dat zij tot op heden, de enige vrouwelijke bestuurder in het betaald voetbal was. Ze gaf aan dat zij bij de Graafschap onderdeel was van een vierkoppige directie en waarbij zij de portefeuille commercie had. Een rol, en dat zou later in haar verhaal blijken, die vele andere verschillende aspecten kende, die niets met commercie te maken had.
Martine gaf aan dat een commerciële rol bij een betaald voetbal organisatie, een complexe functie is, vanwege het feit dat er soms wel 20 mensen aan het stuur willen zitten waarop zij zich bevond. Voetbal is emotie en dat maakt het uitdagend om de ingeslagen koers soms te blijven volgen. Iedereen heeft er een mening over, en wil zich er dan ook graag mee bemoeien. Ondanks een begroting van € 7,5 miljoen kreeg Martine meer aandacht in de pers, dan tijdens haar rol bij ReedElsevier. Een functie waar ze voor veel grotere bedragen verantwoordelijk was. Dit geeft, volgens haar, direct één van de uitdagingen weer, voor het commerciële beleid. Een beleid waarvoor zij sinds 1 juni van het afgelopen jaar verantwoordelijk werd.
De Graafschap heeft een viertal commerciële bronnen van inkomsten. Dit zijn de sponsoren, de kaartverkoop, de TV-gelden en de merchandise. Hoewel men dit laatste heeft uitbesteed, omdat dit wel een specifieke tak van sport is. Met name de eerste twee punten, worden door het commerciële team van Martine uitgevoerd. Naast haar, bestaat het team uit een manager sales, twee accountmanagers en één assistent. Vervolgens ging Martine in op de reden, waarom een organisatie sponsor werd van een club, als de Graafschap. Belangrijkste en voornaamste reden was de exposure en het relatiemanagement/netwerken wat een dergelijke investering kan opleveren. Daarnaast zijn er ook organisatie die vanuit een maatschappelijk verantwoording de club steunen. Dit omdat men vind dat een regio als de Achterhoek een club in de eredivisie moet hebben. Uiteraard zijn er ook mensen die het echt uit clubliefde doen. Die reeds met hun vader aan de hand naar het stadion kwamen, en graag zien dat de club goed presteert.
De Graafschap komt voor een groot deel aan nieuwe sponsoren door middel van de ambassadeurs die rondom de club aanwezigen zijn. Mensen die reeds sponsor zijn, en die anderen uitnodigen/enthousiasmeren om het zelfde te doen. Uiteraard wordt er ook gewoon de telefoon gepakt, en een lijst met namen gebeld om te kijken of er interesse is. Martine gaf wel aan dat, sinds haar aantreden, ze voor een nieuwe commerciële koers is gekozen. Een koers met daarin transparantie en duidelijkheid voor alle sponsoren. In het verleden kwam het nog wel eens voor dat twee sponsoren hetzelfde pakket hadden, en dat ze hier verschillende bedragen voor betaalden. Hetgeen natuurlijk bekend werd bij een netwerkborrel. Hier wilde zij vanaf en heeft er voor gekozen dat iedereen voor elk pakket hetzelfde ging betalen. Door deze nieuwe commerciële koerst heeft ze helaas van een paar partijen afscheid moeten nemen, maar door de onverwachte promotie naar de eredivisie zijn de meeste partijen sponsor gebleven.
Vervolgens stond ze stil bij het feit dat het nog niet duidelijk is waar De Graafschap volgend jaar speelt. Blijft het in de eredivisie of gaat het een niveau lager verder. Hierdoor stellen een groot aantal sponsoren hun beslissing nog even uit. Dat maakt het voor haar commerciële team op dit moment erg lastig, omdat alles stil ligt. Ze hoopt dat er snel duidelijkheid komt, zodat ze weer vol aan de slag kunnen met commerciële activiteiten. Na haar presentatie werden de aanwezigen nog getrakteerd op een rondleiding door het stadion, waarbij er uiteraard kleedkamers, etc. werden bekeken. Nadat iedereen alles had gezien, was er wederom de ruimte om met elkaar te netwerken. Dit werd tijdens de netwerkborrel dan ook volop gedaan.