Om half twee liep Marit van Bohemen het podium op in Huis ter Duin in Noordwijk. Hiermee ging het Sales Event 2023 van start. Of te wel het jaarlijkse opfrismoment voor Commercieel Nederland waarop dit jaar wederom meer dan 400 bezoekers waren afgekomen. Tijdens de opening kwam SMA-Voorzitter Pieter Paul Verheggen een toelichting geven over het gekozen jaarthema: Sales Vitality.
Masterclass Sales Event 2023
In het begin van de middag was het tijd voor de masterclasses zodat de aanwezigen de nodige kennis op konden doen. Alle vier de sessies stonden in het teken van het jaarthema :
- Masterclass 1 : De Gelukkige Sales Professional
Volgens Patrick van Hees, ook wel bekend als de geluksexpert van Nederland, zijn gelukkige sales professionals productiever, creatiever, socialer, minder vaak ziek en beter bestand tegen een burn-out. Hij ging tijdens zijn masterclass in op de manier waarop je op de kortste en leukste manier jouw doelstellingen kunt halen terwijl het je daarbij lukt om vitaal te blijven. En daarbij is ook je privéleven van belang want in zijn optiek gaan werk- en privé geluk hand in hand. Tijdens de masterclass gaf hij de aanwezigen praktische tips over de manier waarop je hier invulling aan kunt geven. Patrick heeft ervoor gekozen om zijn presentatie niet beschikbaar te stellen.
- Masterclass 2 : Wat Sales kan leren van de Mariniers en de Kunstacademie
In de ogen van Gerben Roosink liggen sales en de mariniers met elkaar in lijn. Niet zeuren, doorzetten en discipline zijn hierbij de overeenkomsten. Tijdens zijn presentatie maakte hij ook de vergelijking met de kunstacademie en kwam daarbij op de woorden creativiteit, inspiratie en eigenheid. In deze High Performance Masterclass heeft Gerben de aanwezigen inzicht gegeven in hoe je de perfecte balans kunt creëren. Zowel doorzetten als rust nemen. Grenzen verleggen en het aangeven ervan. Zonder dat het ten koste gaat van je gezondheid en geluk. Op onze website kun je zijn presentatie terugvinden.
- Masterclass 3 : Geven is Leven
Wim de Bundel was van 2008 tot 2020 directeur marketing & sales bij Delta Lloyd en Nationale Nederlanden. Namens Delta Lloyd was hij als hoofdsponsor aanwezig bij de Olympische en Paralympische Spelen van 2012 in London en 2016 in Rio. In 2014 werd hij uitgeroepen tot commercieel directeur van het jaar. In 2021 publiceerde hij zijn boek Geven is leven. Tijdens deze masterclass heeft Wim de aanwezigen meegenomen in zijn optimistische reis naar Goud en Geluk. Ofwel: hoe krijg je een super klantgerichte organisatie die bruist en bubbelt. Op onze website kun je zijn presentatie terugvinden.
- Masterclass 4 : Creativiteit in Sales
In zijn masterclass heeft Stefan Renkema uitgelegd dat onze hersenen gewend zijn om in een bepaald vast patroon te denken en ons tegen te veel indrukken willen beschermen. Hierdoor is het lastig is om creatief te zijn waarbij hij een uitspraak van Disney liet zien, namelijk dat creativiteit het beste vertaald kan worden als het op een andere manier van dingen zien dan de meeste mensen doen. Indien je dit als sales professional doet kun je, in zijn ogen, het verschil maken. Daarbij vindt hij dat de creativiteit gewoon op straat ligt, je moet hem wel vinden. Hij heeft de aanwezigen een aantal methodieken laten zien waarmee je dit snel in de dagelijkse praktijk kunt toepassen. Op onze website kun je zijn presentatie terugvinden.
Verkiezingen Sales Event 2023
Na de pauze, waarin volop gelegenheid was om te netwerken, werden op het hoofdpodium de verkiezingen gehouden. De Young Sales Professionals beten de spits af. Na intensieve voorrondes in de regio waren uiteindelijk Jamell Steevensz (Enginear), Elise Nijenhuis (Domest) en Tom Legerstee (Eiffel) de drie overgebleven kandidaten die hun pitch op het podium mochten afsteken. De 26-jarige Tom ging er uiteindelijk met de winst vandoor. In zijn pitch stond hij onder andere stil bij een aantal teleurstellingen die hij had meegemaakt en hoe hij deze op een positieve manier had weten om te draaien in een voor hem succesvolle uitkomst. Op ons YouTube kanaal is de gehele pitch van Tom terug te vinden. Net als die van Jamell en Elise.
Bij de Senior Sales Professional ging de strijd dit keer tussen twee kandidaten. Emma Huizinga-Haverkamp van Control Risks en Sander Rooken van Optimo. Na een spannende strijd werd Emma door zowel de zaal- als de vakjury gekozen tot winnaar. In haar pitch op het podium ging zij in op haar rol als trusted advisor en wat haar dat de afgelopen periode had gebracht. En hoe zij waarde toevoegt richting haar klanten door ze op de juiste manier te ondersteunen. Op ons YouTube kanaal is Emma haar pitch terug te vinden. Net als de pitch van Sander.
De verkiezing Salesmanager van het Jaar was de derde categorie van de middag. Dit jaar gingen Dex van Hofwegen (Channel Engine), Luciën Kamps (Planon) en Bianca Keijzer (Centraal Beheer) de strijd met elkaar aan. Luciën kwam uiteindelijk als winnaar uit de strijd naar voren. In zijn pitch ging hij in op de veranderende wereld van sales en welke invloed dit heeft op zijn rol als salesmanager. Hij ging dieper in op werkgeluk en de teamsfeer. Op ons YouTube kanaal is Luciën zijn pitch terug te vinden. Net als die van Bianca en Dex.
Keynote Sales Event 2023
De keynote werd dit jaar ingevuld door Michael Kortekaas, één van de hoofdrolspelers uit het TV-programma ‘Hunted’. Zijn presentatie ging over het ‘Managen van energie, focus en veerkracht’. De drie thema’s die hij in zijn presentatie aan bod liet komen waren :
- Presteren onder druk (werkdruk);
- Omgaan met verandering, teleurstelling en tegenslag;
- Volhouden ofwel gedragsverandering.
In zijn verhaal liet hij zijn ervaringen uit het programma terugkomen waardoor het voor de aanwezigen herkenbaar was en de volgende dag direct toepasbaar in de dagelijkse praktijk. Aan het einde van de middag sloot Marit het officiële gedeelte van het Sales Event af en vroeg de aanwezigen om naar het feest in de andere zaal te gaan. Hier kon het 50-jarig bestaan van de SMA worden gevierd. Onder de opzwepende muziek van een DJ werd hier volop gebruik van gemaakt. Dit ging tot in de late uurtjes door. Om een goede sfeerimpressie te krijgen van deze dag zijn er een groot aantal foto’s gemaakt.