SMA Archief 9 juni 2015 : Peergroup Young Sales Professionals over “levend begraven worden”

Op dinsdag 9 juni waren we met de peergroup te gast bij TNT Express. Hier hebben Thijs Westerink en Maurice Schneider, beiden werkzaam bij FranklinCovey, de Nederlandse organisatie van het wereldwijde trainings- en leiderschapsinstituut van Stephen Covey ons een aantal praktische handvatten aangereikt om de chaos van de dagelijkse drukte te organiseren en controle te houden over ons werk en ons leven.

 

Hoe voorkom je dat je ‘levend begraven’ wordt onder alle mails, telefoontjes, lange to-do lijsten, collega’s aan je bureau en ga zo maar door?

 

Vrijwel alle peergroupleden maken een jaarplan en herkennen zich in het volgende: aan het begin van het jaar gaan ze allemaal enthousiast aan de slag met hun plan. Het beschrijft wat ze allemaal gaan doen om hun targets te behalen. Het is helder hoe het succes er aan het einde van het jaar uit gaat zien. Maar de wereld draait door en na een paar maanden voelt het jaarplan al weer achterhaald. De waan van de dag regeert!

 

Allereerst een aantal feiten over de gemiddelde werknemer:

 

*   Wordt 56 keer per dag onderbroken van zijn werk

*   Besteed 2 uur per dag aan herfocussen

*   Checkt gemiddeld 36 keer per uur zijn mail

*   Ontvangt gemiddeld 304 zakelijke mails per week

*   Heeft 62 meetings per maand, waarvan 31 uur beschouwd wordt als verloren tijd

 

Het gevolg is:

 

*   1 op de 7 Nederlanders heeft burn-out klachten

*   2 op de 3 Nederlanders heeft na het werk geen energie meer om dingen te doen

*   -10 punten IQ bij voortdurende onderbrekingen

  

De peergroupleden geven zelf aan dat zij als persoonlijke gevolgen ervaren dat zij eerder gestrest zijn, het gevoel hebben ‘gehaast’ te leven en vaker dingen afraffelen waardoor de kwaliteit van het geleverde werk ook lager is. De paradox is dat het vandaag door alle technologie en zaken als het nieuwe werken, tegelijkertijd makkelijker maar ook moeilijker is dan ooit om productief te zijn. Hoe zorgen we er dan voor dat we buitengewoon productief kunnen zijn?

 

Alles draait om de juiste keuzes maken die terugkomen in de 5 Choices van FranklinCovey:

 

1. Doe wat belangrijk is (en reageer niet op wat dringend is)

2. Ga voor buitengewoon (neem geen genoegen met gewoon)

3. Plan de BIG ROCKS (sorteer geen grind)

4. Beheers je technologie (Laat die jou niet beheersen)

5. Versterk je vitaliteit (voorkom een burn-out)

 

9 juni 2015 met Franklin Covey Peergroup Young Sales Professionals
 
De input van FranklinCovey gaf de peergroupleden genoeg stof tot nadenken over hoezij op dit moment te werk gaan en wat ze kunnen doen om nog succesvoller en productiever te worden.

 

Als afsluiting van de bijeenkomst gaf de kersverse Young Sales Professional van het jaar, Merel Lameijer van TNT ons ook een kijkje in de keuken van het ‘People Network’ van TNT. Zo verzorgde zij voor ons een rondleiding op de ‘HUB’ in Duiven. Dit is het knooppunt van TNT in Nederland, waarvandaan ook alle pakketten gedistribueerd worden naar de rest van de wereld. Het was een bijzonder gezicht om alle pakketten over de transportbanden heen en weer te zien gaan, volledig geautomatiseerd naar de juiste trailer voor verdere distributie. Het lossen van de trailers ging voornamelijk door TNT medewerkers in heftrucks. Het leek wel een krioelende mierenhoop van heftrucks. Verbazingwekkend hoe ze strak langs elkaar heen reden, zonder elkaar te raken. Dit is echt een People Netwerk!

 

De presentatie van Maurice en Thijs is op onze website te vinden.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen