Op 1 december 2015 waren we te gast bij autoleasemaatschappij Arval. Dick Bakker, Algemeen Directeur SME, eindverantwoordelijk voor klanten tot 20 auto’s, was onze gastheer. Uiteraard werd er door de 30 aanwezigen eerst met elkaar genetwerkt, waarbij Arval zeker de interne mens niet was vergeten. Dit was uitermate goed verzorgd. Nadat iedereen binnen was, opende René Voogt (bestuurslid regio Midden) de bijeenkomst door iedereen welkom te heten. Vervolgens nam Dick Bakker het stokje over van René. Alvorens we begonnen aan de plenaire presentatie over Arval, nam Dick ons eerst mee de werkvloer op, waar nog volop bedrijvigheid was.
Voordat we naar de 1e verdieping gingen, werden we meegenomen in de rol van de receptioniste/telefoniste bij Arval. Een belangrijke spil in de commerciële aanpak. Uiteraard vanwege het visitekaartje bij de aanname van de call. Naast de vriendelijkheid, is het standaard dat elke telefoontje, binnen drie keer wordt opgenomen. Dat geldt overigens niet alleen voor de receptioniste, maar voor iedereen in het bedrijf. Het is dan ook de rol van de receptioniste om dit ook voor de andere medewerkers van Arval te bewaken.
Vervolgens werden we meegenomen naar de 1e etage, mochten we een kijkje achter de schermen nemen om te zien op welke wijze Arval de Salesorganisatie had georganiseerd. Dit zowel fysiek, als organisatorisch. Op de werkvloer zijn de verschillende segmenten in blokken verdeeld, waarbij iedereen van het segment is samengevoegd. Tijdens het verhaal van Dick, kwam er een vraag wat de bedoeling was van de verschillende logo’s op de muur. Dick gaf aan dat dit ertoe bijdraagt dat de juiste focus wordt aangebracht op de funnel. Door het visueel te maken, ziet toch iedereen wat de mogelijke toekomstige klanten zijn.
Dick gaf eveneens aan dat men erop probeert te sturen, dat er geen zogenaamde koffiedrink gesprekken gemaakt gaan worden. Tevens is het zo, dat er van elk bezoek een verslag wordt gemaakt, waarbij het gebruikelijk is dat de klant hier een bevestiging van krijgt. Een belangrijk ander item is de manier waarop men gekleed gaat. De voorwaarde is dat dit te alle tijde representatief is, waardoor Arval dus geen Casual Friday kent.
Het management van Arval is zeer nauw betrokken bij haar klanten. De top-50 is dan ook onder hen verdeeld, waarbij men een actieve rol heeft. Cross- en upselling wordt vervolgens met de andere Arval-vestigingen gedaan en uiteraard met de andere dochterbedrijven bij BNP Paribas. Upselling is ook een vast item in het accountplan, waar dan op een gestructureerde manier naar toegewerkt gaat worden.
Vervolgens gingen we naar een andere verdieping van het ludieke pand in Houten, daar waren de accountteams van Arval gesitueerd. Hier werd duidelijk dat Arval alles rondom de klant had georganiseerd. Een accountteam bestaat uit één blok met twaalf medewerkers. Zij hebben elk hun eigen specialisme zoals, reperatie/onderhoud, inkoop, vervangend vervoer, schade/verzekeringen en uiteraard de accountmanager. De ervaring leert dat er op deze manier onderling snel geschakeld kan worden.
Na de rondleiding gingen we over naar het plenaire gedeelte. Hier nam Dick ons allereerst mee in zijn imposante loopbaan en op welke wijze hij uiteindelijk op de stoel van de eindverantwoordelijke van het SME-segment is terecht gekomen. Vervolgens ging Dick in op het bedrijf Arval, dat in 1989 is opgericht en te boek staat als een full service multibrand autoleasemaatschappij, die alle type bedrijven kan bedienen. Als dochteronderneming van de financiële instelling BNP Paribas, is Arval gevestigd in 26 landen. Hiermee is Arval de nummer 1 leasemaatschappij in Europa. In Nederland heeft Arval op dit moment de 4e positie in markt, waarbij het 35.000 auto’s in beheer heeft.
In de volgende stap zoomde Dick verder in op zijn eigen organisatie. Deze bestaat uit, twee verantwoordelijken voor de acquisitie en drie accountmanagers. Daarnaast is er ook een online marketeer. Een zeer belangrijke functie gezien, de doelgroep die Dick met zijn mensen bediend. Bij Arval wordt gewerkt met het CRM-systeem Hippos, wat gekoppeld is aan de telefooncentrale van CIC. Dit laatste is wel een extreem belangrijke voorwaarde, om succesvol te zijn. Al het telefoonverkeer wordt op deze manier vastgelegd. Tevens is er een koppeling met het klachtenregistratiesysteem. Hierbij gaf Dick aan dat alle klachten altijd gekoppeld werden aan iemand vanuit het MT, zodat dit altijd op een goede en adequate manier word opgevolgd.
Na deze passievolle uiteenzetting over autoleasemaatschappij Arval en zijn aanpak op het gebied van Sales, was het tijd voor de gebruikelijke netwerkborrel. Hier werd uiteraard graag gebruik gemaakt van door alle aanwezigen. Tijdens deze borrel werd Dick Bakker bedankt door SMA-bestuurslid René Voogt, voor zijn enthousiaste manier waarop hij ons heeft meegenomen in zijn wereld.