Op 12 februari waren wij, met meer dan 20 personen, te gast bij Alwin Toornstra. Hij is de commercieel Manager bij Empatec. In de visie van dit bedrijf staat dat men graag een economisch gezond bedrijf wil zijn, dat ervoor zorgt dat iedereen met een beperking uitzicht heeft op werk, inkomen en zelfstandigheid. Dit straalt dan ook uit in één van de kernwaarde van deze mooie Friese organisatie : “Passie voor mensen” Met trots wist Alwin ons te vertellen, dat Empatec, in Nederland tot één van de beste in zijn soort behoorde, door een plaats in te nemen in de landelijke top 10.
Een andere kernwaarde van deze mooie organisatie uit Sneek, met meer dan € 50 miljoen omzet is : “Ondernemen”. Dit heeft er ondertussen toe geleid dat men de op één na grootste werkgever is, in hun gebied. Hierbij moet je denken aan 1.300 medewerkers uit de sociale werkplaats en 500 medewerkers in trajecten. Een belangrijk project in deze is Pastiel. Hierbij wordt er samengewerkt met 11 gemeenten, om uitkeringsgerechtigden zo snel en duurzaam weer aan het werk te krijgen. De kern van de werkzaamheden van Empatec is seriematig, eenvoudig en repeterend van aard, dat marktconforme producten/diensten levert. Deze werkzaamheden worden dan voor 75 % door eigen medewerkers ingevuld, aangevuld met mensen uit de participatiewet. Men streeft er naar om een kwalitatief goed product te leveren, met een sociaal gezicht.
Na een interessante rondleiding, verzorgd door medewerkers en ambassadeur van Empatec, namen we plaats en nam Alwin het woord. In zijn rol als commercieel manager is Alwin verantwoordelijk voor de afdeling Markt & Klant. Een viertal accountmanagers, op segmenten als, Metaal, Food en Non Food, Groen en Civiel en Hout, vormen het commercieel kloppend hart van deze afdeling. Deze worden ondersteund door een binnendienst Medewerker Sales. Één van de meest belangrijke uitgangspunten, is de manier van werken is dat de communicatie met de klanten van Empatec in principe alles in één keer goed gaat volgens de gemaakte afspraken, maar dat als iets anders mocht verlopen er open en eerlijk en vooral tijdig contact met de klant wordt opgenomen. Daarnaast moet de organisatie gemakkelijk benaderbaar zijn voor klanten.
Elke accountmanager is verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van zijn eigen Sales Activityplan. Hierbij kan er van verschillende vormen van acquisitie gebruik worden gemaakt, zoals beursen, mailings en netwerkbijeenkomsten. Men krijgt aan het begin van het jaar een tweetal targets, namelijk een omzet target op actieve bestaande klanten, maar ook een target op prospectieve klanten. Vanuit Alwin, wordt er per accountmanager gestuurd op de omzet, de commerciële marge en het aantal afgelegde bezoeken per week.
De grootste commerciële uitdaging ligt momenteel op het gebied om de subsidiestroom die binnenkort gaat stoppen, te gaan omzetten met naar een evenredige stroom aan commerciële opdrachten. Dit hoopt men te bereiken door klanten meer werk bij Empatec neer te laten leggen, en/of het binnenhalen van klanten met grotere opdrachten. Op dit moment is bij driekwart van de klanten de gemiddelde omzet minder dan € 1.000,– Een positief neveneffect is dat er dan minder omsteltijd nodig is. Het is mooi om te zien hoe Alwin, als oud-medewerker van Randstad, al zijn ervaring en kunde inzet bij een dergelijke sociaal bewogen bedrijf, de goede balans weet te vinden tussen commercie en sociaal verantwoord ondernemen.
Na afloop van de bijeenkomst was er nog de mogelijkheid tot het nuttigen van een hapje en een drankje. Dat gebeurde dan ook in grote getallen, waarbij er goed gebruik werd gemaakt van de mogelijkheid om onderling te netwerken.