Blog Januari : Data Driven Sales

Ieder mens heeft zo zijn eigen afwijking. Ik ben gek op cijfers en dan met name op ‘mooie’ cijfers. Zo kan ik blij worden van een numeriek palindroom. Dat zijn getallen die hetzelfde blijven wanneer je de cijfers in omgekeerde volgorde schrijft. Dit jaar hebben we er een op 22 februari: 22/02/2022. Zo-wie-zo is deze eeuw mij in dat opzicht al goed gezind geweest met bijvoorbeeld 01/02/2010 of 11/02/2011.

Ook binnen ondernemingen nemen cijfers en data (vanzelfsprekend) een belangrijke plek in. En niet voor niets, uit een studie die McKinsey wereldwijd onder 2.500 (B2B) organisaties liet uitvoeren, bleek dat organisaties die bedrijfsdata gestructureerd inzetten bij hun marketing- en verkoopbeleid, maar liefst 1,5 keer meer kans hebben om hogere groeipercentages te behalen dan bedrijven die dat niet doen. Vooral bedrijven die consequent en met grote regelmaat de juiste data bijhouden en analyseren doen het beter.

Als er zoveel winst is te behalen met het goed gebruiken van cijfers, is de vraag waarom niet ieder bedrijf hier meer aandacht aan besteedt? Het blijkt dat ca. een kwart tot een derde van de bedrijven de waarde van het juist gebruik van data niet ziet. Maar nog belangrijker lijkt het te zijn dat veel bedrijven niet goed weten hoe ze met hun (marketing- en sales-) data moeten omgaan, welke tools ze moeten inzetten om deze te analyseren en hoe ze de kennis hieruit moeten vertalen naar concrete acties. Daarbij lijken veel bedrijven letterlijk te verdrinken in hun data-lake: bijna tweederde van de ondervraagde organisaties geeft te kennen te veel data te hebben om door de bomen het bos nog te kunnen zien!

Belangrijke opdracht voor veel bedrijven die data effectief willen inzetten is dan ook om allereerst aandacht te gaan besteden aan het beslissen welke data relevant zijn voor de organisatie. Dit is niet een taak uitsluitend voor één afdeling maar juist interdisciplinaire teams bestaande uit zowel vertegenwoordigers van sales, marketing, finance en operations samen, kunnen het beste bepalen welke data verzameld moeten worden om het bedrijf beter te kunnen sturen. Daarbij is het niet direct noodzakelijk om een nieuw systeem aan te schaffen waarin de data aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Beter is het om te beginnen met cijfers die er in de organisatie reeds aanwezig zijn maar die dan wel regelmatig en consequent als sturingsdata te gaan gebruiken.

De tweede aanbeveling is om de juiste analyse tools in te zetten die van cijfers praktische aanbevelingen weten te maken. Dit vraagt specifieke kennis van (veelal) statistiek en statistische software pakketten. De kennis hiervoor is niet altijd binnen de organisatie zelf aanwezig en in veel gevallen zal het nodig zijn om expertise en (jong) talent van buiten in te zetten om de slag van data naar insights te kunnen maken.

Zo zijn er voor bedrijven groot en klein, ervaren maar ook voor jonge organisaties voldoende aanknopingspunten om binnen de bestaande mogelijkheden aan de slag te gaan met het effectief inzetten van data. Met de beschikbaarheid van de juiste, fact-based inzichten heeft het onderbuik gevoel er een waardevolle metgezel bijgekregen die organisaties nog beter en sneller helpen groeien. En dat is een mooie gedachte zo aan het begin van een nieuw jaar!

Ik wens u allen, een gezond, succesvol en gelukkig 2022 met veel ‘blije’ cijfers.

Pieter Paul Verheggen, voorzitter SMA

p.verheggen@sma.interly.dev

Mocht je geen lid zijn van de SMA en de SMA Weekly met daarin o.a. onze blog zou willen ontvangen, laat dan hieronder jouw gegevens achter.

 

Aanmeldformulier maandelijkse blog

 

Sales motto's

Mark Korsten salesmotto

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen