Blog Juli : Leven Lang Leren

Dat Covid-19 voor de allergrootste disruptie van werk zorgde, dat weten we nu wel. Human Resources is drukker dan ooit. Waar 2020 nog het jaar was van de Chief Technology Officer is het dit jaar wel het jaar van de Chief Human Resource Officer. Want hoe houd je de mensen betrokken? En wat kun je doen om je toptalent te behouden?

Kilian Wawoe, Assistent Professor Human Resources Management, schreef onlangs een nieuw boek, Het Corporate Brein, waarin hij aangeeft welke individuele en collectieve activiteiten er op afstand en op kantoor moeten worden georganiseerd om een goede samenwerking tussen kenniswerkers te bewerkstelligen.

 

Geen bonus. Geen nieuwe leaseauto. De drie kernelementen die medewerkers motiveren zijn groei, autonomie en verbondenheid. Deze zijn terug te voeren naar onze oorsprong als kuddedieren, die anderen nodig hadden om te leren en te overleven, aldus Wawoe.

Samenwerken na corona

Tijdens de lockdown begonnen veel organisaties onderzoek te doen naar het invullen van werk en het inrichten van het kantoor ná corona. De vraag in deze onderzoeken was: hoeveel dagen per week wil jij ná corona thuiswerken? Op basis van de literatuurstudie die voorafging aan Wawoe zijn onderzoek is deze vraagstelling volgens hem om drie redenen verkeerd.

  1. Het gaat niet om ‘jij’, maar om ’wij’. Kenniswerk is een teamsport. Ieder product dat medewerkers leveren, komt voort uit enige vorm van samenwerking.
  2. Het gaat niet om ‘hoeveel dagen’ we naar kantoor gaan, maar om wat we daar doen. Of je nu vijf dagen of drie dagen naar kantoor gaat, als medewerkers elkaar geen groei en verbondenheid geven, dan kan er geen sprake zijn van een goede samenwerking.
  3. Het gaat niet om ‘willen’, maar om wat goed is. Het feit dat iemand zich lekker voelt in het werk, wil nog niet zeggen dat die persoon goed functioneert, laat staan de groep.

Nieuwe kennis en ontwikkeling

 

Onlangs keek ik ook de webinar terug georganiseerd door Studytube waarin o.a. L&D scientist en Prof. dr. Nick van Dam sprak over de grote verandering die dit met zich meebrengt en wat organisaties moeten doen. ‘Een Leercultuur ontwikkelen, met een visie dat elke werkrol een ontwikkelrol is, elke werkplek een leerplek laat zijn en een (groei)mindset van een leven lang leren ontwikkelen.  Prof. dr. Nick van Dam haalde in de webinar diverse onderzoeken aan waaruit blijkt dat:

  1. Generatie Z kijkt naar werkgevers waar zij zich kunnen ontwikkelen;
  2. Als mensen veel mogelijkheden krijgen om zich te ontwikkelen, zij veel gemotiveerder zijn;
  3. Mensen die zich in hun leven blijven ontwikkelen veel gelukkiger zijn en worden dan mensen die dat niet doen. Hierbij refereerde hij aan diverse geluksonderzoeken.

Enorme prikkels

 

Als sales professionals zijn we gewend om thuis en overal te kunnen werken. We kunnen langzaamaan weer op pad en vinden de verbondenheid met onze klanten en collega’s weer een beetje terug. Toch moeten we ons ook bewust zijn van de valkuilen die gepaard gaan met ontmoetingen en kantoortuinen. En dat zijn de enorme prikkels zodra we weer met veel mensen in onze omgeving aan het werk zijn. De enorme overgang van thuis in relatieve stilte aan iets werken naar een werkplek op kantoor tussen 7 pratende, bellende en lachende collega’s. Hoe mooi zou het zijn als we het beste van die twee werelden kunnen verenigen?

Live EN Online

 

Waar ik de Young Sales Verkiezing in 2013 nog won vanuit mijn passie voor Live (evenementenbranche), ben ik sinds een half jaar gestart bij het jonge bedrijf Lecture die het mogelijk maakt om in het tijdperk van hybride werken, een leven lang te leren. Via een interactieve, live maar online omgeving draagt Lecture met honderden onderwerpen bij aan de professionele én persoonlijke ontwikkeling van mensen. Zo slaan we een brug tussen academici van over de hele wereld en het bedrijfsleven en brengen we nieuwe kennis van buiten naar binnen door middel van collegereeksen. Goed voor de ‘employer branding’, leuk dus om je salesmedewerkers mee te binden en boeien én om je toptalenten te behouden ;-).

 

Esther Veenendaal

Customer Lead, Lecture

 

esther@lecture.nl

 

Mocht je geen lid zijn van de SMA en de SMA Weekly met daarin o.a. onze blog zou willen ontvangen, laat dan hieronder jouw gegevens achter.

 

Aanmeldformulier maandelijkse blog

 

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen