Blog November 2016 : Wessel Berkman

 Maak van jouw organisatie een moderne Sales Machine

Technologie heeft enorme invloed op commercie, marketing en management. Het koopgedrag van de klant is sterk gewijzigd door gebruik van internet in vergelijking met de periode waarin de verkoper een centrale positie innam. Bij vragen, belde je een verkoper. De nieuwe werkelijkheid van de koper dient zich aan:

 

SMA Blog Wessel Berkman afbeelding 2

 

Dit heeft grote consequenties voor de manier waarop sales, marketing en management  hun werk doen. Veel B2B-organisaties worstelen met de impact van de digitalisering in hun commerciële strategie. Vaak blijven ze toch veel van hetzelfde doen, in een nieuw jasje. Bedrijven die alleen oog hebben voor digitale transformatie in de operatie en niet voor commercie, zijn de komende jaren alsnog de verliezers  Business en commerciële transformatie gaan hand in hand.

SMA Blog Wessel Berkman afbeelding 3

Een commerciële revolutie

Een commerciële revolutie is noodzakelijk. Een evolutie met een beetje veranderen is onvoldoende. Er worden vaak experimenten gedaan met de nieuwe digitale mogelijkheden in de vorm van een LinkedIn-training of het aanschaffen van een tool als Sales Navigator. Er wordt geïnvesteerd in SEO met de hoop op succes. Door deze deelaanpak vaak lokaal binnen een afdeling blijven het (kortstondige) experimenten die veelal de beoogde resultaten niet behalen.

 

Daarnaast heeft de digitalisering consequenties voor de traditionele manier van sales. Neem bijvoorbeeld het salesgesprek dat nog plaatsvindt nadat er digitaal een connectie is gecreëerd. De prospect is al digitaal uitgedaagd op zijn latente pijn/behoefte en het salesgesprek is ingepland. Dat salesgesprek, digitaal of fysiek, verloopt heel anders dan het ‘old school’ salesgesprek. De klant heeft al veel meer kennis dan voorheen, weet beter welke mogelijkheden de markt biedt en weet al meer over de kosten. Bovendien is zijn latente pijn digitaal al actief gemaakt. De koper weet beter wat hij wil of denkt dat in ieder geval. Wat betekent dit voor de benodigde vaardigheden van de commerciële medewerker? Die zijn totaal anders dan voorheen. Hij heeft meer vaardigheden nodig waarmee hij de klant daadwerkelijk inspireert en uitdaagt. Hij dient hem in het salesgesprek te begeleiden naar zijn beoogde droomoplossing.

 

Moderne Commerciële blauwdruk

Om deze nieuwe werkelijkheid te laten werken, is een nieuwe Commerciële Blauwdruk nodig die alle delen in de gehele (commerciële) keten afstemt, zodat het geheel klopt. Dit vraagt veranderingen van zowel marketing als sales, want die moeten als nooit tevoren samenwerken als een team voor het hoogste resultaat. Dat vraagt ook om een andere besturing, met andere stuurgetallen en een veranderende rol van management. Wanneer deze Blauwdruk inzichtelijk is, weet je welke onderdelen je op welk moment moet inrichten en ontstaat er een logische transitieroute met geplande experimenten. Creëer een commerciële filosofie en een transitieroute die iedere betrokkene snapt en kan uitvoeren. Dan ontstaat er een transitie naar een salesmachine die van deze tijd is.

 

Hoe ziet jouw commerciële blauwdruk eruit?

 

Profielfoto Wessel Berkman

Wessel Berkman publiceert regelmatig in MT, FD, Nieuwe Leiders en Banking Review. Deze blogs zijn beschikbaar. Klik hier om ze te lezen. Daarnaast heeft Wessel een aantal boeken uitgebracht. Zijn nieuwste aanwinst is de Commerciële Revolutie!

 

Je kunt hem bereiken via : wessel@thesocialsellingcompany.com

Sales motto's

Mark Korsten salesmotto

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen