Op 20 juni, waren we vanuit SMA West te gast bij Electrolux, één van de wereldleiders op het gebied van huishoudelijk apparatuur voor persoonlijk en professioneel gebruik. Na een goed verzorgde ontvangst, opende SMA West bestuurslid Mirte Beugel, de bijeenkomst, met een aantal huishoudelijke mededelingen. Vervolgens nam Chris van Elk het woord. Chris is in het dagelijks leven Commercieel Directeur ERT/KRT Nederland.
In zijn opening stond Chris kort stil bij de omvang van dit Zweedse concern, dat actief is in 60 landen met een groot aantal merken, zoals Zanussi, AEG, en natuurlijk Electrolux zelf. Hierbij gaf hij aan dat elk land één leading merk heeft, waarop men de focus heeft. De andere merken zijn dan complementair hieraan. In Nederland is dat AEG. Verderop in zijn presentatie gaf hij nog een mooie inkijk in de verschilde producten die men in Nederland voert. In afsluiting van dit gedeelte gaf hij aan dat 50% van de Michelin Gidschefs de voorkeur voor hun product heeft en dat 1 op de 3 hotelketens hen kiest voor keukens en/of wasserette-faciliteiten.
Vervolgens ging hij verder in de Nederlandse organisatie, met daarin 246 medewerkers. Deze zijn verdeeld over een 7-tal afdelingen, waarbij we voor deze bijeenkomst stil hebben gestaan bij de service-organisatie die met 110 persoon 90% oplost tijdens het eerste service-bezoek en de logistieke organisatie waarbij er +/- 4000 binnenkomende vrachtwagens zijn per jaar. In het volgende deel van zijn presentatie stond Chris stil bij de commerciële organisatie van Electrolux.
Via een Benelux-organisatie, waarin zijn rol duidelijk werd, stond hij stil bij zijn eigen team. Hierin bevinden zich een 2 Salesmanagers, 15 Accountmanagers en één Key Accountmanager. Deze mensen hielden zich bezig met ERT (o.a. BCC, Media Markt en Expert), KRT (o.a. Mandemakers en Bemmel & Kroon) en E-commerce (Bol.com, Coolblue en Wehkamp). Voor dit laatste gedeelte was de Key Accountmanager verantwoordelijk.
In de besturing van zijn commerciële organisatie heeft Chris te maken met overall targets per productlijn, die vervolgens over de verschillende kanalen wordt verdeeld. Per kanaal wordt dit verdeeld over de accounts, waarmee het target voor de betreffende (Key) accountmanager bekend is. Om het werk goed te kunnen doen, krijgen de accountmanagers elke dag informatie over de omzet van hun klanten en welke open orders er nog staan. Dit betekent dat men hier strak op kan sturen, hetgeen belangrijk is omdat hun bonus eveneens is afgeleid van de vastgestelde targets.
Electrolux heeft de klanten op een tweetal manieren gesegmenteerd. Enerzijds zijn de klanten verdeeld in Platinum, Gold en Silver. Hetgeen hun belangrijkheid voor het bedrijf weergeeft. Vervolgens worden de outlets van de klant eveneens verdeeld, in A, B en C-winkels. Hierbij is er gekeken naar o.a. bezoekersaantallen. Als inleiding op de stelling, gaf Chris goed weer hoe het landschap, voor hen, in de afgelopen jaren is veranderd. Hierbij zag iedereen dat er veel outlets waren verdwenen, hetgeen natuurlijk ook zijn impact had op de organisatie van Chris. Vandaar dat hij de stelling inbracht of fysieke retail nog wel toekomst heeft in deze tijd van digitalisering.
De groep ging in een viertal groepen uiteen, om hierover met elkaar van gedachten te wisselen. Na ongeveer een half uur, kwam men terug in de presentatieruimte. Vanuit elke groep volgde een terugkoppeling, waarbij de rode draad bij alle vier de presentaties was, dat er wel degelijk een toekomst voor fysieke retail, als men maar investeert in beleving en meer aandacht voor hun klanten. Na deze terugkoppeling was het tijd voor een rondleiding door het magazijn van Elextrolux, waarbij we nog de nodige uitleg kregen over de wijze waarop men dit had georganiseerd. Mirte bedankte hierna alle sprekers, waarna het tijd was voor een netwerkborrel.