Salesmotto Bart van Wijk

Partner Manager SME

Buckaroo

“Goed partnership bestaat uit geven en nemen”

Als Partner Manager voor het MKB speelt partnership een belangrijke rol in de functie van Bart van Wijk. “De klanten bij Buckaroo zijn partners die tegen een vergoeding de betaalmethodes van Buckaroo aanbieden aan hun klanten. We leveren dus eigenlijk betaaldiensten aan webshopverkopers. Daarnaast zijn we ook bezig om SaaS-platformen aan te sluiten, kant-en-klare webshopsystemen die je met een paar klikken zou kunnen aansluiten.

“Het is een heel technisch georiënteerde markt. We hebben een enorme IT-afdeling. Als extravert persoon maak ik makkelijk de schakel tussen onze partners en onze interne afdeling. Ik ben geen harde salesman, maar ik vind het prettig om een band op te bouwen met een partner. Ik probeer een duurzame relatie op te bouwen en zo een gunfactor te cultiveren.”

Wederkerigheid is voor Bart een belangrijke factor in sales. “Mijn salesmotto is dat goed partnership bestaat uit geven en nemen. Je zult van beide kanten wat moeten geven en nemen. Je wil er wel uithalen wat je er in investeert. Het is daarom belangrijk om heel veel informatie op te vragen. Het vergt echt wel onderhandeling af en toe.

“Elke deal moet wat mij betreft voor beide kanten voordelig zijn. Dat kan betekenen dat we ervoor kiezen om een exclusief partnership aan te gaan in plaats van een reguliere samenwerking. We zoeken graag naar een stukje exclusiviteit, maar ook naar partners die een unieke propositie hebben. Je zoekt een situatie waar beide partijen beter van worden.”

Zoals bij veel IT-bedrijven ontwikkelt de markt zich razendsnel. “Commercieel gezien is de snelheid van innovatie echt een enorme uitdaging. Corona heeft dat nog eens in een stroomversnelling gebracht, met het toegenomen online verkeer. We kampen met schaarste aan zowel resources als personeel. We zijn continu aan het ontwikkelen en door innoveren op een al overvolle markt.

“Ik ga dan ook op zoek naar de unieke samenwerkingen. Waarmee kunnen we onderscheidend zijn, wat hebben concurrenten nog niet? Ik kijk naar waar de behoeftes liggen. Waar is vraag naar? Wat speelt er en welke innovaties zijn er dan nodig? Wat heeft er prioriteit? Soms is het een stukje co-creatie om technische oplossingen te ontwikkelen, waardoor je ook wat meer in elkaar verweven bent.

“Dat moet je intern dan ook nog eens zien te verkopen. Dat kan wel eens een botsing veroorzaken tussen commercie en IT. Ook intern is er daarom sprake van geven en nemen. We kunnen niks zonder IT. Je kan tegen blokkades aanlopen, maar als je met ze in gesprek gaat en ze betrekt bij de ontwikkelingen, willen ze ver voor je gaan. Het spel van geven en nemen is eigenlijk op ieder vlak van sales een drijvende factor achter goed partnership.”

Dit is het salesmotto van Bart van Wijk, Partner Manager SME (oftewel: het MKB) bij Buckaroo, een online Payment Service Provider voor meer dan 15.000 organisaties en bedrijven in Nederland en België zoals o.a. de NS, Videoland, Decathlon, Picnic en Nederlandse Loterij.Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen