PharmaPartners
“Geef invulling aan de wensen, behoeften en uitdagingen van morgen.”
In het werkveld van Naomi, eHealth, wordt de sales sterk beïnvloed door strategische overwegingen. “eHealth is een ontzettend dynamisch speelveld met veel complexe regelgeving vanuit de overheid. Daarom is mijn salesmotto: geef invulling aan de wensen, behoeften en uitdagingen van morgen.”
Pionieren met eHealth
Naomi houdt zich dagelijks bezig met strategie. “In Nederland pionieren wij met eHealth en digitale gegevensuitwisseling in de zorg. Ik volg de ontwikkelingen in de zorg en de politiek dus op de voet.”
“Vanuit sales is het belangrijk dat je ook een sparringpartner bent voor de klant. In zo’n snel veranderende markt als eHealth staat het einddoel van de zorg nooit stil, maar is het juist dynamisch. Continu schakelen en herevalueren met de stakeholders is belangrijk. Zijn we nog op de juiste weg, klopt de salesaanpak nog met de visie? De strategie die daar achter zit, vind ik enorm interessant. Ik ben niet bezig met wat ik nú ga verkopen, maar met waar de markt van morgen behoefte aan heeft.”
Samen zoeken naar oplossingen
Die markt vraagt geregeld om maatwerkoplossingen die aansluiten op het dynamische einddoel van de zorg. eHealth gaat gepaard met verandermanagement. “De overheid heeft besloten dat we zorg op een bepaalde manier moeten leveren en daar gaat ook weerstand vanuit de zorg mee gepaard. Daarom zoeken we samen met zorgverleners oplossingen. Je zou best wel kunnen zeggen dat ik het verandermanagement aan deze zorgverleners verkoop en dat het product hun hierbij ondersteunt.”
“Ik moet alle lagen bereiken, ze overtuigen van de verandering en aantonen dat het product daaraan bijdraagt. Tegelijkertijd stel ik kritische vragen waarmee ik controleer of het product de gewenste verandering wel realiseert.”
Oog voor elke stakeholder
Er zijn stakeholders op operationeel, strategisch en tactisch niveau en die moeten allemaal op hun eigen manier overtuigd worden. “Ik denk dat ik best goed ben in dit spelletje en daar zit volgens mij ook mijn kracht. Ik kan de samenwerking op elk niveau opzoeken, ook op hoger niveau met de overkoepelende zorggroepen. Die hebben er baat bij als iedereen in de regio op dezelfde manier gaat werken. Dat is efficiënter en reduceert de zorgdruk.”
Door corona is Naomi’s salesmotto nog relevanter geworden: zeker in het contact met haar stakeholders. “In de hybride situatie van live en online heb ik veel meer tijd gekregen om me te verdiepen in het verdienmodel van morgen. Ik sta in nauw contact met de ontwikkelafdeling. Ook daar moet ik de wensen van de klant communiceren, en geef zo een beetje vorm aan de toekomst. Mijn salesmotto is echt daaruit geboren. We zijn continu bezig met het verbeteren van het product, maar kijken tegelijkertijd altijd naar de toekomst. Hierin kunnen de producten en aanpak verschillen van wat we in het verleden hebben gedaan. Flexibiliteit is daarbij het sleutelwoord. Ik maak het onderscheid door echt met een klant mee te denken en in samenwerking met de R&D-afdeling invulling te geven aan de wensen, behoeften en uitdagingen van morgen.”
Over Naomi
“Ik werk nu 4,5 jaar bij PharmaPartners. Ik ben daar begonnen als afstudeerder en ben toen doorgestroomd naar een customer success traineeship. In deze functie was ik bezig met dataoptimalisatie voor poliklinische apotheken en in deze functie was ik al druk bezig met cross- en upselling. Zo is mijn verkooppad eigenlijk begonnen. Na deze functie heb ik de stap gemaakt naar consultancy en sales, waar ik de producten goed heb leren kennen. Kennis die ik nog iedere dag inzet. Persoonlijk vind ik het fijn dat ik klanten in de besluitvormingsfase kan ondersteunen met mijn technische kennis. Sinds januari 2022 ben ik Senior Accountmanager eHealth.
Over PharmaPartners
De afdeling eHealth waarvoor Naomi werkt, is één van de vier business units van PharmaPartners naast de core business van huisarts- en apothekersinformatiesystemen. “Binnen de afdeling eHealth houden we ons bezig met eHealth-softwareoplossingen voor huisartsen, apotheken en de patiënten. Wij werken als het ware aan één digitale toegangspoort tot gezondheid en zorg via het patiëntenportaal MijnGezondheid.net en de bijhorende app MedGemak. De softwareoplossing is zo gebouwd dat hij is geïntegreerd in het huisartseninformatiesysteem Medicom en het apothekeninformatiesysteem Pharmacom. Daarnaast faciliteren wij vanuit eHealth in het leveren van data aan onder andere zorggroepen en onderzoeksinstellingen.”
Dit is het Salesmotto van Naomi Cools, Senior Accountmanager eHealth bij PharmaPartners. “Ik heb echt een passie voor sales. Ik krijg er energie van als ik waarde kan toevoegen met een oplossing die ik kan bieden. Als ik sales dan ook nog met strategie kan combineren, ben ik gelukkig.”Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.