Praktijk Masterclass: Nutricia Advanced Medical Nutrition

Logo Nutricia Advanced Medical Nutrition

 

 

Achtergrond informatie Nutricia Advanced Medical Nutrition:

 

Danone is een “Fortune Global 500 company” en een van de meest succesvolle “healthy food companies” in de wereld. Haar missie is om gezondheid door voeding naar zoveel mogelijk mensen te brengen. Deze missie van Danone drijft dagelijks 1850 Danoners in Nederland en meer dan 100.000 wereldwijd.

 

Nutricia Advanced Medical Nutrition is sinds 2007 onderdeel van Danone. Met haar speciale dieet-, drink- en sondevoedingen biedt Nutricia een substantiële bijdrage aan een optimale voedingszorg voor zowel kinderen als volwassenen.

 

Nutricia is van oorsprong een Nederlands bedrijf, welke is ontstaan in 1896 in Zoetermeer. In 1906 ontwikkelde Nutricia de eerste gespecialiseerde medische voeding zoals suikerarme melk voor diabetici en jodiumrijke melk voor mensen met een schildklierziekte. Sinds 1980 is medische voeding een strategische pijler binnen het toenmalige bedrijf Numico. Nutricia is in Nederland marktleider.

 

Markomstandigheden:

 

Externe factoren:

 

  1. Toenemende directe concurrentie op prijs
  2. Substitutie
  3. Prijsdruk door beleid zorgverzekeraars
  4. Verdienmodel apothekers veranderd
  5. Dubbele vergrijzing
  6. Verplaatsen van (duurdere) 2e lijnszorg naar goedkoper 1e lijnszorg
  7. Uitsluiten van apothekers als uitgiftepunt voor medische voeding door CZ
  8. Achterwaartse integratie bij logistiek dienstverleners
  9. Zelfmanagement en mantelzorg worden belangrijker

 

De (dubbele) vergrijzing heeft reeds ingezet in Nederland en zal in de komende jaren sterk toenemen. Het zorgbudget voor 2014 in Nederland bedraagt € 77.8 miljard van de totale uitgaven, welke 267 € miljard bedragen. Na de post “Sociale zekerheid en arbeidsmarkt” is het zorgbudget met 29,1% de één na hoogste post binnen het totale huishoudboekje van Nederland. Om de kosten enigszins in de hand te kunnen houden was het nodig om het zorgstelsel in Nederland te hervormen. Door een verschuiving van de duurdere 2e lijnszorg (intramuraal) naar de goedkopere 1e lijnszorg (extramuraal) zal steeds meer zorg in de thuissituatie worden gegeven. Zelfredzaamheid en mantelzorg zijn de sleutelwoorden voor de komende jaren.

 

Waar een apotheker tien jaar geleden gemiddeld € 450.000, – inkomen kon genereren op een omzet van ca. € 2,5 miljoen omzet, is het inkomen momenteel < € 90.000, – op een omzet van € 1,9 miljoen. Vooral voor de jongere generatie apothekers die de hoofdprijs heeft betaald aan goodwill heeft deze inkomstenderving desastreuze gevolgen. Gevolg is dat personeel wordt ontslagen, terwijl de zorgverzekeraar meer zorg toegevoegde waarde verwacht van deze doelgroep. Hoe houdt je een categorie met een omzetaandeel van minder dan 1% interessant voor deze doelgroep? En hoe behoud je de marktleiderspositie wanneer de concurrent extreem hoge kortingen aanbiedt aan deze doelgroep die in financiële nood verkeert? Er bestaat een antwoord op deze vragen.

 

De presentatie van Eelco Grondsma is op onze website te vinden 

 

Biografie, Eelco Grondsma

 

Profielfoto, Eelco Grondsma37 jaar jong, woonachtig in Sneek. Getrouwd en vader van drie kinderen.

 

Opleiding: Bedrijfskundige (Business School Nederland, NCOI). Momenteel:  IESE University (Barcelona  / Dubai) Diverse trainingen zijn gevolgd (onder andere bij Mercuri Int. en FranklinCovey)

 

 

 

Na 6 jaar werkzaam te zijn geweest bij Unilever is Eelco sinds 2005 werkzaam bij Nutricia. Binnen dit bedrijf heeft hij verschillende functies uitgeoefend zoals Key Accountmanager Intramuraal, Project manager, Manager Groothandelaren & Facilitaire bedrijven en National Sales Manager Community. In deze laatst genoemde en huidige rol is hij commercieel verantwoordelijk voor de extramurale markt.

 

De extramurale markt betreft de zorg buiten de muren van ziekenhuizen en zorginstellingen. Het betreft een complexe markt met veel verschillende stakeholders. Doelgroepen zijn onder andere apothekers, thuiszorg organisaties (incl. wijkverpleegkundigen), diëtisten, huisartsen, fysiotherapeuten, geriatrisch verpleegkundigen, specialistische verpleegkundigen ouderenzorg.

 

Lees meer informatie over de rest van het programma en de mogelijkheid om je in te schrijven voor het event.

Sales motto's

Mark Korsten salesmotto

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen