Reacties winnaars Sales Event 2019

Cees Verkuyl, Commercieel Directeur van het Jaar

 

20190314 SMA Sales Event Cees Verkuyl Commercieel Directeur van het Jaar 2019Daags na de verkiezing is alles voor Cees Verkuyl nog steeds een beetje onwerkelijk. “Het Captains Dinner, dat aansluitend aan het Sales Event plaatsvond, was naast het hele traject, één van de vele hoogtepunten. Tot mijn verrassing kwamen er voor, tijdens en na het diner, voor mij tot dat moment onbekende mensen vragen of ik tijd vrij zou willen maken om eens in gesprek te gaan met hun medewerkers. Ik ben er erg van onderde indruk dat ik met mijn speech mensen zo wist te inspireren. Ik heb overigens het hele traject als zeer enerverend en leerzaam ervaren. Wat een reflectie kun je hier uithalen! Zowel op persoonlijk vlak als zakelijk.

Drie jaar geleden ben ik ‘aan boord gekomen’ bij Olympia. Een arbeidsbemiddelaar die net was overgenomen door Dimitri Yocarini (destijds de grootste franchise ondernemer binnen Olympia). Het was al een mooi bedrijf met een duidelijke koers en visie maar wij hadden een andere droom. De uitdaging was om alle medewerkers in deze nieuwe denkwijze te laten geloven. Op zo’n manier dat ze het gedachtegoed ook zelf zouden uitdragen. Tijdens het werken aan mijn pitch voor het Sales Event heb ik ook weer aanscherping gevonden in mijn eigen beschrijfvoering. Het was confronterend om na te denken of je zelf ook in de praktijk brengt wat je in je pitch uitdraagt. Het brengt je echter ook tot nieuwe inzichten. Ik denk overigens dat ik gewonnen heb omdat ik mensen met mijn pitch heb weten te raken. Dat kreeg ik ter plekke al als reactie mee. Mijn kracht is – ook in het dagelijks leven – dat ik vraagstukken aan de orde durf te stellen, waar mensen doorgaans liever niet over praten. Maar die zeker de moeite waard zijn om over na te denken. Als je weet wat jou drijft en waar jij je bed voor uit wil komen, kun je veel bereiken.”

Patrick Albers, Senior Sales Professional van het Jaar

 

20190314 SMA Sales Event Patrick Albers Senior Sales Professional 2018De Senior Sales Professional verkiezing is van oudsher spannend: het gaat om sales professionals die al wat langer actief zijn en midden in hun carrière staan. Ervaren accountmanagers dus, voor wie veel op het spel staat. De spits werd afgebeten door Hans Rombouts (Oracle). Vervolgens stond Marjon Hilberts (PiCompany) op het podium. Twee waardige tegenstanders voor Patrick Albers (Oud Reuchlin en Boelen) die er uiteindelijk met de eerste plaats vandoor ging. “Ik heb tijdens mijn master Senior Accountmanager op de HAN veel geleerd over storytelling en creatief denken en hoe dit om te zetten in waarde creatie. Daarom gebruikte ik in mijn pitch een situatie die iedereen zich voor kan stellen: je heb een gezellig gesprek in je favoriete café en krijgt vreselijke huiswijn te drinken. Dat heeft impact op de sfeer en mijn missie is om deze situatie te veranderen. Bijnaiedereen zal zich in deze situatie herkennen. Dat maakt een veel beter bruggetje naar mijn vakgebied dan wanneer ik direct over cijfers was begonnen. Daarnaast denk ik dat mijn liefde voor het vak in alles te herkennen is.

Ik ben ruim 10 jaar werkzaam geweest in de horeca, onder andere als Restaurant Manager en heb kennis gemaakt met veel verschillende wijnen. Oud Reuchlin en Boelen leerde ik kennen als klant. Het aanbod voor een mooie baan, greep ik met beide handen aan. Inmiddels zijn we negen jaar verder en heb ik drie private label huiswijnen ontwikkeld: opvallend in prijs én kwaliteit, aangevuld met unieke concepten, waardoor mijn klanten beter in staat zijn meer en betere wijn te verkopen. Dit leidde tot een verdriedubbeling van de omzet, een verdubbeling op de marge en een klantretentie van 96%. Mijn ambitie is om mijn private labels wereldwijd te gaan distribueren via onze Franse aandeelhouders. Zodat ik tijdens een welverdiende vakantie in Italië, in een mooi restaurant met uitzicht op zee, mijn eigen wijn geserveerd krijg.

In het verkiezingstraject heb ik vooral geleerd waar ik in mijn persoonlijke ontwikkeling nog stappen kan maken en hoe ik deze kan inzetten in de praktijk: er is me wat dat betreft echt een spiegel voorgehouden. En bovendien, wie kan er nou zeggen dat hij van zijn hobby zijn beroep heeft kunnen maken! Kortom: I live my potential!”

Derk van Manen, Young Sales Professional van het jaar

 

20190314 SMA Sales Event Derk van Manen Young Sales Professional van 2018Dat Derk symbool staat voor het jaarthema ‘Live your potential’ bewees hij tijdens het Sales Event met zijn benoeming van Young Sales Professional van het Jaar. In een bloedstollende strijd wist hij Dirk van de Werdt (Bechtle) en Corniels van Winkelen (KPN) achter zich te laten.

Derk: “Ik ben er steeds vanuit blijven gaan dat ik zou winnen, terwijl het nog lang niet beslist was. Ik heb zelfs ‘The winner takes it all’ in m’n pak laten zetten. Ik kon er natuurlijk alleen maar van dromen dat deze wens uiteindelijk ook werkelijkheid is geworden. Je hebt hier zo lang naar toegewerkt in een traject waarin ik al mijn grenzen heb verlegd. In het begin kreeg ik mijn pitch amper over mijn lippen. Jezelf presenteren is toch echt andere koek dan de salespitch van je bedrijf,die je vrijwel dagelijks uitspreekt. Om hier beter in te worden heb ik veel geoefend, voor bekenden en onbekenden. In de interviews met de vakjury heb ik me af en toe kwetsbaar opgesteld, wat ik ook erg lastig vond. In het jurycommentaar kwam dit nog naar voren en dat was best een emotioneel moment.

Als je werkt met new business ben je in januari altijd wat zenuwachtig, omdat alle cijfers weer op nul staan. Dit traject van de SMA heeft me de bevestiging gegeven dat ik ook oké ben als iets niet direct lukt. Als je dat door hebt, heb je wat meer rust en zekerheid over de toekomst. Het verkiezingstraject was een echte rollercoaster. Als ik erop terug kijk heb ik meer over mezelf geleerd dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. De druk, het plezier, de frustratie, ik gun het iedereen. Het lijkt me dan ook mooi om anderen hierin te kunnen begeleiden in de toekomst. Ik ben mijn coach Robbert-Jan Meinardi namelijk ook erg dankbaar voor wat hij voor mij heeft betekend. Het belangrijkste inzicht dat ik heb gekregen: als je bereid bent uit je comfortzone te komen en jezelf maximaal te pushen ligt hier veel moois achter verscholen.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen