Sales Motto van Derck van Stempvoort

“Om te slagen moet je verlangen naar succes groter zijn dan je angst om te falen”

 

…is het salesmotto van Derck van Stempvoort, één van de podiumkandidaten voor de verkiezing van de Young Sales Professional tijdens het Sales Event 2020. Derck is als Key Accountmanager Consumer Industries werkzaam bij SAP Nederland. Hij geeft aan dat hij dit motto 20200305 SMA Sales Event Pitches Derck van Stempvoortzeker niet had op de HAVO want daar was “mijn angst om te falen vele malen groter maar ik heb gelukkig wel mijn diploma gehaald”. Derck lacht en vervolgt : “Door de verkiezingen van de SMA heb ik mezelf er toe gedwongen om nog beter na te denken op welke manier ik nu eigenlijk sales toepas in de praktijk. Daar had ik tot dat moment nooit echt over nagedacht, Ik doe altijd gewoon wat goed voelt, in het belang van de klant en ik ga met klanten om zoals ik zelf ook behandeld wil worden. Sales is toch een mensenvak.”

Door over zichzelf na te denken kwam Derck erachter dat de wijze waarop hij sales doet te maken heeft met dat hij succes wil hebben, hij wil altijd winnen. Voor zichzelf maar zeker ook voor de klant. Derck: “In mijn pitch op het podium in Noordwijk verwijs ik ook naar mijn motto. Een beetje verkoper wil spits zijn toch? En Scoren!… Nou, ik was daarin wat anders en wilde keeper worden. Je moet namelijk doen waar je goed in bent en waar je je fijn bij voelt. Tuurlijk, als je keept kun je misschien wel nog grovere fouten maken dan een spits, die krijgt immers vaak kansen genoeg, maar een bal door laten… tja, dan heb jij het gedaan. Die fouten zijn eigenlijk helemaal niet relevant. Het collectief – de teamspirit – zorgt er namelijk voor dat je een wedstrijd wint. Dat is dan ook direct de link naar de manier waarop ik te werk ga binnen sales. Het maakt niet uit of je wel of geen fouten maakt, het gaat mij om het doel en dat is samen succes hebben. Dat prevaleer ik dan boven elke fout die je dan ook maar zou kunnen maken.”

In de ogen van Derck is zijn definitie van falen daarom anders dan voor de meeste mensen want dan had ik veel vaker ‘gefaald’ dan ik nu heb gedaan: “Zoals bij die klant die al drie keer had aangegeven geen business te gaan doen. We waren te duur en hadden de perceptie dat ze als klant wellicht niet helemaal de culturele fit met zo’n groot bedrijf als SAP zouden hebben. Mijn doel was om juist het tegendeel te bewijzen, waardoor ik telkens met nieuwe ideeën kwam om de klant toch te overtuigen. De stappen ervoor zag ik niet als falen maar als een weg naar succes. Hierdoor staat in mijn mindset succes altijd boven falen”. Derck geeft aan dat hij eigenlijk dit motto ook in zijn carrière toepast: “Onlangs werd ik door het management benaderd of ik een stap wilde maken als Industry Account Manager, hierin ben je over de breedte van een klantrelatie verantwoordelijk in plaats van voor een specifieke oplossing. Toch een ander level: wat meer strategisch en en met een bredere blik een klantrelatie aan kunnen gaan. Ik kan dan gaan denken, ik ben te jong of heb te weinig ervaring om de stap naar Account Director te zetten. Dan blijf ik lekker comfortabel zitten waar ik zit. Echter, in lijn met mijn motto heb ik toch besloten om die stap gewoon te zetten, immers: als je verlangen naar succes groter is dan je angst om te falen dan win je altijd!

Door de huidige coronacrisis merkt Derck wel dat het soms lastig is om dit salesmotto vol te houden: “In de eerste weken ging ik uiteraard vol energie aan de slag en dacht: als ik het nu net wat vaker en/of hard genoeg probeer dan lukt het wel. Soms zijn er echter omstandigheden waarin, ongeacht hoe goed je je best ook doet, de wedstrijd gewoon niet te winnen is. Sommige bedrijven zijn zo hard geraakt dat ze zo’n enorme teruggang in omzet hebben dat ze gewoon geen geld of simpelweg de focus niet meer hebben om nieuwe projecten te doen. Dan houdt 20191030 SMA Zuid Derck van Stampvoort Kirsten Wijntje Maartjehet natuurlijk op. Gaandeweg kwam ik eigenlijk tot een soort van coronamotto, namelijk : “Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.” Derck geeft aan dat deze mindsetverandering nu veel meer op het bieden van accute hulp zit; ook een belangrijke vorm van succes: “Door deze manier van denken en in deze absurde periode bouw je uiteraard wel een hele speciale band op met jouw klanten. Door nu dingen te doen waarmee je ze helpt zorgt het er alleen maar voor dat ze na deze periode ook weer aan mij denken en weer business met mij gaan doen. Ik verwacht dat de komende periode een mix van beide motto’s gaat worden. Dus geen volledige Corona lock-down maar een soort van Intelligent Opening-up. Echter, ik zal uiteindelijk altijd weer terugvallen op mijn échte salesmotto. Ik denk toch dat je hiermee het verst gaat komen maar op dit moment moet je sommige dingen, hoe moeilijk ook, gewoon accepteren zoals ze zijn.

 

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen