”Ik ben niet iemand die als ze ergens ontevreden over is, er niet over gaat zeuren. Ik ga dan juist aan de slag gaan met de zaken die in mijn beïnvloedingssfeer liggen zodat zaken gaan veranderen. Er zijn veel meer zaken die je kunt veranderen dan je zelf beseft. Door de inzet van IT-technologieën leven we bijna in een wereld met onbegrensde mogelijkheden. In mijn werk word ook ik toch regelmatig nog verrast over wat er allemaal kan. Dus zodra een klant bij mij komt met een vraag, probeer ik deze vaak te stimuleren om na te denken wat ze nog meer zouden willen. Er is tegenwoordig echt heel veel mogelijk. Zeker als je daarbij ook nog eens je fantasie gebruikt. Ik probeer mezelf scherp te houden om niet meteen in oplossingen te denken, ook al liggen die soms kant een klaar op de plank. Daarnaar terug grijpen kan altijd.”
Door het tonen van oprechte interesse en een stuk enthousiasme lukt het Marsha vaak om de klant een stap verder te brengen in zijn gedachtewereld. Hierbij gebruikt ze dan vragen als, waarom stop je nu hierbij en wat zou er mogelijk zijn als je jezelf geen beperkingen oplegt? In de huidige tijd van videobellen is het wat lastiger geeft ze aan: “Je ziet wel heel veel maar niet de echte lichaamstaal en je voelt niet de energie zoals wel mogelijk is als je bij elkaar in dezelfde ruimte zit. Ik probeer dat te compenseren om het in woorden te vatten, waardoor ik kan merken of ik met de klant op het juiste spoor zit. Ik moet hierbij wel zeggen dat het lastiger gaat met klanten die ik nog niet in “real live” heb gezien. Bij bestaande klanten zie ik toch sneller als ik iemand weet te raken omdat we elkaar al kennen. Het belangrijkste blijft wel dat het niet ingestudeerd moet zijn.” Juist in de coronacrisis heeft dit motto Marsha enorm geholpen, door te blijven denken in mogelijkheden en oplossingen waardoor ze net dat stapje extra voor haar klanten heeft gedaan. Ze verwacht dat dit in de toekomst altijd weer op een positieve manier bij haar terugkomt, omdat klanten niet zullen vergeten dat je iets doet wat ze verrast én vooruit helpt.
Ter afsluiting geeft ze aan dat ze dit motto eigenlijk al had voordat ze werkzaam was in een commerciële functie: “Ik zag hem destijds ergens voorbij komen op een plaatje en bedacht me dat dit motto wel heel erg van toepassing is op de manier waarop ik dingen doe, zowel zakelijk maar ook privé. Ik gebruik het dus niet alleen voor sales maar eigenlijk in alles wat ik doe. Ik heb het motto ook als achtergrond op mijn telefoon, als een stukje herinnering zodat ik er op terug kan vallen op moment dat ik vast zit en nieuwe inspiratie nodig heb. Ik kan dan weer in de juiste mindset te komen om toch weer een stap verder te zetten.”
Dit is het sales motto van Marsha Beaufort. Zij is in het dagelijks leven accountmanager in de Publieke sector bij IT-bedrijf Sogeti en zij is de winnaar van de regionale verkiezingen van de Young Sales van SMA Central van 2019.