Salesmotto Esther Veenendaal

Head of Commerce

Leqture

“Sales as a Service’’

“Leqture is 3 jaar geleden begonnen met het aanbieden van fysieke collegereeksen door Nederlandstalige topexperts. Covid zorgde voor een complete verandering van ons businessmodel. We gingen over op online. Dat pakte voor ons erg goed uit, want we bedienen nu ook internationale klanten met sprekers van over de hele wereld om hun medewerkers te inspireren, nieuwe inzichten te bieden en om nieuwe kennis te brengen. De inspiratiesessies gaan bijvoorbeeld over mentale gezondheid, leiderschap, diversiteit & inclusie, technologie & innovatie of dragen juist bij aan de persoonlijke ontwikkeling. In een tijd waarbij het aantrekken en behouden van talent de uitdaging is, helpen we met het creëren van een cultuur van nieuwsgierigheid en creativiteit door continuous learning. ‘Inspiration as a service’ zou je kunnen zeggen.’’

“Op dit moment telt het Sales & Accountmanagers team 4 medewerkers. Leqture is enorm aan het groeien. Mijn rol is voornamelijk gericht op new business en ervoor zorgen dat steeds meer bedrijven ons vinden, samen met onze toekomstige digital marketeer waar we momenteel naar op zoek zijn.’’

Esther gelooft in een persoonlijke aanpak. “Tijdens de verkiezingen had ik een boekje bij me met interessante wetenswaardigheden over mijn contacten die ik wilde bewaren. Uiteraard zijn daar fantastische CRM-systemen voor, zoals Salesforce waar wij ook mee werken, maar toch past niet altijd alles daarin. Ook met de online ontmoetingen tegenwoordig kom je ineens heel dichtbij iemand en zie je heel veel persoonlijke dingen. De kinderen op de achtergrond bijvoorbeeld, of een mooi schilderij, trofeeën die iemand heeft gewonnen. Dat soort dingen schrijf ik nog wel eens even op en is later nog wel eens een leuk haakje. Ik gebruik zo’n boekje dus eigenlijk nog steeds.”

Hoewel haar salesmotto tien jaar geleden is ontstaan, staat ze nog steeds achter de boodschap die ze toen pitchte: “Sales is brengen en beleven, en is geen kunstje maar een dienst’’. Als je denkt dat je in sales alleen moet halen, dan ga je er niet komen. Ik heb een verleden in de evenementenbranche. Daar gaat het continu over ‘beleven’ en dat probeer ik dan ook terug te brengen in mijn salesaanpak. Als je iemands interesses weet, kun je dat inzetten om verbinding te maken en een persoonlijke band te scheppen.’’

“Marketing en sales is de afgelopen jaren eigenlijk nog meer één geworden. Het thema van SMA dit jaar is data driven sales. Wat vroeger mijn boekje was, verzamel je nu ook online op bijvoorbeeld LinkedIn. Daar wordt direct duidelijk welke trends er spelen binnen HR. Leqture is succesvol met LinkedIn-campagnes door in te spelen op die actuele ontwikkelingen binnen HR, maar ook door thema’s aan te snijden die letterlijk in het nieuws zijn. Die aanpak heeft er mede toe geleid dat wij binnen korte tijd zijn verdubbeld in het aantal klanten.”

“Een andere manier waarop ik nu waarde breng is bijvoorbeeld door podcastopnames”, zegt Esther. “Ik ga graag naar klanten of prospects toe om te praten over inspiratie, waarom het belangrijk is om medewerkers te inspireren en over de vraagstukken die daar spelen. Er zijn vaak bijzondere en inspirerende verhalen te vinden. Mensen willen graag kennis delen.”

“Met die gesprekken haal ik veel informatie op uit organisaties en omgekeerd is het voor hun ook een stukje publiciteit. En natuurlijk is het een mooi haakje voor een mogelijke samenwerking. Ook hierin geldt, net als in sales, doe moeite en verdiep je in met wie je spreekt. Stel andere vragen dan ze al gewend zijn. Maak het persoonlijk, breng waarde en zorg dat beide partijen er beter van worden. Met andere woorden en gevat in een motto anno nu: Sales as a Service!”

Dit is het salesmotto van Esther Veenendaal, Head of Commerce bij Leqture. In 2012 won Esther de Young Sales Professional verkiezing, toen nog Account Manager bij Landgoed Duin & Kruidberg. Inmiddels is zij Head of Commerce bij Leqture, een ‘one-stop shop’ van white label interactieve inspiratiesessies – online maar wel live – voor bedrijven en hun werknemers.Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen