Salesmotto Jurian Meijntjes

“Doe wat je zegt en zeg wat je doet!”

 

20201126 SMA Sales Event Noord Jurian Meijntjes PEC ZWolleDit is het salesmotto van Jurian Meijntjes, Salesmanager van PEC Zwolle. Door een Delftsblauw spreukentegeltje wordt hij dagelijks aan die boodschap herinnerd. Niet alleen bij hem, maar ook bij de rest van het team wordt dit motto dagelijks geleefd : “Het is ontstaan toen ik in de lease branche actief was als accountmanager. Eén van de directeuren zei dit altijd, en dat heb ik steeds in gedachten meegenomen. Ik denk dat dit motto niet alleen in het werk, maar ook in het dagelijkse leven geldt. Het zijn sociale normen en waarden. In de zakelijke dienstverlening is het ontzettend belangrijk dat je vertelt waar je mee bezig bent, en de mensen daarin meeneemt. Daarnaast moet je de zaken goed vastleggen, duidelijke afspraken maken en dat in een goed dossier opnemen. Goede communicatie ligt aan de basis.”

“Stel je zegt, ik kom er over een week op terug en je hebt het daarna nog niet klaar of niet gereed, dan denkt men vaak, ‘ach, dan doe ik het die week daarop wel’. Dan is het echt belangrijk voor de relatie met je klant dat je even laat weten, ‘ik zou het vrijdag aanleveren maar dat is me nu niet gelukt, ik kom er volgende week op die dag even bij je op terug’. Dan laat je iemand weten dat je ze serieus neemt, en manage je de verwachtingen. Doe je dat niet, dan sta je eigenlijk al met 1-0 achter. Na een fysiek bezoek kun je ook altijd kort een mail sturen waarin je zegt, bedankt voor de plezierige afspraak en het constructieve gesprek, en dan in een paar bulletpoints weergeven welke zaken besproken zijn. Dan laat je zien dat je ook dingen vastlegt en zorgvuldig met ze omgaat. Dat doet bijna niemand. Je komt zo gewoon een stuk professioneler over.”

20210514 SMA Salesmotto Jurian MeijntjesOm die werkwijze vol te houden, vertrouwt Jurian zijn team op eigen initiatief : “We hebben niet echt een systeem dat ons hierin ondersteunt. Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid om zijn acties netjes na te komen. Intern hanteren we het motto ‘toon initiatief met behoud van verantwoordelijk’. Nieuwe teamleden worden gewoon meegenomen in deze houding. Samen met het motto ‘doe wat je zegt en zeg wat je doet’ hangt het fysiek bij ons in de kamer, het leeft echt bij ons. Ik ben er echt van overtuigd dat je daarmee succesvol gaat worden. Dan ga je echt de band opbouwen die nodig is.”

De voetbalwereld heeft een unieke invloed op commercie : “Het is ergens echt wel een opportunistisch wereldje. Je ziet dat het toch echt wel uitmaakt of de bal de binnenkant of de buitenkant van de paal raakt. Toch proberen we ons los te maken van de resultaten op het veld, zodat heel veel mensen nog steeds betrokken blijven als je onverhoopt zou degraderen omdat ze juist hier leuke mensen ontmoeten. We zetten onszelf in de markt als het grootste netwerkplatform in de regio. Leden kunnen hun netwerk vergroten of vinden het een goede manier om hun relaties te onderhouden door ze naar ons mee te nemen. Uiteindelijk gaat het om het neerzetten van een goed jaarprogramma zodat mensen zich goed kunnen identificeren met jou als club. We doen dan ook ons best om veel waarde toe te voegen. We hebben echt enorm veel aanbod en we zijn continu bezig om mensen met elkaar in contact te brengen. Voor clubleden hebben we, naast de 17 wedstrijden die we spelen, zo’n 30 tot 40 evenementen in het jaar, waaronder businessclub avonden, een nieuwjaarsborrel, een netwerkontbijt en bedrijfsbezoeken. We organiseren een padel toernooi voor businessclubleden, we hebben een eigen voetbalteam, een wielerpeloton, we willen in de nabije toekomst een rally organiseren voor clubleden om bijvoorbeeld met het gezin een rally te kunnen rijden. We hebben voor ieder wat wils.”

In coronatijd wordt het naleven van het motto des te belangrijker : “Het is juist een vorm van verbinden. Als je veel minder bij je klanten kunt zijn en ze moeilijker kunt verwelkomen dan moet je zeker je best doen om te doen wat je zegt en te zeggen wat je doet. Zo kom je professioneel over en behoud je een goede band.”

 

Alle salesmotto’s van dit jaar zijn verzameld op één pagina. Klik hier om naar dit overzicht te gaan.

 

Mocht je geen lid zijn van de SMA en de SMA Weekly met daarin o.a. de rubriek Salesmotto zou willen ontvangen, laat dan hieronder jouw gegevens achter.

 

Aanmeldformulier maandelijkse blog