Salesmotto Nikusia Kooijmans

Business Development Manager

YachtCloud

“Als de kans zich niet voordoet, creëer hem dan.”

“YachtCloud verkoopt superleuke en luxe producten aan het superjachtsegment,” vertelt Nikusia. “Eén van de meest tot de verbeelding sprekende producten die we bieden is een butlerknop. Met één druk op de gouden knop wordt er digitaal een bericht naar je butler verstuurt om naar je toe te komen. Dat is zo’n beetje de enige hardware die wij leveren. Aan de andere kant bieden we ook complexere producten aan, zoals software om alle techniek aan boord eenvoudig te kunnen bedienen. Denk aan alle soorten media tot de temperatuur van je jacuzzi en zelfs specifieke geuren voor de setting.

“Officieel ben ik Business Development Manager, in werkelijkheid ben ik vooral spin in het web. Ik ben heel veel bezig met acquisitie, partnerships opbouwen en tactieken bedenken om met out-of-the-box marketing activiteiten extra omzet en unieke samenwerkingen te genereren. Ik heb echt een ontzettend veelzijdige rol.”

Nikusia’s salesmotto is voor een belangrijk deel gevormd door de corona lockdowns. “Bijna alle leads die wij binnen kregen, behaalden we binnen via beurzen. Door corona waren er ineens geen beurzen meer. Hoe ga je dan je leads binnenhalen? Het is een heel klein segment, iedereen kent elkaar. Als je elkaar dan een poos niet ziet, valt je klantenbasis weg.”

“Ik ben als oplossing filmpjes gaan maken om zichtbaar en top of mind te blijven. Ik ben altijd van mening dat je nooit moet opgeven, ook wanneer er geen klanten naar je toe komen. Je moet altijd blijven doorgaan, altijd nieuwe ingangen verzinnen. Mijn motto is dan ook: als de kans zich niet voordoet, creëer hem dan. Als klanten nu binnenkomen zeggen ze grappend, ‘Oh, you’re Nikusia, the one from social media!’.

“Ook nu corona minder speelt hou ik me nog steeds aan dit motto. Niks is onmogelijk en iedereen is bereikbaar. Het is een kwestie van zoeken naar de juiste ingang. Ik heb een enorm netwerk, dat is een heel groot onderdeel van mijn werk en daar besteed ik ook veel aandacht aan. Gecombineerd met een creatieve aanpak kun je zo veel bereiken.”

Creativiteit zit Nikusia echt in het bloed. “Ik wilde vroeger bijvoorbeeld naar de kunstacademie, en ik ben gek op DJ’en. Ik ben altijd al heel spontaan en extravert geweest en in het DJ wereldje verkocht ik bij wijze van spreken “mezelf”. Ik kreeg er een kick van om mezelf de booth in te praten. Dat was mijn eerste aanwijzing dat sales echt iets voor mij was.

“Ook nu is het nog steeds een beetje mezelf verkopen, het is de gunfactor die het succes brengt. Niet per se het product, maar de connectie met de mens maakt het verschil. Je zou mij dan ook echt wel een salestijger kunnen noemen. Ik kom een beetje sluipend aan, berekenend. Als ik mijn target op het oog heb ga ik er in één keer voor.”

Toch heeft Nikusia ook nog leerpunten. “Tijdens de verkiezingen heb ik als feedback meegekregen dat ik niet zo perfectionistisch hoefde te zijn. Wees gewoon jezelf en wees ook kwetsbaar af en toe. Daar heb ik veel aan gehad, want je laat er ook een heel stuk spanning mee los.” De komende tijd wilt Nikusia meer ervaring op gaan doen met het aansturen van een sales team en haar business development activiteiten naar een hoger niveau gaan brengen.  “We gaan nu niet meer voor projecten van duizenden euro’s, maar voor miljoenen!” Een mooi doel voor Nikusia om de komende tijd naar toe te streven.

Dit is het salesmotto van Nikusia Kooijmans, Business Development Manager bij YachtCloud en de kersverse winnares van de Young Sales Professional van het Jaar verkiezing (2021). YachtCloud is een ontwikkelaar en producent van luxeproducten en levert aan eigenaren van luxe jachten, huizen, privéjets en hotels.Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen