Salesmotto van Dirk van de Werdt

“Good, better, best. Never let it rest. Until your good is better and your better is best”

 

Dit is het salesmotto van Dirk van de Werdt, Solution Developer bij Bechtle Direct. Hij geeft aan dat hij in het verleden elke dag  dit motto op de muur van zijn afdeling zag staan : “Onze Algemeen Directeur Jean-Paul Bierens heeft het motto bij onze salesafdeling op de muur laten zetten. Ik moet zeggen dat  de tekst goed aansluit op de manier hoe ik mijn functie invul, namelijk gedreven vanuit een intrinsieke motivatie. 3 jaar geleden werd me gevraagd naar mijn salesmotto in het voortraject van de Young Sales verkiezingen en ik dit motto dan ook als ‘mijn motto’ opgegeven. In mijn optiek omarmt dit motto het gedachtengoed dat je niet overal ‘talent’ voor hoeft te hebben. Als je actief bezig bent om beter te worden en hier hard aan werkt, gaan er mijn inziens deuren voor je open om stappen te blijven zetten. Ik ben dan ook altijd heel kritisch, óók naar mezelf.”

Tegenwoordig werkt hij veel meer in teamverband, waarbij hij nog steeds bezig is om zijn salesmotto toe te passen : “Daar waar ik voorheen in mijn functie als accountmanager erg individueel bezig was en ‘mijn eigen winkel runde’, werk ik tegenwoordig in teamverband waarbij we dan ook gezamenlijke targets hebben. Dit om te bevorderen dat we een traject als één team oppakken en gebruik maken van elkaars sterke eigenschappen. Ik moet wel zeggen dat ik nog wel continu bezig ben om te kijken hoe we zaken anders en/of beter kunnen gaan oppakken waarbij ik dan ook graag nieuwe ideeën en marktbenaderingen wil introduceren. Zo werden er laatst in de peergroup Young Sales bij de SMA een aantal interessante onderwerpen op het gebied van whiteboarding en empathy mapping besproken die ik in het team besproken heb om te kijken of wij er ook iets mee kunnen. Ervaring leert wel dat niet iedereen er dan direct positief tegenover staat. Ik vind echter dat als je een bepaalde visie hebt over een manier van aanpakken, je hierin anderen ook moet betrekken en meenemen. Hierbij moet je wel oppassen dat je niet te drammerig gaat worden; het wordt anders heel lastig om draagvlak in het team te creëren. Soms moet je een idee een tijdje laten rusten en de situatie op zijn beloop laten, om later op een passend moment nogmaals te kijken of het draagvlak door nieuwe ontwikkelingen er dan wel is. Ik ben dus altijd bezig om te kijken hoe iets beter kan. Voor mijn klant, mijn team, organisatie en zeker ook voor mijzelf.

Om zichzelf te verbeteren is Dirk regelmatig bezig met verschillende “soorten” van opleidingen : “Ik werk momenteel met veel technische collega’s en doe dan ook veel trainingssessies met hen. Dit kan een product en/of technologie training zijn, een cursus zakelijk tekenen, maar ook teambuilding. Enerzijds om me beter in de belevingswereld van ‘de techniek’ te kunnen verplaatsen en anderzijds om de klant beter te kunnen begrijpen; mijn werk gaat tenslotte toch om een vertaling van de business doelstellingen van de klant naar heldere doelstellingen op het gebied van IT. Tevens lees ik regelmatig literatuur zodat ik mezelf weer beter maak op bepaalde gebieden. Zo merkte ik dat ik tijdens corona alleen maar aan het doorwerken was. Ik heb toen het boekje over de Pomodore techniek gelezen om te werken aan mijn time management, zodat ik wel efficiënt en effectief aan de gang bleef. Één van de belangrijkste lessen die ik de afgelopen periode heb geleerd; is dat je niet direct met een idee of denkwijze de markt op moet gaan. Als commercieel denkende wil je toch zo snel mogelijk aan de slag. Dat is niet altijd de beste manier. Van groot belang is dat je ook je processen én intern draagvlak van je ideeën op orde hebt. Dat laatste is misschien nog wel het belangrijkste stukje van de les: intern verkopen is lastiger dan buiten de deur. Echter; als je aanpak intern draagvlak heeft en je processen hierop zijn ingericht, dan loopt het ook als een speer. De filosofie die ik uit mijn salesmotto haal is dat ik erin geloof dat ik mij voornamelijk moet focussen op zaken waar ik reeds goed in ben, zeker als ik in teamverband werk. Met name processen en planningen opstellen zijn niet mijn sterkste kant, gelukkig zijn er teamleden/collega’s die mij hierin perfect aanvullen. Te veel focus op zaken die mij niet goed liggen kosten erg veel tijd én energie en dat is jammer. Als we ons gezamenlijk blijven focussen op juist onze krachten renderen we op termijn alleen maar beter als team.”

Dirk denkt wel dat het motto hem momenteel erg goed past, maar dat deze gaandeweg zijn loopbaan wel zal veranderen : “Ik ben ondertussen niet meer de jonge hond, die zich continu moet bewijzen. Ik merk dat mijn nieuwe collega’s die net zijn aangenomen bij mij komen en vragen hoe ze dingen kunnen aanvliegen. Hierdoor probeer ik wel steeds meer een positief sturende en begeleidende rol op me te nemen. Ik verwacht daarbij ook dat ik straks in een andere fase in mijn carrière kom en dat daar dan ook weer een ander, beter passend, motto hoort. En zo kom ik terug op mijn motto; “Good, better, best. Never let it rest. Until your good is better and your better is best”